Tuesday, 6 September 2011

Bergedil ayam


hantar gambar bergedil dulu...kakakkaka...saya buat makan dgn soto ari tu....soto sat gi antar sebab kena menarip panjang lebar...kekekekke.....bukak2 pc terus terlekat kat fb..berborak dgn ika pasal koya n kpop dgn geng2 yg lain selepas sebulan tak bukak topik koya nih..hahahahha..melekat je bontot semua depan pc..aduii aiiii....tak sempat jugak nak berkunjung balas bw kat rumah2 teman2 blog yg lain....akan menyusul dgn seberapa segera....mohon maaf atas kelewatan...letih open house hari tu tak habis lagi...kekkeke....sakit kepala plak lepas tu...tu yg tido je...hehheheh...

saya bergedil ni lebih suka yg perisa ayam dari daging...resepi ni dari kakdiana@myr..memang sedap resepi ni sebab dia goreng dulu kentang tu..tapi memang kena rajin la skit....kak diana buat resepi daging..tapi saya ganti dgn ayam...kalau tak makan dgn soto saya kadang2 buat ratah jek...makan gitu2 pun sedap...k lah meh kita tengok resepi kat bawah ni...

lupa lak terima kasih kak diana atas resepinya...saya kongsikan resepi akak kat sini ye...yg bold tu resepi edit saya...

Bergedil ayam

Resepi asal: kakdiana@myr
Resepi:quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan-bahan ( 30 biji )

  • 1 kilo kentang, dikupas kulitnya dan dipotong bulat
  • 300 gram daging cincang-saya ganti dgn isi ayam dlm 2-3 ketul bahagian dada...cincang halus
  • 2 biji telur, asingkan kuning dan putih
  • 3/4 cawan bawang goreng
  • secekak daun sup, dicincang
  • 2 ulas bawang putih
  • 2 sudu teh serbuk lada putih
  • garam secukup rasa

Cara-cara

  1. Panaskan kuali dan goreng kentang yang telah dipotong bulat. Bila sudah masak angkat dan toskan. Kemudian ditumbuk lumat.
  2. Tumbuk bawang putih bersama garam dan serbuk lada putih. Kemudian tumis dengan sedikit minyak sehingga naik bau dan masukkan daging cincang. Masak sehingga daging bertukar warna dan airnya kering.saya ganti daging dgn ayam dan masak hingga ayam empuk atau kering airnya
  3. Campurkan daging yang telah digoreng tadi ke dalam kentang yang telah ditumbuk lumat. Masukkan juga 2 biji kuning telur, bawang goreng dan daun sup. Gaul rata adunan. Kemudian bentukkan seperti bergedil. Bentuk ikut citarasa sendiri.ayam yg telah dimasak saya tumbuk lumat dan baru campurkan dgn kentang yg telah ditumbuk
  4. Panaskan minyak, biar minyak betul-betul panas kalau tidak bergedil senang pecah bila digoreng. Celup bergedil yang telah dibentukkan kedalam 2 biji putih telur tadi dan kemudian goreng. Teknik supaya bergedil tidak pecah ialah jangan dibalikkan bergedil sehingga ia betul-betul garing. Insyallah bergedil tidak pecah, gorengnya pun lawa. 
(nota: kalau bawang putih tu saiz kecil...tambah la lagi sebijik ke..sebab bila kuat bau bawang putih tu lagi sedap..)

8 comments:

Amie said...

Assalam Quinnie,
Amie belajar buat begedil dari bonda... dulu tak pandai buat...main rebus je kentang, lepas tu bila digoreng, habis terburai isi perutnya penuh satu kuali... bila bonda datang, dia ajar.....rupanya kena goreng kentang tu, dan katanya lagi...rajin2lah buat begedil, boleh dihidangkan sebagai sarapan untuk anak2...

Kak Rosaliza said...

assalam Q, akk suka begedil, tp jrg2 buat, sbb mcm leceh n rumit je nk buat, org2 yg rajin sng je nk buat hehe

Sheila Shafeareen said...

Salam selamat hari raya
wah daha de manu raya yeee mmg dihati ada hajat nak buat soto juga....x ada begedil mmg x sah kan ..tu yg buat sdp...

Sofea said...

Q ..raya bari ni akak buat lontong dan soto..meriah kan hehe!

Deliah's Deli said...

ingatkan cucur badak smlm..:)) soto klu x de begedil mcm x lengkap je kan..

quinnie said...

kakamie..seronok tengok menu akak kat rumah bonda tuh..rasa nak numpang makan je...kekkeke..saya memang suka lauk pauk kg nih...:)kalau nak rebus pun boleh kentang nih tapi saya suka yg goreng lagi..kekkeke

kakrosaliza...memang leceh nak buat tapi bila dpt makan lupa segala penat lelah...kekekke

shiela...soto memang kena begedil baru sedap...tapi tu le nak makan soto ni byk benda nak kena buat..kekkeke

wah kak pia...rajin sungguh..nasib dah makan lontong ari tu..nak buat lagi..tapi malas sungguh nak buat kuah kacang...kekekek

dell..rupa lebih kurang ek...kekekke...

nuwairani ismail said...

rindu dgn akak! konon2 nk buat jugak begedil sebelum raya...tp tak sempat...sedekah dgn org jela daging yg ada...begedil ni makan ratah pon sedap

quinnie said...

nani..rindu kat dia jugak...hehehhe....memang sedap makan bergedil nih...telan nya telan tak sedar kita je duk perabihkan ..memang bahaya kalau dibuat banyak2...hehehhe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...