Friday, 30 September 2011

Donut vanila


salam...kembali bersiaran...hehehhe...dah lama teringin makan donut tapi nak buatnya malas...saya ni paling suka makan donut kalau guna tepung roti..tapi dah lama tak beli tepung roti..kadang2 beli lepas tu berkulat tak habis guna..nak buat roti memang malas..pizza kengkadang je baru buat..bila dah teringin sangat2..hehehhe...dah lama nak carik resepi yg pakai tepung biasa ni...last2 main agak2 sendiri je...hehhehe....nasib la elok menjadik...dah sejuk pun rasa sedap lagi....pada saya la..kat org lain mungkin biasa2 je....saya pakai susu tepung perisa vanila..tu yg namanya jadik donut vanila...kekkeke...resepi kali ni air saya main agak2 sendiri je....kalau yg baru nak belajar buat donut tu mungkin sukar nak agak tahap kelembutan doh..tapi kalau yg dah biasa tu mungkin boleh mencuba..lain kalau kalau buat lagi saya sukat air dia...lupa nak sukat..yg lain saya sukat...adeehh....lain kali nak cuba letak kentang pulak pakai doh ni....k lah...panjang la citer nye...meh tengok resepi yg simple nih...

Donut vanila

Resepi:quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

2 cawan tepung gandum
1/2 sudu besar gula
1/3 sudu kecil garam
1 sudu kecil mumbung yis kering( mauripan)
1/3 sudu kecil baking powder
1 sudu besar mumbung planta
1 sudu besar mumbung susu tepung perasa vanila- nak guna susu perasa asli pun o,.k
air secukupnya
gula icing atau gula castor utk taburan


Cara2

1. mula2 masukkan tepung, gula, garam, susu tepung dan baking powder kedalam mangkok...kacau2 sebati...dan buat lubang kat tengah2 dia...lubang tu biar sampai nampak dasar mangkok.

2. masukkan yis kedalam lubang tadi....dan masukkan sedikit saja air..kacau2 dgn sudu..biar yis berbuih...kemudian masukkan planta....kacau2 rata planta dan yis tadi pada tepung...kemudian masukkan air...air kena pandai2 agak....doh hendaklah lembut...dan tak melekat pada mangkok bila diuli..bila dah dapat doh yg cantik...tutupkan doh dgn plastik atau towel yg telah dibasahkan...rehatkan doh dan.biar naik 2x ganda...agak2 dlm 45 minit hingga 1 jam...

3. tumbuk2 doh tadi untuk mengeluarkan angin...dan bentuk2 kan doh bulat2...buat lubang ditengah2nya..nak guna acu pun boleh..tapi saya malas..main buat gitu je...hehhehe....letakkan doh yg telah dibulatkan tadi keatas loyang yg telah disapu dgn minyak...ini utk proses memudahkan mengangkat doh utk digoreng....buat sampai habis....rehatkan lagi doh selama 20 minit cam gitu utk menaikkan balik doh.

4. panaskan minyak yg byk dlm kuali...api pelan...masukkan donut..jgn penuh sgt..kaleh2 kan selalu donut supaya masak sekata....bila dah kuning warna donut..boleh la diangkat dan toskan donut tadi...

5. biar sekejap donut tadi dan barulah salutkan dgn gula...saya pakai gula icing je...sebab tak dek gula castor...:)

12 comments:

EmbunRosaliza said...

Assalam Q, nmpk sedap donut vanilla, teringin pula rasanya

Sheila Shafeareen said...

Assalamulaikum woooada donat Vanila pasri wangi bau vanila..rasanya kalu x ada sus tpg vanilla gantikan dgb assen vanilla ok tak hehhe

nuwairani ismail said...

kak Q! kite suke makan donut mcm ni! xde telur, takde tepong roti pon lembut jugak! rasanya sukatan air tu lebih kurang 3/4 cawan kot. memandai jek. sebab kite pon selalu buat donut sukatan 2 cawan tepong.

kak q, jangan lupa ambil award di rumah nanti ye!

Zaliedana said...

Assalam kak,uish rajinnya mendonut,mesti sedap kan,sbb wangi vanila,sy nih dah lama betoi xmendonut,malas sungguh..

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum quinnie... rajin nya mendonat... akak suka makan tp buat nya mmg jarang n mmg x reti2 buat pun.. huhuu... x per.. meh bagi akak seketul dua.. akak nak rasa.. hehehee

Nazrah said...

Assalam Quinnie.. donut memang kita tak pernah buat..tapi kita suka makan..

Wattie said...

Salam Quinnie,
Samala kita, terkadang akak beli tepung roti sampai mengeras semacam, last last buang aja sebab malas punya pasal.....tp suka sangat makannya, especially ada topping choc n badam.....fuhhhh

Anna Qawina said...

donat? donat ke? argghh...lpar donat..

Nurul said...

As salam Kak Q,
Wah, buat donat vanilla tuh.. nak rasa ckit bleh... Kalau kat rumah nurul, anak2 mmg suka donat... leh try jgk resepi ni... sbb nurul pun suka guna resepi yang guna tepung biasa jer... nak beli tepung roti takut terbiar lama... hehehe :)

quinnie said...

waalaikumsalam....

kakrosa..kalau yg jenis tak suka bau yis tu boleh cuba resepi ni..hehhehe...saya ni sebab susu kat rumah perasa vanila...last2 sedap lak..kekkeke

shiela...tak leh nak kata la boleh ke tak taruk esen..tapi kalau nak letak jgn byk sgt..dalam setitik dua je..kot2 kuat sgt baunya nanti....

nuni...biasa guna sukatan macam ni jugak ek..tah cam ne boleh lupa nak sukat tang air....kekekke...nanti kita ambik award ek...tq

ct...kita pun dah lama tak makan donut tu yg rajinkan diri buat...hehehhe..tak susah mana pun...malas yg lebihnya kita nih...kkakakka

kakdiana...senang je kak nak buat donut...insyaallah jadiknye....:)

kaknaz..kalau nak makan beli je ye...hehhehe

kakwattie kalau guna tepung roti memang la lagi lembut...tapi tu la....bila ada tepung saya ni malas semacam mula la menyerang....buat buang tepung je....kekekke

apalagi cik anna....mendonut la hari ni....heheheh

nurul..guna resepi simple je la nak buat donut...nak tunggu kita beli tepung roti tak thn bila....hhahahah

Amie said...

Assalam,
sedap makan panas2.....dengan secawan teh! cukup buat minum petang....

quinnie said...

kakamie..memang betul tu..makan pepanas paling best...hehhehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...