Tuesday, 24 July 2012

AYAM GORENG KARI ...kaksha


Assalammualaikum...ayam goreng kari ni menu saya berbuka utk hari ke 3 puasa...masak sempoi je hari ni sebab pakcik nak makan ayam goreng...jadiknya senang la keje saya kan..hehehe..pagi2 keluarkan ayam lepas tu perap dan simpan dalam peti ais..petang gorengkan je..heheheh

resepi kali ni saya cuba dari blog kak sha lagi...berturut nampaknya menu dari blog kak sha..heheheh....tak pe la kan...menu lain2 ....hehehe....terima kasih pada kak sha atas resepinya..nak buat pun senang sesangat....minta halal ye kak....nampak tak kacang gomok2 tu...best betul kacang ni..kalau jumpa beli la...rugi weiii kalau tak beli..sebab ia sangat rangup....kebetulan saya pegi pasar malam awal minggu lepas...merasa la kacang ni..kalau pegi lambat memang habis...nyonya tu tak jual byk...hehehe

sebelum tu saya semalam dapat perkhabaran kematian kawan baik pakcik saya....kitaorg sekeluarga memang kenal dgn arwah pakcik malik ni...dia ni pandai menjahit baju...saya merasa la tempah sepasang baju dari arwah beberapa thn lalu...terkejut sgt pagi tadi....arwah memang ada macam2 penyakit....bila dapat perkhabaran ni...masing cakap...arwah baik org nya....arwah baik orgnya....memang arwah sangat baik...dgn keluarga tak berkira...tanggung keluarga....arwah ni bujang...tiap2 kali balik ipoh dan raya mesti jumpa dgn pakcik saya ni...mesti pakcik saya terasa sgt dgn kematian arwah....

Alfatihah buat arwah pakcik malik..moga Allah tempatkan beliau dikalangan org2 beriman ...Amin


Ayam Goreng Kari
by: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan Perapan :

5-6 ketul ayam *cuci bersih dan toskan*
3 ulas bawang putih *tumbuk lumat
2 sudu besar serbuk kari ayam
1 sudu besar serbuk kunyit
3 sudu besar tepung beras
sedikit garam & gula
2 biji limau kasturi *ambil jusnya*

BAHAN LAIN :

1 biji bawang holland *hiris
4 tangkai kacang panjang *potong
2 pelepah daun kari


CARA :

Gaul rata kesemua BAHAN PERAPAN di atas dan perapkan 1-2 jam * i perap semalaman.

Panaskan minyak.
Gorengkan terlebih dahulu... BAHAN LAIN :

1 biji bawang holland *hiris
4 tangkai kacang panjang *potong
2 pelepah daun kari

 Angkat dan ketepikan.

Tambahkan lagi minyak masak, setelah panas bolehlah gorengkan Ayam yang telah di perap.

Goreng sehingga keperangan atau ayam masak.
Angkat dan taburkan BAHAN LAIN di atasnya dan hidangkan!

TARRAA!!!

INFO TERKINI KUIZ KAK SHA DAN CARA NAK JOIN

13 comments:

Mas said...

ayam goreng memang laku kat rumah mas...
boleh try la nnti...he3

Yana Shaiful said...
This comment has been removed by the author.
Yana Shaiful said...

Igt salah msk blog td..tibe jer dgr nada irama lain hikhik..
Resepi yg harus bt nii..suka simple2 cani..senang keje..semua bahan ada kat umah ^^

Psstt.. tq Kak Q sudi cuba resepi bihun sup ibu mertuaku itu.. hope memenuhi citarasa akk sekeluarga ^_^

Sari Yusa Ibrahim said...

Salam, Q. Wahhh, memang ni masakan yang paling senang. Rsepi Kak Sha mesti sedap, kan MCM, hehe

kakbesah said...

salam Q, mudah nmpknye ayam goreng berempah ni, bleh la try utk brbuka @ sahur nnti, perap awl2 boh dlm esbok ye Q.. pstu juz goreng bila perlu..hehe..

quinnie said...

mas...kat rumah ni pun sama..ayam goreng pesen apa pun laku jek..heheheh

yana...sedap resepi mertua yana tu..kita suka resepi sempoi cam gitu..hehehhe....hahhahaha....tetiba kuar lagu arab ye ...kekekek..ambik mood puasa..hehehhe

sari...memang sedap resepi ni...tambah2 kalau diperap lama....paling penting..sonang nak buat...hehehe

kak besah...betul tu....senang keja kan..hehhehe...apa menu bayangan hari ni kak? saya tak nampak lagi ni..hhhahahah

Shahriah Abdullah Novelis said...

As'kum Q cayang... syukrannn... waduhh terima kasih ya cayang sebab sudi cuba lagi resipi asal boleh akak tu heehe.. muahzzz mintak seketol... untuk berbuka nanti :))

Qasey Honey said...

slm Kak Q cygg...QH pon dh cuba juga...sok2 la QH buh kt blog...mmg sedap n simplekan...

rahel said...

Salam Q..
Wah..hari ni ramai yg tayang lauk ayam..mcm2 resepi pulak tu..semuanya menawan hati..nampak sedap ayam goreng kari tu..buat sikit mesti tak cukup kan..hehe..

Tina Othman said...

yeay, ayam baru je beli ni, boleh lah try karang, jenuh pikir nak masak apa ni hehe

zila norazila said...

salam q,
sama la kita x pernah jemu masak ayam ..nampak sedap ayam tue..nk cuba jgk menu sha tue:)

Nuwairani Ismail said...

Kak Q! kite baru dapat tenet! bestnye lagu ni! memang feveret walaupun tak paham sepatah haram pun. boleh la selalu lepak2 kat sini pasni (semata2 nak dengar lagu, boleh gitu???) huhuh

syok sangat dengar lagu sampai terlupa nak komen menu.menu cenggini memang kite suke sebab ada gabungan sayur n lauk. senang kije. tak payah masak macam2 dah. huhu

quinnie said...

kak sha..saya perap sekor kak..hehehhe..nak makan goreng jer...ngeeee..terima kasih kak atas resepinya :)

qasey..yer betul tu...kita letak rempah kari tu lebih skit..sebab suka kariiiii...hehehhe

rahel..yer betul...rasa nak meratah je kerjanya..hehehhe

zila..kan..ayam ni masak apa pun mesti habis..nak2 digoreng..hehehhe

nuni..hahahhah...kita memang tunggu awak dtg sini sebab tau awak suka lagu nih..hehehhe...sepanjang bulan ramadhan kita pasang lagu ni...selalu la singgah ye...hehehhe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...