Saturday, 21 July 2012

BIHUN SUP UTARA ALA IBU MERTUA YANA SAIFUL

penuh bawang gorengnya..hehehe


Assalammualaikum...hari ni 1 Ramadhan...semua umat Islam sudah bermula berpuasa ...semoga puasa kita diterima oleh Allah. Amin....

Pagi2 dah tayang menu bihun sup ye..heheheh....ni menu 2 hari lepas ni....nak menghabiskan gambar yg belum dikeluarkan lagi..kekek...saya hari ni cadangnya nak masak mee sup juga hari ni utk berbuka.....tu yg kuarkan enty ni dulu..kalau dak bertindan resepi sup je memanjang.....hehehe..kitaorg seisi rumah memang suka sup..kalau buat pasti licin...:)

resepi kali ni saya cuba dari yana saiful....tertarik nak cuba sebab ada kelainan dari penggunaan bahannya...sebab dia ada letak halba campur...lagi pun saya memang dah lama teringin nak makan sup yg ayamnya digoreng...memang sedap lah resepi ibu mertua yana ni...tak rugi mencuba...dikesempatan ini saya ingin mengucapkan terima kasih banyak2 pada yana dan ibu mertuanya atas resepi sup utara ni....mintak halal ye yana..:)


BIHUN SUP UTARA
Resepi : Ibu MertuaKu ^_^
sumber: yana saiful

BAHAN UNTUK KUAH:-

1/2 ekor ayam
1 1/2 inci halia ( diketuk )
1/2 kiub stok ayam
1 batang kulit kayu manis
1 kuntum bunga lawang
Air secukupnya
Garam dan serbuk perasa

BAHAN TUMIS :-

2 biji bawang merah ~ tumbuk halus
3 biji bawang putih ~ tumbuk halus
1/2 sudu besar halba campur ~ tumbuk kasar
1/2 sudu besar rempah sup adabi
1 batang daun ketumbur ~ potong kasar

AKSESORI

Bihun ~ rebus kejap dgn sedikit serbuk kunyit
Daun bawang/daun ketumbar
bawang goreng
Tauhu ~ digoreng dulu lepas tu potong
Lobak asin


CARA NAK BUAT:-
  1. Mula2 buat kuah dulu yer..Masak semua bahan untuk kuah dalam periuk hingga didih kemudian masukkan ayam. 
  2. Bila ayam dah masak, keluarkan dan goreng kejap. 
  3. Dalam kuali, tumis semua bahan tumis kecuali daun ketumbar dengan sedikit minyak hingga garing dan naik bau. Kemudian masukkan 3-4 senduk kuah tadi ke dalam kuali bahan tumis. Kacau dan masukkan daun ketumbar. Kacau dalam 5 saat dan tuangkan bahan tumis tadi ke dalam periuk kuah yang sedang dimasak. Kemudian bolehlah tambah garam dan sedikit serbuk perasa. Rasa dah ok maknanya dah siap lah kuahnyaa...
  4. Masa menghidangkan, masukkan bihun ke dalam mangkuk. Letak sedikit isi ayam. Tabur daun sup, bawang goreng dan lobak asin. Jangan lupa sambal cilinya..
* Yana buat sambal cili biasa2 ajer..masak sebungkus serbuk cili bersama sedikit air, gula merah dan asam keping. Masak hingga pekat...
* Q buat sambal kicap je.

kepada yg berminat nak join kuiz kak sha boleh klik dibawah


kuiz kak sha

9 comments:

izahdaut said...

kak Q.. selamat berpuasa.. mmg ada tempat2 je jual sup yg ayam dia digoreng kan. saya langsung la tak pernah buat. hehe.. sedap nampk tu penuh ekseseri..

quinnie said...

izah....selamat menyambut ramadhan juga...sedap izah versi goreng ni...ce cuba..hehehe

kakbesah said...

Salam Ramadhan Al Mubarak Q, moga2 Allah beri kita kekuatan utk mnambah amalan di bln pnuh kberkahan ini. InsyaAllah. bihun sup...? memang xde org akn tolak kt rmh ni, nak2 yg mcm Q punye ni, asyek mengulang la jwpnye.. seger! kate org jawa...hee..

Torviewtoronto said...

this looks wonderful

Wani said...

sedapnya .. pose2 ni dah tayang bihun sup kecur la nengok ... hihi.. selamat berpuasa buat Q n family :))

Cendana Kasih said...

Salam Q.. hari ni saya pun buat bihun sup...tp sup tulang... tahun ni dh berazam nk turunkan berat badan sikit...dari 45kg, dah naik 49 laaa......

quinnie said...

kak besah..hehehhe..seger ye kak..kekekek..selamat menyambut bulan ramadhan almubarak juga buat akak sekeluarga :)

torview..thank u..:)

ck..kita pun azam nak kurangkan makan...jgn jadik zam2 ala kazam sudah ler..hehehhe

Amie said...

Selamat pagi Quinnie,
di tempat kak Amie dah habis waktu imsak hari ke2 Ramadhan (sekarang 4.47 pagi, waktu imsak 4.40). Quinnie sahur apa...
Nasib baik kakak tersedar jawapan termasuk dalam entri, padahal semua jawapan kakak tulis di situ... he he hehh lepas ni kena hati-hati.

quinnie said...

hehhehe...ada hikmahnya kak amie...terus tergerak hati saya nak siapkan awal jawapan2 kuiz tu...esok2 tak dek la terkial2..heheheh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...