Monday 6 June 2011

Chocolate filling/spread


dah lama teringin nak buat choklat filling nih...tapi tak tau nak makan ngan apa....aleh2 bila buat eggless kek resepi dayang tu....boleh la cuba buat filling ni sekali.....saya ambik resepi ni dari rumah kaknor yg resepi asalnye dari Azlina alias. memang sedap filling ni...makan gitu pun best...hehehhe...tapi kena rajin le mengacau kalau nak buat filling ni...saya ni jenis kurang sabar skit kalau bab kena mengacau2 nih...hehhehe...ada lagi lebihnya lepas saya guna tuk isi dlm cup cake...saya mintak izin kak nor tuk copy n paste kat sini ye.....thank u tuk semua yg telah menyumbangkan resepi nih.....

CHOCOLATE FILLING
sumber: Anna Qawina
sumber : K.Nor@SecubitGaram

Bahan-bahan :
250ml susu sejat
180ml air suam
125gm gula halus atau gula kastor..boleh tambah sedikit jika nak manis
60gram mentega
60gram serbuk koko
40gram tepung jagung
1 sudu teh esen vanilla

Cara-cara :
Campurkan susu,koko, air suam dan tepung jagung.Kacau
Tapis kedalam bekas berisi gula..Ana campur & blender sampai halus, terus tuang dalam bekas gula
Kacau dan pekatkan diatas api..guna api perlahan
Kacau sampai pekat
Campurkan mentega dan esen
Kacau sebati dan tutup api..sejukkan

* K.Nor lebihkan gula sbb serbuk koko yg K.Nor guna agak pahit.

(nota: sukatan gula tu memang sedang elok je...saya pegi kurangkan lak....lain kali tak yah kurangkan dah...)

2 comments:

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam Quinnie..makasih ziarah blog atie yer.Cuma nak tanya,nie Quinnie yg selalu borak2 kat forum MYR dulu ker?maaf la klu trsilap org tp rasanya atie ada ingat sorang kawan nama Quinnie gak..dok Ipoh.

quinnie said...

ha....a saya la tu kak atie...org yg sama....akak masa kat masa kat forum guna nick apa ek? sorry la bila dah bertukar nick ni susah skit nak kenal...hehehhe

thanks bob sebab berkunjung...:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...