Friday, 20 July 2012

TOMATO PIZZA... dan SALAM RAMADHAN ALMUBARAK

yg ni versi pizza tomato..saya punya :)

dalam dia ada capsicum...sosej ayam...bawang besar..sayur campur dan tomato

yg ni makcik n anak dia punya ... topping biasa

Assalammualaikum....mula2 sekali sempena nak menyambut bulan ramadhan  pada esok hari...saya disini ingin mengucapkan SELAMAT MENYAMBUT BULAN RAMADHAN ALMUBARAK KEPADA SEMUA PENGUNJUNG DI BLOG SAYA...semoga dibulan yg mulia ini...kita semua dilimpahi rahmat Allah dan mendapat pahala berganda diatas segala kebaikan yg akan kita lakukan...serta puasa kita diterima oleh Allah.

sebelum kita berpuasa esok...hari ni saya nak tunjukkan menu pizza yg saya buat 3 minggu lepas rasaya. resepi ni dari rakan forum MYR....OLDJEANS...thank u jeans...kalau diikutkan resepi asalnya doh ni tak yah diuli lama...cukup sekadar adunkan menjadi doh sahaja..lepas tu perap 2 jam terus buat pizza....tapi disebabkan saya ni jenis suka doh yg lembut dan gebu...saya uli lama utk doh ni sebab kalau buat cara asal..doh dia agak keras skit bila dah sejuk...tapi kalau makan waktu panas dia rangup...

utk toppingnya pizza ni menggunakan byk tomato...hari tu tomato tengah murah..makcik beli byk...tu yg boleh nak cuba resepi dari oldjeans ni....saya memang suka tomato...tapi saya tambahkan dgn sayur2 lain...pizza ni lebih kepada vegetables  pizza la lebih kurang...:) kalau ikut resepi asal oldjeans guna potato/ kentang...yg ni pun saya dah cuba dulu...sedap juga..

o.k mari kita lihat resepi :)

TOMATO PIZZA

sumber: OLJEANS@MYR
Olahan resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2 doh pizza

3 3/4 cawan tepung roti - Q guna tepung gandum je
2 1/2 sudu teh yis kering
3/4 sudu teh garam
3/4 sudu teh  + secubit gula
1 1/3 cawan air -Q tambah lagi hingga betul2 lembut dohnya
Q tambah 2 sudu besar susu tepung
Q tambah 3 sudu besar minyak sayuran
Q tambah 1 sudu kecil bread improver 

Bahan tomato topping

6 biji tomato
4 sudu teh garam
air secukupnya
1 sudu teh black pepper
sedikit minyak sayuran
sedikit oregano

Cara

mula2 sagat tomato biar halus....lepas tu rendam didalam air bercampur garam selama 30 minit...lepas tu toskan tomato dan biar kering skit airnya. kemudian gaul rata dgn bahan2 lain.

Bahan sampingan lain

3 biji bawang besar dihiris
3 capsicum pelbagai warna
sedikit sayur campur
sos cili
sos tomato
mayonis
serbuk oregano
sosej ayam


Cara2

1. mula2 masukkan tepung gandum...bread improver...garam.. gula...susu tepung kedalam mangkok...lepas tu gaul rata .

2. buat lubang ditengah2 tepung...masukkan yis dan juga air..kacau2 hingga yis berbuih..lepas tu gaul rata dgn tepung...masukkan juga minyak...uli doh hingga lembut...Q uli lebih kurang 20 minit...lepas tu bulat2 kan doh...tutup mangkok dgn towel basah atau plastik dan biar hingga doh naik 2x ganda.

3. bila doh dah naik..tumbuk doh utk buang angin...dan bolehla bentuk kan doh...Q bahagi 2 adunan ni....lepas tu boleh la isi topping.

4. ambil satu doh...gelek dan ratakan menjadi bentuk bulat...lepas tu sapu atasnya dgn sedikit planta. ambil garfu...tekan2 pada doh utk keluarkan angin. lepas tu boleh la letakkan sos utk topping....paipkan sos cili dan sos tomato diatas pizza...letakkan juga sedikit oregano...kacau rata diatas pizza. lepas tu susun sosej diatasnya....susun tomato...susun capsicum...dan letakkan sayur campur sedikit je.... susun bawang hiris...tekan sedikit pizza tu biar bahan2 melekat pada pizza.....dan akhir sekali..taburkan serbuk oregano dan paipkan sos cili dan mayonis keatas pizza...kalau suka cheese boleh letak cheese

4. bakar didalam oven suhu 180c selama 30 minit. bila dah masak boleh la dinikmati bersama keluarga :)

akhir kata...jika anda berminat utk menyertaai kuiz kak sha..boleh klik link dibawah








11 comments:

JUICY CAFE said...

as-salam quinnie..
salam ramadham al-mubarak buat q dan keluarga ya..
wahh pizza tu nmpk menyelerakan la q, terliur akak..

Sari Yusa Ibrahim said...

Salam Ramadhan Al-Mubarak, utk Q sekeluarga. Semoga dipermudahkan dalam menjalani ibadah, insyaAllah.

Wahhhh, bestnya buat pizza sendiri boleh taruk topping banyak2!! ;-)))

EmbunRosaliza said...

Assalam Q, selamat mennyabut bulan ramadhan dan selamat menjalani ibadah puasa buat Q.

Sedap nampak pizza, akk lum cuba lagi resipi oldjeans ni

adda syuhada said...

Wowww sedapnya nampak pizza kak Q ni...NYUM NYUM..

myda_ahmad said...

saya suka beno dgn pizza nie...tp x terbuat2 lgi....hihihi

Zaliedana said...

Assalam Kak Q,Selamat menyambut ramadhan Al Mubarak wat akak n Family ya..moga kita semua beroleh keberkatan n ibadah kita diterima ya..
Sedap sgt nmpk piza akak tuh..mewah jer toppingnya..lma dah xwat piza..

tun_telani said...

nyumm!!! tp tun xsuka mkn tomato yg lembik. suka mkn mentah, masa keras2 :)
selamat menyambut ramadhan kak Q. semoga peroleh keberkatan, iA :)

quinnie said...

kak shu...salam ramadhan juga..:)

sari...salam ramadhan juga..yer kita memang suka topping lebat2..hehehhe

kak rosa..salam ramadhan juga buat akak..:)

adda...kali ni versi vege letak byk..hehehhe

myda...pizza la paling senang nak buat..heheh

ct...salam ramadhan juga...kita memang suka topping mewah2 ni..kekekke...tapi tak mewah pun..murahan je bahan2 nya..kekek

tun..salam ramadhan juga...oo gitu ye...kita tak kisah sgt...memang suka tomato...hehehe

Nieza said...

wahh sedap pizza tu..meriah toppingnya. selamat berpuasa kak Q cyng semoga kita semua diberkatiNya selalu:)

Liza @ Adzriel AB said...

menu buka puasa... mesti laju anak2 makan ni.

quinnie said...

SALAM KENAL LIZA...selamat mencuba menu ni :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...