Saturday, 14 July 2012

SOTONG KEMBANG MASAK KICAP



Assalammualaikum....selamat pagi semua....mesti ada yg tertanya2..apasal gambarnya sampai dua..lepas tu lain pulak rupanya..satu pekat hitam je kuahnya..yg satu lagi terang skit warnanya....hehehe..sebenarnya saya masak sotong ni dua hari berturut...tu yg berbeza dari segi rupa dia tu...resepi sama je...cuma tahap kepekatan kicap je yg berbeza...kekeke

o.k meh tengok resepi...:)

SOTONG KEMBANG MASAK KICAP

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

3 ekor sotong kembang dihiris
rempah 4 sekawan
2 bawang besar dihiris 
1 bawang besar *
4 bawang putih*
1 inci halia*
1 sudu besar lada hitam* ( bahan* ditumbuk lumat)
7 cili padi diketuk
1 serai diketuk
1 tomato didadu
kicap lemak manis secukupnya
kicap pekat secukupnya
sos tiram secukupnya
bancuhan air tepung jagung secukupnya
air asam jawa secukupnya
garam dan gula
* kalau suka boleh letak sedikit rempah kari

Cara2

1. mula2 rebus dulu sotong utk buang airnya....ambil sotong yg telah kembang...hiris besar skit saiznya..jgn kecil sgt nanti dia kecut jadik halus sgt...lepas tu..masukkan kedalam periuk..masak sampai sotong keluar airnya...lepas tu toskan..dan tepikan...( saya rebus sotong ni tak lama sgt ..memang tak perlu letak air )

2. panaskan minyak secukupnya...lepas tu tumis bahan tumbuk....biar hingga terbit bau dan masukkan tomato serta serai...biar hingga tomato masak dan bahan2 lain kekuningan.

3. lepas tu masukkan cili diketuk...dan rempah 4 sekawan....biar hingga naik bau rempah dan masukkan air asam jawa sedikit...masukkan juga kicap pekat dan cair...sos tiram ...garam dan gula.....masak hingga kuah didih dan terbit minyak.

4. bila dah terbit minyak...masukkan sotong..kacau2 rata dan masukkan bawang besar....agak2 sotong dah nak masak..masukkan air bancuhan tepung jagung...kacau hingga kuah pekat....bila sotong dah masak..boleh la ditutup apinya dan dihidangkan...

* kalau suka boleh letak rempah kari masa tumisan tu....cili hijau dan merah pun boleh diletakkan juga jika ada.

13 comments:

rahel said...

Sedapnya....bole join mkn k?

myda_ahmad said...

sotong nie agak liat sikit kan Qq....x pernah lg beli sootng besar2 cam gini,kalau ada yg mkn,nk jugak beli....
mesti sedapkan msk kicap pekat2 cm gini...

Nuwairani Ismail said...

selalunya makan sotong kembang dengan sambal nasi lemak je. tak pernag pulak makan yang dibuat masak kicap macam ni.

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam Quinnie..k.atie pon jarang beli sotong kembang camni,klu beli sekor pon harganya blh tahankn?
Nampak sedap tu..mkn ngna nasi panas.

Amie said...

Dik Q,
kalau sotong kembang masak begini memang Kak Amie lupakan nasi! Sedap ratah-ratah!

Wattie said...

Assalamualaikum Q,
Akak tak pernah lagi makan sotong kembang masak kicap, klu sambal tumis pernah mkn dgn nasi lemak, nak tumpang ratah cam Amielah...

quinnie said...

rahel...dah lama habis dah sotong ni..kekeke

myda...ha..aaa dia sebelum masak je liat..kekeke..dah masak cam rangup2 je..sedap...:)

nuni...kita dulu pun asyik masak sambal je sotong ni...makcik la suka sgt masak kicap skang ni...terbest lak...tu yg selalu sgt buat sekarang ni..heheheh

kak atie...dia kadang2 murah juga sotong ni kak..hehehe...memang sedap makan dgn nasi..hehehe

kak amie betul tu ..saya pun suka meratah..hehehhe

kak wattie....cuba la kak..sedap dimasak kicap juga...:)

yan's cottage said...

salam Q.....
sebenar yan tak pernah makan sotong
kembang ni.....!!!!!!bolehlah cuba
kot kot tekak ni boleh terima buat
masak kicap macam ginikan.....!!!!!!

maz said...

xprnah la plak stun ni buat msk kicap..klu msk smbal utk nsi lemak reti la...jakun kan...

Norzie hany said...

Assalam Q.
Sis selalu masak sambal aje sotong kembang ni.Nanti sis nak cuba resepi Q ni...nampak mcm sedap aje.

zila norazila said...

salam q..wahh nie klu kita kasi ratah2 jew nie..he hehe nampak sedap q..

kakbesah said...

salam Q, akk slalu sotong kembang masak sambalje, spanjang hayat itu lah menunye..hihi. nmpk sedap plak tengok Q masak kicap, len kali tringin gak nak terai..hee..

quinnie said...

yan...sama je sedapnya kalau masak kicap or sambal..:)

kak maz...kita dulu pun jakun juga..hehehhe

kak norzie..bleh cuba nanti ye..:)

kak besah....sedap kak masak kicap...tambah kalau terasa tang lada hitam nya..lagi sedap kak...bleh cuba nanti ye..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...