Thursday, 26 July 2012

PENCUK KERANG + BUBUR LAMBUK + AYAM GORENG TEPUNG

pencuk kerang atau nama lainnya..kerabu kerang :)

makan pencuk dgn bubur lambuk...memang superb!!! 2 hari berturun menu ni je...kekekek

ayam goreng tepung pun adooo!!!

Assalammualaikum..hari ni saya nak tunjuk menu 2 hari berturut saya...menu berbuka hari ke 4 dan ke 5...2 hari berturut saya masak pencuk atau kerabu ni....kat perak panggil kerabu versi letak kerisik ni pencuk....tu bahasa org dulu perak...seisi keluarga memang suka..tambah2 arwah opah saya...tiap kali puasa memang kena buat...WAJID menu ni...lepas tu mesti makan dgn bubur lambuk atau bubur nasi biasa...cuma zaman sekarang ni saya tak buat bubur nasi sendiri...ambik je bubur lambuk dari masjid...kekekek...lepas tu bawak balik edit skit2 bahan utk ikut sedap sendiri....makcik le rajin...tambah kacang bagai...saya lebih suka makan versi ori dari masjid....kalau sape2 duk ipoh mesti tau bubur lambuk masjid india ...saya memang suka dgn bubur lambuk dari masjid ni sebab ada bau minyak sapi yg kuat...hehhehe....ala2 mamak style gitu....

ayam goreng tu  pulak saya guna resepi ayam goreng kari kaksha hari tu....ada lebih byk sebab saya perap sekor ayam...ada baki tak nak makan menu sama..saya tambahkan tepung gandum dan tepung jagung utk salut ayam...dan rasanya memang lah lazat...lagi pun perap dah lama kan ayam ni...dekat 3 hari..heheheh

o.k lah..duk citer pasal makan je...meh tengok resepi :) oh ye..kalau nak tau..kerisik ni saya dah buat awal...seminggu sebelum puasa lagi...1 kilo setengah kelapa dah dijadikan kerisik..stok bagus punya...hahahhaha....sebab dah tau mesti akan kena buatnye pencuk ni..baik i prepare awal2..kalau dak melangut la depan kuali duk kacau kelapa ni time bulan pose...hehehhehe....

PENCUK KERANG

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

1 kilo kerang - rebus dan ambil isinya
2 ikat sayur paku
Rm 1 taugeh- ambik separuh je
1 ikat ulam selom dihiris 1 inci
2 bawang besar ditumbuk kasar
2 bawang putih- tumbuk lumat
4 serai dihiris halus- tumbuk lumat
10 cili padi- tumbuk lumat
kerisik secukupnya
garam dan gula
2 biji limau nipis diambil jusnya
2 sudu besar santan pekat-jika ada...kalau tak dek pun tak pe

Cara2

1. campur bahan2 tumbuk...gaul rata..isi kerang...garam dan gula....limau nipis....santan...ulam selom.....gaul rata2 ...

2. celor taugeh dan sayur pucuk paku....tapiskan....bila nak makan baru campur dgn bahan2 tumbuk tadi...bukannya apa..kalau bancuh awal takut berair dan cepat basi....saya biasanya...pukul 7 baru campur kan kedua2 bahan ni....siap...boleh la dimakan dgn bubur lambuk atau nasi...:)


AYAM GORENG TEPUNG

Olahan Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com


Bahan Perapan :

5-6 ketul ayam *cuci bersih dan toskan*
3 ulas bawang putih *tumbuk lumat
2 sudu besar serbuk kari ayam
1 sudu besar serbuk kunyit
3 sudu besar tepung beras
sedikit garam & gula

utk bancuhan tepung ayam:

2 biji telor dipukul sikit
tepung gandum secukupnya
tepung jagung sikit
* daun kari utk taburan masa menggoreng

Cara2

1. perap ayam dgn bahan perapan...dlm 2-3 jam atau lebih...lepas tu keluarkan dari peti ais...campur dgn bahan bancuhan tepung ayam..gaul rata...ayam tu biar bersalut penuh dgn tepung baru sedap...

