Sunday, 4 September 2011

Pajeri nenas


pajeri ni saya masak masa raya pertama buat makan dgn rendang tok....saya memang suka makan rendang tok dgn pajeri....baru rasa macam lauk kenduri...lawannya dgn nasi minyak simple..tapi tak tangkap gambar sebab tertumpah pewarna merah byk sgt..udah rupa nasi apa jek...hahhaha...saya gulai pajeri memang suka...tak kira la terung ke apa ke...janji kari mesti telan nye..hehhehe....k lah meh tengok resepi...rasanya ramai yg dah pandai masak nih...:)


Pajeri nenas

Resepi:quinnie@qasehququinnie.blogspot.com


Bahan2

1 biji nenas masak
3 sudu besar mumbung rempah kari ikan
1 sudu besar kerisik
1 cawan pati santan- dlm rm1
3 sudu besar udang kering*
15 cili kering* - direbus dan tos..nak ganti dgn cili serbuk pun boleh..dlm 1 sudu besar mumbung
1/2 bawang besar*
5 bawang putih*
1 ibu jari belacan*( blend bahan*)
air secukupnya
garam dan gula
1 kulit kayu manis
3 buah pelaga
3 bunga cengkih
1 bunga lawang
bebapa helai daun kari
1/2 sudu besar asam jawa dibancuh dgn secawan air

Cara2

1. mula2 potong nenas..saya belah dua dan hiris 1 cm cam gitu....

2. panaskan minyak dlm 1 senduk setengah...bila dah panas masukkan bahan blend...biar naik bau...kemudian masukkan rempah 4 serangkai dan daun kari...masak hingga cili garing...kemudian masukkan rempah kari ikan yg telah dibancuh dgn sedikit air..kacau2 hingga rempah masak dan terbit minyak....

3. bila dah terbit minyak...masukkan nenas, air, air asam jawa dan santan serta kerisik....air biar hapus nenas tu..tapi jgn terlebih pulak...agak2 la ye..

4. bila dah didih masukkan garam dan gula...kacau dan masak hingga kuah tu terbit minyak....ikut suka la kalau nak berkuah ke tak...kecil kan api...rasa masin manisnya...gulai pajeri ni sedap kalau manis skit....dah masak boleh tutup api...






3 comments:

Deliah's Deli said...

ni kalau ratah je nenas tu sedap!
*ada yg kena katok tgn nanti..hehehe

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum quinnie..
kalu hubby akak mmg suka makan pajeri nenas.. tp akak cuma suka buat sayur lain.. ehhehee

quinnie said...

sebok semalaman tak sempat nak online semalam...bz ada mini openhouse kat rumah..kengkawan dtg beraya..hehheh...

dell nenas kalau manis memang sedap je meratah...hehhehe

kak diana..saya memang suka pajeri...kalau masak lemak pun best jugak nenas nih..hehhehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...