Sunday, 4 September 2011

Air tembikai/ jus tembikai


kalau dapat berbuka dgn air tembikai memang syok je rasanya..hehhehe....saya paling suka minum air tembikai siap ada buah tembikai dipotong kiub kat dalam dia.....ngeeee...kalau siapa2 pernah pegi bazar ramadhan kg baru..jgn raja laut ke? mesti ada org jual air tembikai style cam gini...memang kalau lalu tu leh terliur je nengoknye..hehheeh...tapi zaman skang ni tak tau la ada lagi  ke tak org jual air ni kat situ..tapi masa saya duk kat sana dulu..memang tiap2 thn ada...senang je nak buatnya sebenarnya...meh kita tengok resepi...:)


Air tembikai/ jus tembikai

buah tembikai secukupnya
air secukupnya
ais batu
air gula
sedikit sirap ros

Cara2

mula2 potong kecil tembikai dan masukkan kedalam blender...agak2 la nak buat air tu byk mana...saya buat tuk sekeluarga...guna 1/2 biji tembikai...isi skit air dan blend hancur..lepas tu masukkan kedalam jug yg telah diisi dgn ais batu...masukkan sedikit sirap..tambah lagi air jika perlu...dan air gula ....kacau2 rata...akhir sekali potong kiub baki tembikai...dan masukkan kedalam air tadi...siap dihidang utk diminum sejuk2...:)

4 comments:

Puan Ros @ Tadika Sinaran Intelek said...

Salam raya.Nak kena tunggu bulan puasa tahun depan la nak buat ni,hi...hi..hi..Tapi raya ni pun asyik minum air batu aje kan?nak kena buat la ni.

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum quinnie...
waaah.... sedaaapnya nie... akak pun selalu minum jus tembikai time puasa dulu.. hubby akak beli jer kat bazar ramadan... mmg sedap minum sejuk2 nie kan quinnie

tun_telani said...

kak Q ^^ owhh.. letak esen ros jugak rupa2nya. ingatkan blend gitu je tembikai tu.

quinnie said...

kakros...takyah bulan puasa pun boleh buat jugak..hehehe...tambah2 lepas raya ni nak bagi sejukkan badan...duk makan segala daging je raya ari tu....hehhehe

kakdiana....memang nyaman bila minum air tembikai nih...sejuk je rasa badan...kekkeke

tun...kita letak skit je sirap tu nak kasi penaik seri kat warna dia tuh..ada la wangi2 skit...hehheheh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...