Tuesday, 27 September 2011

Gulai lemak pisang


saya memang suka makan gulai lemak pisang...selalu masak gulai lemak guna pisang emas..tapi kali ni tak tau nama pisangnya..hehhehe...resepi simple je...cuma saya tambah jintan2 skit...macam masak opor.....ada la kelainan skit..tak dek la rasa macam gulai lemak biasa...k lah meh tengok resepi...


Gulai lemak pisang

Resepi:quinnie@qasehququinnie.blogpspot.com


Bahan2

10 biji pisang..ikut saiz..kalau kecil tambah lagi
santan secukupnya
10 biji cili kering *
1/2 cawan ikan bilis*
2 biji buah keras*
1 sudu besar jintan kasar*
1 sudu besar jintan halus*
1 sudu besar ketumbar*
4 bawang putih*
1 bawang besar* ( bahan* diblend)
3 batang serai di tumbuk
sedikit serbuk kunyit
garam dan gula sedikit
2 biji buah tomato

Cara2

1. mula2...siang pisang...buang kulitnya...dan belah 4...kemudian masukkan kedalam air yg berisi garam...dah habis siang semuanya..basuh bersih dan toskan.

2. masukkan sedikit minyak dan tumis bahan2 blend hingga naik bau...masukkan serai..dan santan serta kunyit..kacau2 hingga didih...kemudian masukkan pisang dan buah tomato...masak hingga pisang empuk dan terbit minyak kuahnya...pelan kan api semasa proses memasak.....perasakan dgn garam dan sedikit gula...dah siap..:)

6 comments:

Wattie said...

Salam Quinnie,
Akak pun suker gulai pisang, tp selalu makan meratah begitu aja...

Sheila Shafeareen said...

Salam Q, sdp tu gulai lemak pisang mmg suka lauk2 kg mcm ni...kalau time kenduri selalu juga masak manu gini..ada ikan kering, sambal belacan dan ulam2 pehhh mkn sampai x hingat hehehh

Yana Shaiful said...

Salam Kak Q..sedapnya..mmg feberet yana gulai pisang nii..aduss..tibe je terasa nak mkn gulai pisang :=)

Juwita Jamaludin said...

salam.. lamanya tak makan gulai pisang macam ni.. dulu kalau kenduri2 kat msia selalu dapat mkn

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum quinnie...
akak jer x perna makan gulai pisang kot.. huhuu.. sedap yer quinnie? nie guna pisang yg dah masak ker yg masih muda yer quinnie..

quinnie said...

waalaikumsalam...

kakwattie..saya pun suka ratah gak pisang ni..nasi skit je...hehehhe

shiela..memang kalau kenduri rasa sedap je gulai pisang nih...ala2 kg gitu lauk pauknya...hehehhe

yana..gi carik pisang ek..hehhehe..kita pun suka pisang...:)

juwita...duk oversea ye...siannya...kita kalau duk oversea tak tau la..byk benda ngidam kot...hehehe...tapi kalau duk korea tak pe kot...hahahha

kakdiana..guna pisang muda kak..yg hijau...hehehhe...tak pernah makan ye....boleh masak skit kalau nak cuba..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...