Wednesday, 18 July 2012

BINGKA ROTI PANDAN

saya kalau ada roti suka sgt buat bingka ni..:)


Assalammualaikum....hari ni tunjuk menu bingka roti pandan yg saya buat minggu lepas juga ni...saya kalau ada roti lebih memang suka buat bingka...tapi ikut mood rajin jugak le..hehehhe...kebetulan sekarang ni kantin tempat kerja pakcik suka sangat bagi roti free...kadang2 tak larat nak habiskan...jadiknya dari dibiarkan expired..baik dibuat bingka....

nak cerita skit pasal bingka ni...bingka roti ni kalau nak elok cantik rupa dia bila dah masak. ( bingka elok cantik tak jatuh tengahnya )..elok guna campuran roti manis jenis yg bulat tu..jenis yg satu pack ada dlm 6 ke 8 ketul tu tak ingat le.... lepas tu dicampurkan dgn roti panjang yg biasa...kalau nak sedap guna gardenia lagi bagus sebab bau dia tu nanti lagi wangi bila dah masak....yg saya guna ni roti panjang biasa....tapi kali ni saya buat jenis roti gandum...tak sangka..sama je sedapnya...tak rasa pun serat2 gandum kat dlm dia bila dah masak....

o.k sebelum saya  terus kepada resepi...saya nak jawab soalan kak besah dulu...hehehhehe...akak .saya kat rumah ni ada dlm 5 org....saya..adik perempuan saya....makcik...pakcik dan anak lelaki dia....kat rumah ni nasi tiap2 hari kena masak walaupun saya dah siap masak mee bagai...hehehhe..pakcik jenis tak leh tinggal nasi...tapi biasanya lauk2 yg dimasak akan simple2 je la..sebab saya ngan makcik jenis tak kisah kalau selang seli nasi dgn menu2 lain....kalau bab kuih muih pulak...makcik saya suka makan kuih2 ni...tu yg rajin buat kuih..nak2 kuit favorite dia...bulan puasa memang boleh kata tiap2 hari buat kuih..tapi utk makan sendiri je la..hehehhe...sejak saya pandai buat kuih ni memang tak beli dah kuih kat org ..sebab rasa kuih buat sendiri lagi sedap...hahahahahhah....saya pun jenis tak suka sgt makan luar...tak berapa nak tahan dgn ajinomoto...balik rumah mesti lepas tu perut rasa panas...heheheh...jadiknya kalau nak makan apa pun sekarang ni...masak sendiri la jawabnya....hehehe....itu pun tengok rajin juga ler..kadang2 kalau dah malas tu..goreng telor je ler...kekeke

k lah..panjang lebar lak citer nye ye...hehehe..meh tengok resepi meh..:)


BINGKA ROTI PANDAN

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

15 keping roti - nak guna yg biasa or gandum boleh saje
2 telor saiz c
4 cawan santan
1 cawan tepung gandum
3/4 cawan gula
2 helai daun pandan
sedikit pewarna hijau
secubit garam
bijan utk taburan
planta utk sapu dlm loyang

Cara2

1. mula2 ambil secawan santan dan blend kan dgn daun pandan utk mendapatkan air pandan. lepas dah blend..tapis.

2. basuh blender...masukkan kedalam blender...telor...garam...gula....secawan air pandan tadi...tepung gandum dan pewarna hijau....blend hingga sebati. lepas tu tepikan. ( kalau masa blend tu air pandan tak cukup...tambah santan kedalamnya...)

3. dalam satu mangkok..isi baki santan....kemudian carik2 kan roti kedalamnya...carik besar2 saiznya...lepas tu pastikan semua bahagian roti kena santan..gaul rata..bila dah rata...boleh la diisikan adunan yg telah di blend tadi kedalamnya...gaul rata....adunan memang pekat ..tak berair sgt....

4. panaskan oven 20 minit ....suhu 160c...sementara tunggu oven panas...ambil loyang dan sapukan dlm loyang dgn sedikit planta..masukkan loyang kedalam oven...biar dlm 30 saat...lepas tu keluarkan balik dan isikan adunan roti kedalam loyang. ratakan bahagian atasnya...lepas tu boleh la ditaburkan bijan secukupnya.

5. bila oven dah panas...boleh la dimasak bingka tadi lebih kurang 1 jam setengah. bila dah masak..boleh keluarkan bingka dan tunggu sejuk baru lah dipotong.





4 comments:

Norzie hany said...

Sedapnya Q....sis dah pernah buat,sekejap aje habis.

Sari Yusa Ibrahim said...

ooo.. itu ceritanya tentang Q, menyibuk lak saya ni, hehe..

dulu.. mak saya pun suka buat bingka roti, saya jer yg malas.. hehe

myda_ahmad said...

bingka nie x pernah buat lg,satu ms nanti nk try jugak!....sebelum nie dh pernah buat bingka kcg merah...

quinnie said...

kak norzie..betul tu..saya pun suka bingka roti ..:)

sari..hehhee..dulu kan i tak suka sgt bingka ni...makan kat rumah kawan rasa sedap sgt2..terus carik resepi..hehhehe

myda..wahhh ada jugak ye kacang merah..macam2 resepi skang ni ye...hehhe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...