Wednesday 15 June 2011

Puding tauhu

akhirnya..buat jugak puding ni....hehehehe

letak dlm bekas senang nak makan....:)

saya sebenarnya mula2 makan puding laici ni masa makcik saya kat kg buat tuk kenduri arwah opah saya.....memang suka makan puding berkuah laici nih....selalu saya buat pakai dadih segera tu je...senang lengkap semua dah siap...hehehhe....makcik saya buat cam ni jugak...tapi dia tak letak santan.....sebabkan resepi kaknor ni lain skit...tu yg saya cuba....hehhehe....apa2 pun rasa dia tetap best....saya ada tukar skit resepi ni sebab tak dek susu cair la plak kat umah....saya lebihkan susu pekat manis krimer je dan saya tambah kordial laici kat dlm puding ni sebab makcik saya ni tak berapa suka rasa kuat susu....lepas tu saya tak buat kuah tu...saya guna je air laici dari tin tu sebagai kuah....saya suka tips kaknor supaya biarkan dulu puding ni suam2 dan kemudian tapis lepas tu baru letak dlm bekas...memang cantik dan licin je rupa puding nih......apa2 pun terima kasih kat kak nor sebab kongsi resepi ni dan ramai jugak peminat puding nih...hehhehe....saya mintak izin copy n paste resepi ni ye kaknor....:)

Puding tauhu

Resepi asal: kaknor@secubitgaram.blogspot.com
Resepi : quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

PUDING TAUHU

1/2 paket agar2 strip (direndam ,pastu toskan) ~ lebih kurang 18gm ( saya guna 10g)
1 1/2 liter air
1 cawan santan pekat
1 tin kecil susu pekat manis ( saya guna 1 1/2 cawan susu pekat manis krimer)
1 tin susu cair ( tak letak susu cair saya ganti dgn 1 tin air )
4 sudu besar gula (tak letak saya ganti dengan 1 cawan kordial laici)
2 helai daun pandan - disimpulkan

Untuk kuahnya:
1 tin laici - laici tu di siat2kan (boleh juga guna fruit cocktai)
2 tin air (gunakan tin laici sbg sukatan)
8 sudu besar gula ( bg penggemar manis bolehlah lebihkan ikut citarasa sendiri ya)
3 sudu besar perasa laici (spt brand tamin) - yg ni optional, tak letak pun tak apa, cuma nak lebihkan rasa laici jer kuah dia
( saya tak buat kuah dan hanya guna air laici dari tin saja)*

cara2:Mula2 buat kuah dia supaya cepat sejuk. Bila dah sejuk skit boleh lah letak dalam peti ais. Masukkan kesemua bahan utk membuat kuah kedalam periuk dan masaklah hingga mendidih. Rasakan sendiri manis dia mengikut citarasa anda ya..
Untuk membuat pudingnya, masakkan agar2 dengan air hingga mendidih dan larut agar2 tadi. Masukkan sekali gula dan daun pandan.
Satukan santan dan kedua2 susu dalam sebuah bekas. Kacau hingga sebati.
Masukkan adunan susu kedalam periuk berisi agar2 dan masaklah hingga mendidih, jgn lupa mengacaunya ya.. Bila dah mendidih terus padamkan api dan jgn biarkan mendidih lama takut nanti pecah minyak.
Biarkan hingga suam2 kuku dan hendaklah ditapis sebelum dicurahkan ke dalam loyang atau bekas acuan kecil2. Jgn sekali2 tuang kedalam loyang ketika masih panas kerana nanti akan terbentuk lapisan yg tak cantik (dan tak sedap nak makan)kat atasnya.
Bila dah sejuk, masukkan kedalam peti ais. Bila nak menghidangnya, cedukkan dgn senduk ke dalam bekas(spt taufo fah) dan letakkan laici dan kuah ke atasnya.
Boleh juga kalau nak letak dlm bekas kecik dan letakkan laici/fruit coktail dan kuah atasnya.

(nota: kalau nak buat cara saya....kena guna susu pekat krimer baru dia sedap...sebab dia ada rasa lemak2...kalau guna susu pekat manis biasa...nanti dia terlebih manis.....dan kurang lemaknya sebab saya tak pakai susu cair....tapi kalau nak tukar pun tak salah.....1 1/2 cawan susu pekat tadi saya bancuh dgn 1 tin air...kacau rata kemudian baru masukkan dlm agar2 yg sedang didih tadi bersama dgn santan dan kordial laici...saya tambah secubit garam....dah suam...tapis puding dan baru letakkan dlm cup kecil....tunggu sampai puding tu dah keras skit baru letak kan buah laici kat atas dia dan sudukan kuah kat dlm cup....lepas tu simpan kat dlm peti ais... )

4 comments:

K.Nor said...

punya la lama k.nor post kat myr baru cuba buat ya.. ish.. nak kena nih.. hehehe

izahdaut said...

allaaa.. sedapnyerrrr

quinnie said...

hahhahah...kaknor...selalu saya buat guna dadih je..senang sebab dah siap semua skali..cuma curah je air laici lepas tu...kekekke...bila dahtak dek stok dadih...baru le terhegeh2 nak cuba resepi kaknor...kekekke...apa2 pun tetap sedap...ngeee

quinnie said...

izah dah selalu buat nih...kita baru je try...ekkeke

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...