2. goreng dgn api yg kecil dan minyak yg banyak....masak hingga garing kulitnya....masa separuh masak..saya taburkan daun kari utk menambah bau ayam...kalau tak dek pun tak pe...toskan ayam bila sudah digoreng...boleh la makan dgn nasi putih atau sebarang hidangan...:)

20 comments:

Tina Othman said...

sedapnya, hihi bab nak goreng kerisik yg bercinta tu kan, tapi sedap dari beli

AZLITA AZIZ said...

wah meriah menu berbuka puasa..
seronok kalau makan ramai-ramai kan..

resepi ayam nampak menarik nanti nak cuba jugak lah..

faa.rosli said...

mcm sedap je gabungan mkanan ni..hihihi

ijayuji said...

Baru nk tanya pencuk tu apa :D org peraknya bahasa ke kak? Kerabu2 ni mmg sedap buat pedas2 perut meragam ehehehe.. Tp yg pedas tu ler yg sedap :D

izahdaut said...

dtg blog kak Q mmg siok dpt tengok juadah2 biasanya masak kat kampung. mmg terliur nitis2 sengsorang. kikiki

Norzie hany said...

Oooo pencuk tu kerabu.Sis pun suka mkn bubur lambuk...selalu pi ambik kat masjid juga.

quinnie said...

tina..itu yg kita buat awal tu...penuh kuali besar masa duk ngacau tu..lenguh usah citer ler...hahahaha

kak ita...betul tu kak..makan ramai2 memang best...tapi kat rumah saya ni tak ler ramai jugak org nya...takat 5 org je..heheheh...tapi buat pencuk ni sebesen besar...hahahah

faa...sila lah cuba..sangatlah sedap ye..hehehhe

dik ika cayammmm...hehhehe...yer..org perak pure panggil kerabu berkerisik ni pencuk..heheheh....sedap weiii gi la buat..hhehehe

kak norzie...sejak bulan puasa ni ambik kat masjid je bubur..tak rajin le nak buat sendiri..balik adjust2 je mana2 yg patut..hahahah

kakbesah said...

salam Q, rajinnyer buat pencuk.. tp memang berbaloi, mkn x jemu, bleh diratah2. tu yg buat sebesen yer Q.. hehe...

quinnie said...

izah..meh kita tolong lap air liuq tu..hhahhaha..kalau duk dekat bleh jugak le tukar2 juadah ngan izah ni..:)

Torviewtoronto said...

this looks wonderful delicious picture

quinnie said...

kak besah..hahahaha...sebesen kecik tak cukup la...kena bancuh dlm besen besar rupa arwah opah buat dulu..kekekek..kalau kat kg dulu siap ada daun kaduk lagi..tapi saya tak suka...hehehe

Mas said...

paling tak tahan tengok kerabu kerang tu kak Q.....
perhhhhhh

zila norazila said...

salam q..semua2 sedap..ayam n kerang..tertarik tul..:)pandai btl q memasak kan..

Nuwairani Ismail said...

pestaim dengar pencuk kerang ni. kite pun memang tak penah makan ni.

tun_telani said...

tun xleh telan kerang.. tapi nengok bubur lambuk tuuu... uwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!! sedapnyerr!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Pen Biru said...

perghhh..kerabu kerang..kalau sy memang makan cmtu je

Ketuhar Panas Yatie said...

Sedapnya menu berbuka.....teringin nak makan bubur lambuk sebenarnya ni.Selamat meneruskan ibadat puasa buat Quinnie.

Delima Zamrud said...

QH D5 suker makan kerabu nie best kan ermmm sedap tul tgk nyer menu QH meriah....

Rohah said...

bestnya dapat mamam bubur lambuk...tergoda tau...

Yana Shaiful said...

kita pun semalam dpt rezeki bubur lambuk dr masjid..bebuka dgn yg tu jer..males dh nk msk..bebuka sowang2 mkn jer apa yg ada hihii..

pe2pun suka jgk kerabu kerang tuh..menyelerakan tul..hmm..br tau pencuk tu kerabu ^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...