Tuesday, 28 June 2011

Kerabu mangga dan ikan bilis

saya jarang makan kerabu mangga...ada la dulu sekali buat...tapi kali ni makan rasa sedap la plak..tambah2 bila diratah gitu2 je....lagi la best...heheheh..resepi ni dari syila rusly lagi....saya memang suka resepi kerabu dia....saya edit setengah bahan tu ikut selera saya....k kalau berminat leh tengok resepi...

Kerabu mangga dan ikan bilis


Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com



Bahan-bahan ( 6 org )

  • 1 biji mangga muda - dihiris halus
  • 1/2 batang carrot - dihiris halus
  • 1 bawang besar - dihiris nipis
  • 5 batang sayur kacang/ kacang buncis - dihiris halus
  • 1 1/2 cawan ikan bilis - digoreng garing dan tumbuk kasar
  • 1 sudu kecil cuka
  • 1 limau nipis - diambil jusnya
  • bahan sambal - ditumbuk macam buat sambal belacan
  • 10 cili padi - kalau nak pedas bleh tambah lagi
  • 2 cili merah
  • 1 sudu besar mumbung belacan
  • 1 sudu besar gula
  • 1 sudu kecil garam 
  • 1 bunga kantan dihiris halus - jika ada

Cara-cara

masukkan semua bahan kedalam mangkok...kacau2 rata dan rasa gula dan garamnya....kalau tak cukup bleh tambah lagi....dah siap....

9 comments:

Cheq Sue said...

amboi...hantaq mai sini semangkuk

ijayuji said...

Nuna!!! menci nuna!!! menci nuna!!! betul tau niii tak leh tgk muka lmh ni lama2 rasa mcm nak terbalik dunia wakakakaka..... pssst>> kerabu nak order ya buat mkn tgh hari nanti ari ni bz sikit, eh? bukan! bz byk ahahaha... pening**

Ayu said...

wah..boleh masuk list..nak kena beli mangga muda dulu..kecur dah akak ni quinnie!!!!

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam Quinnie..dah terasa2 masam mangga kat mulut atie nie!

quinnie said...

w'salam...

memang best dpt makan kerabu...kita baru belajar nak makan...hehehhe...

che sue..kalau dekat bleh je hulur semangkok...heheh

ika adikku....jgn tenung lama2 lmh...takut tembus pc...wahahhahaha....semalam kita dah tengok drama terbaru dia...ngeeee...best!!!

kak ayu saya pun jenis kecur gak kalau tengok mangga nih...heheheh

atie....nasib la mangga ni tak masam sgt...ni mangga harum manis nih...tak masak2 buahnya...last2 ku kerabukan jek...hehehhe

Andrik McVean said...

hi there, i have just followed your blog..i hope you can follow me back..u have a nice blog here..
i will be waiting for you on my blog...see u there..cheers

che'iza said...

Sedapnyer kerabu.... biasa buat kerabu dgn shrimp... ni anchovy... mcm maner rasa dia erk?

AZLITA AZIZ said...

alamak salah masuk dapur lah... adoiii... ada pulak kerabu mangga... sabor je le.....
fav akak ni Quinnie.. sedapnya kalau dapat makan dgn nasi ayam... adoiii... meleleh2 dah ni...
nanti akak pinjam lah resepi ni.. insyaallah klu ada masa akak pun nak cuba jugak!

quinnie said...

hi andrik..thank you for following my blog...

che'iza...rasa cam kerabu jugak ler...hahhahaha...saje nak usik iza...:)

kak ita...saya pertama kali dengar makan kerabu ngan nasi ayam.....bleh gu jugak ye...hehehhe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...