Friday, 24 June 2011

Cucur kembong kacang soya


sejak makan cucur soya ni..saya bertambah suka la pulak...hehehhe...mungkin sebab rasa dia lain dari cucur biasa...bila tambah soya tu dia rasa macam kuih masalodeh/ vadei.....tapi kali ni saya buat cucur ni guna resepi saya...sebab kalau guna resepi asal...kalau silap bancuh boleh jadik kematu cucur nye....heheheh...org lain mungkin tak dek masalah kot...tapi saya nak carik jalan selamat saya akan guna resepi ni kalau nak buat lagi cucur soya....hampas soya ni bila digoreng ia akan jadi rangup..tambah2 tang kulit cucur....silap2 nak gigit pun susah kalau tersilap bancuh....hehhehe...bila guna resepi ni...cucur akan kembong dan lembut didalam...kulit rangup...tapi sesedap nak makan....k kalau berminat nak guna resepi saya...bleh tengok resepi kat bawah...

Cucur kembong kacang soya

Resepi : quinnie@ qasehququinnie.blogspot.com


Bahan2

2 cawan hampas soya
2 1/2 cawan tepung gandum
1 1/2 cawan air
1 1/2 sudu kecil garam
1 1/2 sudu kecil rata baking powder
1 telor - dipukul guna garpu sampai buih
1 bawang besar - dihiris
2 cili merah/ cili padi dihiris
3 daun kari - kalau besar hiris2
1/2 sudu teh serbuk kunyit
1/2 cawan ikan bilis

Cara2

1. mula2 isi air dalam mangkok dan masukkan bawang besar...ramas2 bawang tu sampai bercerai bawang2 tadi....

2. isi tepung gandum, baking powder, serbuk kunyit dan garam. kacau2 rata dan masukkan telor, daun kari ,ikan bilis dan cili serta hampas soya. masukkan air + bawang tadi dan gaul2 rata....bila dah rata perap dlm peti ais lebih kurang 1/2 jam.....dah perap kuarkan dan biar sebentar dlm 10....lepas tu baru panaskan minyak dan goreng cucur tadi...api jgn kuat sebab takut soya tu tak masak.....ikut la nak goreng kuning garing cam saya buat ni atau tak nak garing sgt....lepas tu angkat dan boleh la cicah ngan sos cili jika suka...

( nota: kalau nak blend bawang , telor, dan ikan bilis pun boleh...tapi saya malas...hehehhe)

2 comments:

Chik Mimi said...

Q akak tak try lagi mmg dah lama teringin nak buat hmade soya pastu hampas buat cucur ,sadap nmpk cucur Q,akak pun buat cucur mcm Q jugak guna baking pwdr

quinnie said...

cucur soya ni nak kena buat air soya baru leh dpt hampas dia...heheeh...elok guna cara saya ni kalau nak buat cucur soya...elok lembutnye...sebab soya ni bila digoreng dia jadik rangup...silap cara bleh keras kat luar dia...hehehhe...quinnie...tak bleh log in lak kat laptop ni..geram jek...heheheh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...