Thursday, 12 July 2012

GULAI LEMAK PETOLA HATI AYAM


Assalammualaikum....apa khabar semua? harap2 sihat la ye...ini menu 2 bulan dulu kot..hahahaha...baru nak post kat blog ye...ngeee...sebenarnya saya tak pernah masak hati ayam buat gulai lemak ni...terjumpa resepi ni dlm majalah masakan...tak ingat pulak yg mana satu..malas nak selak balik..kekeke...kira bagus jugak resepi ni sebab kadang2 tak tau nak masak apa hati ayam ni..asyik2 resepi yg sama je...sekali sekala kita cuba resepi baru...tak gitu? heheheh

o.k lah nak buatnya senang je..macam gulai lemak biasa..cuma tambah hati yg digoreng kat dlm dia tu...meh kita tengok resepi..:)

GULAI LEMAK PETOLA HATI AYAM

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com


Bahan2

4 ketul hati ayam
garam

santan secukupnya
2 sayur petola dihiris - resepi asal sebenarnya guna kacang buncis...tapi saya tukar...
2 cili merah dihiris
3 bawang merah dihiris
1  tomato
sedikit garam dan gula
6 culi padi ditumbuk lumat

Cara2

1. mula2 goreng hati ayam..gaul dgn garam dan  goreng hingga masak...lepas tu angkat dan potong kecil. lepas tu tepikan. ( kalau nak potong kecil dulu lepas tu goreng pun boleh juga...pilih cara mana yg u all suka ye..:)

2.  masukkan separuh santan...cili padi tumbuk....tomato....garam dan gula skit...bawang merah hiris....kedalam periuk dan masak hingga kuah didih dan tomato jadi lembut....lepas tu..masukkan petola dan masuk baki santan...masukkan juga hati ayam...masak hingga sayur lembut ...rasa garam nya..kalau kurang tambah lagi...bila dah secukup rasa..boleh tutup api...siap dihidang dgn nasi putih..sambal belacan...ikan goreng...wallahhh!!! hehehhe

12 comments:

Nuwairani Ismail said...

wah! resepi yang mcm ni memang tak pernah buat lagi ni.

Bicara Kak Noor said...

selalu hati ayam akak goreng bercili je tak pernah campur dgn petola ni Q mesti sedap ni kan,nak kena cari hati lah gamaknya ni kot hee

tun_telani said...

tun selalu wat hati ayam masak kicap je.. menarik gak masukkan hati ayam goreng dlm masak lemak nih.. tambah pulak makan ngan sambal belacan. kompom x hengat dunia makan niii..

HomeKreation said...

Lauk2 camni memang Along suka!

myda_ahmad said...

dh lama beno x mkn petola msk lemak....la,hai....nampak nie teringin pulak nk mkn....

quinnie said...

nuni..kita pun 1 time..not bad jugak...ada la rasa lain skit kan..:)

kak noor.ni salah satu resepi warisan kalau tak silap...nak guna sayur kacang pun boleh juga..:)

tun...tu le...menu cam gini bikin i nambah nasi je..hahahah

along..suka gulai lemak ye..heheheh...saya jarang juga masak lemak putih ni...hehehe

myda...petola kalau tengah musim..mak ai geram tengok..elok cantik je sayur2nya..heheheh

kakbesah said...

salam Q, cam kebetulan plak, smalam hb neli petola kt pasar tani. dh setahun x mkn petola,,adeke patut..huhu. sdp ye Q bila petola dikawenkn ngn hati goreng.. nk terai lah..hee

Amie said...

Sedap betul ni makan lemak petola waktu tengahari... cukuplah dengan hati ayam tu sekali Quinnie!

quinnie said...

kak besah..hahahha..lamanya tak makan petola kak? kekekek..yer la kadang2 tu petola ni boleh tahan mahalnya jugak kalau bukan tengah musim dia byk tu..heheheh.,kalau nak beli mesti kena timbangnye..payah nak tergolok dlm kategori sayur longgok..kalau longgok pun mesti petola dah tak elok...hehehhe

kak amie...yer la kak saya pun suka petola..masak air pun rebus2 pun suka jugak..hehehhe

Norzie hany said...

Sedapnya Q,sis suka mkn masak lemak petola dgn nasi panas2 dan ada pulak ikan masin n sambal belacan.Yang tambah hati ayam tu blm pernah cuba lg.

zila norazila said...

salam q..mmg x pernah cuba nie...mesti sedap nie:)

quinnie said...

kak norzie...saya pun suka petola masak cam gini..kalau gi kedai makan sekalu gak ada menu petola ni..hehehe

zila..sekali sekala nak juga tukar selera masak hati ni..hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...