Wednesday 8 June 2011

Acar buah


acar buah ni dulu2 saya tak suka makan...hheheheh....skang baru la suka...tapi makan kalau acar yg saya masak je...kekekke....saya dpt resepi ni masa tengok rancangan masak2 chef wan kat tv...makcik ni tunjuk cara2 makcik ni masak acar....baik makcik ni sebab sudi kongsi resepi niaga dia kat org ramai.....lepas saya cuba resepi makcik ni terus saya suka sgt...terima kasih byk2 kat makcik nih...kawan2 ofis makcik saya suka sgt kat acar ni...ada yg menempah pun masa makcik saya keje dulu....saya ingat lagi kata2 makcik yg kasi resepi nih....dia kalau org nak mintak resepi dia kasi je...tapi bukannya semua nak masak pun acar ni...last2 beli jugak kat dia....sebab cara tumisan seseorang tu kadang2 boleh membezakan rasa masakan...walaupun guna resepi yg sama....:)....saya masak acar ni tuk makan ngan rendang tok hari tu...ada lebih memang saya suka simpan...nak2 dekat nak puasa ni...kadang2 sahur tu tak tau nak makan apa....makan acar ngan nasi putih pun dah boleh datang selera....dan resepi ni memang best kalau nak makan cam tu je...terima kasih makcik sebab sudi kongsi resepi..:)

Acar buah

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

1 1/2  kilo jeruk buah - ikut suka la buah apa
30 biji cili kering * - rebus dan tos ( kalau tak suka pedas leh kurangkan)
1 bawang besar*
1 inci halia*
8 bawang putih* (blend hancur bahan*)
200g rempah kari daging
1 1/2 cawan bawang goreng - letak byk lagi sedap
1 ketul gula melaka
5 sudu besar gula
1 1/2 cawan cuka
garam dan air

1 senduk minyak

Cara2

1.  mula2 rendam buah jeruk...contohnya kalau guna buah yg masam macam jeruk pelam dan betik....rendam sekejap tuk hilangkan cuka buah tu....kalau jenis buah kering...tak yah rendam....

2. kemudian panaskan minyak dalam kuali...dan masukkan bahan2 blend...masak hingga cili masak dan terbit minyak...lemudian masukkan rempah kari daging yg dibancuh dgn sedikit air.....kacau2 hingga terbit minyak sekali lagi....

3. selepas terbit minyak dan rempah tadi dah masak.....masukkan bawang goreng...dan sedikit air...kacau2 hingga didih...kemudian masukkan cuka....garam dan gula melaka...masak hingga naik minyak lagi sekali....bila dah naik minyak masukkan gula pasir.....waktu ni kecil kan api...dan biar minyak tu timbul dipermukaan kuah....bila dah timbul minyak yg banyak dan kaler kuah dah berukar merah kehitaman baru masukkan buah jeruk.....kacau2 la dlm 10m tuk kasi buah tu rata....tutup api....dah siap....

( nota: saya bawang goreng tu buat sendiri je....potong bawang merah kecil....hiris nipis dan goreng dengan minyak yg byk dan tabur 1 sudu kecil garam tuk rangupkan dia.....kalau tak dek bawang kecil pakai je bawang besar...pun bleh jugak......acar ni kena terbit minyak baru leh letak buah..kalau tak nanti tak nampak kuah dia...jadi likat je dan rasa pun tak sesedap bila dah terbit minyak sebab kita masak lama...buah jeruk ikut suka....saya suka potong2 jeruk kalau jenis besar sebab senang nak makan...)

2 comments:

izahdaut said...

mesti kena kalau makan ngan nasi beriani ni kan...nampak pun dah tau sedap tu

quinnie said...

ha...a makan ngan nasi putih panas pun best...hehehhe..kalau dekat leh kasi skit kat izah...kat rumah ni masak byk ni 1/2 thn pun tak habis2 lagi...hehhehe...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...