Thursday 2 June 2011

Cucur kucai

cucur yg telah di curahkan sos cili....yumssss!!!


saya suka makan cucur kucai ni dgn sos cili atau kuah kacang.....ni resepi makcik saya...dan saya sgtlah puas hati dgn resepi nih....walaupun letak baking soda tapi dia tak berminyak.....cucur pun lembut je.....dah byk jugak la resepi cucur yg saya cuba....tapi saya paling suka yg ni...kalau agak2 masih fail lagi nak buat cucur yg best boleh la cuba buat cucur guna resepi ni....tuk resepi ni saya letak sayur kucai je...kalau ada taugeh pun boleh je campur sekali....ikut selera masing2.....o.k...jom kita tengok resepi.....

Cucur kucai

Resepi : quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

2 1/2 cawan tepung gandum
1 cawan sayur kucai - yg telah dipotong
6 cili kering
1/2 cawan ikan bilis
1 biji bawang besar - saiz sederhana
1/2 sudu teh serbuk kunyit
1 1/2 sudu teh garam
1 1/2 sudu teh baking powder - sudu rata
1 cawan air
1 telor

Cara2

1. masukkan air, telor, bawang besar, cili kering dan ikan bilis....blend bahan tadi dan masukkan 1/2 cawan kucai dalam blender tadi dan blend sekejap...jgn hancurkan sayur kucai....

2. dalam manggok masukkan tepung, garam, serbuk kunyit dan gaul rata...kemudian masukkan bahan2 blend tadi ...kacau2 rata dan masukkan lebihan sayur kucai tadi.....kacau2 rata dan masukkan dalam peti ais dalam 20-30 minit....biar dia peram kat dlm peti ais dulu....

3. panaskan minyak dan bolehla goreng cucur tadi...saya kalau nak dpt bentuk sekata...guna scoop aiskrim...guna sudu pun boleh...ikut suka...dah kuning boleh la angkat....potong2 kuih tadi dan bolehla curahkan kuah sos cili kat atas dia dan boleh la makan...

4. kalau nak resepi sos cili boleh pegi kat sini....sos cili

4 comments:

izahdaut said...

sedapnya nampak cucur tu... adehh... terliur

quinnie said...

hehehehe.....minum petang2 makan cucur memang best...ralit je makan...kekkeke

norlizahassan said...

Salam...nampak selera nanti nak cuba terima kasih berkongsi resepi ni..cucur kucai nyum..nyum...

quinnie said...

memang sedap resepi ni norliza..cuba lah ye..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...