Monday, 5 September 2011

Kuih cucur badak


hari ni tunjuk menu kuih dulu...sebab cnp dari resepi saya kat myr tu je...kekekke..malas nak menaip..ngeeee....letih sgt semalam buat mini openhouse..masak mee hailam...dan set nasi tomato..buat tuk kengkawan terdekat je..memang kitaorg tiap2 kali raya berkumpul kat rumah saya nih....masak tuk 20 org nye makan...tak sempat nak ambik gambar  masakan satu   pun...gambar dgn kengkawan pun tak dek...bz mengemas rumah lagi selain dari nak kena masak....lepas derang balik terus tido...kekkeke...tapi memang seronok dpt jumpa kengkawan...waktu raya ni la baru dpt berkumpul....letih skit pun berbaloi rasanya..:)

resepi kuih ni memang yg selalu saya duk guna...suka resepi ni sebab dia tak pakai byk tepung...memang dia akan melekit2 skit adunan ni sebab kurang tepung...kalau nak elakkan melekit2 tu...sapu pada tgn sedikit minyak..Insyaallah mudah la skit nak membentuknya....k meh tengok resepi...:)

Kuih cucur badak

Resepi:quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

 

Bahan-bahan ( anggaran 16 biji )

  • 500 gm ubi keledek ( kalau warna merah lagi sedap)
  • 1 - 3/4 cawan tepung gandum (bergantung kepada kelembutan ubi yg direbus..kalau lembut sgt leh tambah tepung gandum tapi jgn byk sgt)
  • 1/4 cawan tepung kanji
  • bahan2 untuk inti
  • 1/3 biji kelapa parut
  • 1 btg serai
  • 2 sudu besar udang kering
  • 3 tangkai cili kering
  • sebiji bawang besar dan 2 ulas bawang putih
  • sedikit air asam jawa dan 1 sudu gula
  • garam secukupnya

Cara-cara

  1. rebus ubi sampai empuk, angkat dan tos kan, terus lecek2 kan ubi tu masa tengah panas
  2. lepas dah sejuk boleh letak tepung dan gaul2 rata.
  3. ambik sedikit doh dan buat bulat2, kemudian leperkan pada tapak tangan dan isi inti. lepas tu bulat2 kan kasi cantik.letak kueh yg dah siap atas dulang yg telah ditaburkan dengan tepung utk elak kan dia melekat bila diangkat nanti.
  4. selepas siap, goreng kueh dengan api sederhana. selalu balik2 kan kueh agar kueh masak sekata. bila kekuningan boleh lah diangkat.
  5. cara buat inti
  6. cili kering, bawang besar dan putih, udang kering, serai hendaklah dikisar halus.
  7. campurkan kelapa dengan bahan kisar, sedikit perahan air asam jawa, gula dan garam secukupnya. gaul sebati dan goreng dalam kuali tanpa minyak hingga inti masak.
  8. nota: jgn risau kalau doh tu rasa melekat2, takyah tambah tepung.memang doh tu akan melekat sikit masa kita nak bulat2kan kueh. tapi kalau terlalu lembut boleh tambah tepung skit. masa nak bentuk kan bulat2 tu...boleh letak minyak skit kat tgn utk elakkan doh tu melekat2 kat tapak tangan dan mudah membentuknya.

9 comments:

tun_telani said...

kak Q.. mmg best kumpul ramai2 kan, tp bab penat tu mmg xleh nk nafikan laa.. semlm tun sedara-mara dtg penuh 1 umah. nasib baik laa adik2 ada nolong.

Yana Shaiful said...

Selamat hari Raya Aidilfitri Kak Q.. bestnya kuih cucur..feberet yana tuu..nk bt males asyik beli jee hehee

Amie said...

Assalam Quinnie,
bulan puasa hari tu dah buat badak berendam, raya ni buat cucur badak pulak ye... sedapkan!

quinnie said...

tun..memang penuh rumah...itu yg seronoknya kan...hehhehe

yana..selamat hari raya jugak...kita memang kena buat sendiri yana kuih ni..payah nak dpt doh yg macam nih...kekekke

kakamie..saya buat masa bulan puasa hari tu jugak...menu tertunggak..kekekke

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum quinnie...
akak x perna lg buat sendiri kuih nie.. asyik beli jer memanjang... :D. tapi kuih nie sedap kan quinnie.. dah lama x merasa kuih nie... tgk kuih yg quinnie buat tu terasa plak nak makan...

Lovely Kitchen said...

Selamat hari raya ..maaf zahir batin dari E-na...baru nak berjalan raya umah kwn2 maya...ada lg ke sekut raya...klu dh abis hidang kek lapis pun jadilah...hihii

Cendana Kasih said...

akak kalo buat kuih ni mmg dah stick dengan resipi Q ni..sedap dan lembut...TQ

Fiza Nordin said...

selamat hari raya Q...

sedap nampaknye cucur badak tu... lame dah tak buat... kite klu buat main campak2 je tepungnye...ikut gerak ati tp alhamdulillah kejadiannye sedang elok je...

quinnie said...

kakdina..saya kalau teringin nak makan je baru buat kuih ni sebab malas nak buat inti..kekehkeh

e-na..ada lagi biskutnya...hehehhe..selamat hari raya buat e-na jugak..kita pun tak sempat nak bw nih....adeehhh

kakck memang biasa guna resepi ni ye....terima kasih sebab sudi mencuba..:)

kakfiza..saya dulu pun ikut gerak hati je..tapi dah ada sukatan ni senang skit..gerenti jadiknya..hehehheh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...