Wednesday, 4 July 2012

LAKSA KELANTAN


Assalammualaikum dan selamat sejahtera....apa khabar kawan2 semua....terima kasih pada semua yg masih sudi berkunjung kesini....:)

o.k hari ni nak kongsi menu laksa kelantan...biasanya saya makan laksam je...tak sangka kuah laksam tu boleh jugak dimakan dgn laksa biasa...baru ku tahu..heheheh..kalau nak tunggu saya buat laksam sendiri memang berjanggut le nak tunggu..hehehhe....rasa dia sama je dgn makan laksam..cuba ganti dgn laksa je....

saya tengok resepi ni masa kak amie buat hari tu...agak lama jugak le...tapi duk bertangguh sebab tak dek ikan yg sesuai...kak amie dapat resepi dari CMG...cik mat pulak ambik resepi ni dari kak maz...apa2 pun terima kasih pada semua dan tuan punya resepi iaitu kak maz....:)

o.k lah meh kita tengok resepinya...


LAKSA KELANTAN
 
Sumbert : Dapur Tanpa Sempadan (CMG) & Ilham Dapur Maz
Cnp: kak amie

Bahan-bahan Kuah Laksa:

5 ekor ikan kembong (resipi asal guna ikan selayang), siang, cuci bersih dan toskan*

1/2 camca besar gula*
1/2 camca teh garam*
Gula melaka sebesar ibu jari, dihiris*
2 cawan air*
1 keping asam gelugur*
4 cawan santan dari 1 biji kelapa
3 keping asam gelugor
1 genggam daun kesom (resipi asal tak letak)
Garam dan gula secukup rasa
4 biji bawang merah
1/2 inci halia


Bahan lain:

Laksa secukupnya (mat guna laksa segar)
Hirisan halus timun
Taugeh, dibuang ekor
Hirisan bawang besar
Hirisan pucuk daun kesom
Hirisan kacang panjang (mat guna kacang buncis)
Sambal belacan ( 5 biji cili merah + 1 inci belacan + sedikit garam = tumbuk halus)
Belahan limau kasturi

11 comments:

zila norazila said...

salam syg g..wahhh x pernah mkn laksa kelantan..biasa mkn yg penang jew..q nie mmg rajin la..mesti sedap tue:P

kakbesah said...

salam Q, sedap agknye guna mee laksa tu yer.. akk blom prnh mkn. slalu mkn laksam je, suke sgt ngn laksam tu, letak sambal cili api banyak2..pehh! Q, akk xprnh lg mkn buncis mntah2, soklan cepumas mne lbeh sdp, kcang pnjang ke buncis? hee..

JUICY CAFE said...

as-salam q..
wahh..kite suka laksam nih tauu, bile nk buat lg..

Nuwairani Ismail said...

wah! kite dah pernah buat sendiri hari tu. laksa ni kalau kuahnya pekat, banyak ikan, lemak santan cukup, rasa manis bawangnya, memang ummph la! lebihh baik buat sendiri daripada beli di kedai. kat kedai tu selalu cair je kuahnya.

Sari Yusa Ibrahim said...

oh, baru saya tahu laksa kelantan dengan laksam tu lain, tapi kuahnya sama. Saya ingat laksam tu ialah laksa Kelantan... terima kasih, info.

betullah, nak buat sendiri mee laksam tu yg bercinta, kan.. hihi

Delima Zamrud said...

sedap nie pebret D5 nie best2..

Pen Biru said...

sy penah makan..tapi tak kena selera tekak..:(

tun_telani said...

laksa ganu pun kuah lemak giniiiiii!!!! sedapnyerr!!!! tun suka makan laksa gandum, yg mcm spagetti tu. pastu letak sambal lada byk2. owh, sungguh sedap!

Wani said...

ehem-ehem tercari2 mcam ada orang panggil orang kelantan tadi ..eh silap .. rupanya silap dengar laksa kelantan... ;p... lama dah tak makan ni .. tapi lebih suka laksam ....sebab2 kadang2 mak yang buat hihi2

faa.rosli said...

sedapnyerr laksa klate..hihi

quinnie said...

zila...saya ni bila teringin je rajin..hehehhe

kak besah..lebih kurang je rasa dgn laksam kak..heheheh...cuma guna laksa je...kekekek...ooo kacang tu ek..saya guna kacang panjang kak...tak edit lak resepi che mat tu..heheheh

kak juicy cafe...alahai lupa saya nama akak..hehehe...tu le saya selalu beli je laksam...ni 1 time buat sendiri..hehehhe

nani..betul tu...buat sendiri memang sedap..hehehhe

sari..itu le...saya kalau nak tunggu buat laksam sendiri tu memang sampai le laaaa ler tak buat..hahahahha

delima...masakan kelantan memang sedap2 kan..hehehe

Pb..gitu pulak ye ..heheheh

tun..boleh makan ngan spagetti juga ye...macam2 versi rupanya...baru ku tahu..hehehhe

wani...saya pun kalau diikutkan lebih suka yg guna laksam buat tu lagi..tapi i tak rajin le..hahahha...ooo org kelantan ek wani ni..baru kita tau..hehehe

faa...boleh cuba nanti ye..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...