Thursday 2 June 2011

Telur emas spicy


saya kalau masakan berempah ni memang minat...hehhehe....ni resepi telur yg ada letak rempah kari...memang kena la dgn tekak saya.....selalu kalau saya masak rempah cam gini tak penah letak sos tomato....bila letak rasa lagi best la plak....ngeee...ada iras2 cam pajeri pun ada rasa dia...macam masak acar buah pun ada....ada la kelainan bila tambah sos tomato tuh...resepi ni saya ambik dari resepi telur emas spicy datinlulu@myr...thanks datin...sedap rasa dia...cuma saya ada tambah2 skit n ubah2 skit resepi ni ikut selera saya....mintak izin datin tuk kongsikan resepi ni kat sini....tq datin....

Telur emas spicy

Resepi asal : datinlulu@myr
Resepi : quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

10 biji telur rebus- buang kulit dan goreng keperangan ( saya guna 5 biji telor je)
2 paket kecil serbuk kari daging ( tak letak)
1 paket kecil serbuk kari ikan
1 bawang besar*
5 bawang merah* ( tak letak)
5 bawang putih* ( letak 3 je)
2 inci halia* (letak 1 inci) 
2 batang serai * ( letak 1 je) - ( bahan* dikisar halus)
3/4 cawan sos tomato ( letak 2 sudu besar)
1/3 cawan kicap manis ( letak 4 sudu besar)
10 biji cili padi - tak perlu potong
1 bawang besar - hiris bulat
rempah 4 sekawan
2 tangkai daun kari
garam dan gula
air
air asam jawa dlm 1/2 cawan ( yg ni saya tambah)

Cara2

1. panaskan minyak dlm 1/3 cawan dan tumis bahan2 blend....tumis hingga naik bau dan masukkan rempah 4 sekawan dan daun kari....kemudian masukkan rempah kari kacau2 kejap dan masukkan skit air...kacau2 rata agar kari tadi tak berketul....masak hingga terbit minyak.....

2. kemudian masukkan sos tomato dan kicap manis...kacau2 lagi dan masukkan cili padi dan air asam jawa...masak hingga kuah didih...dan masukkan telor, garam dan gula serta bawang yg dihiris bulat.....masak hingga kuah agak pekat....dah siap tutup api....

(nota : bila kita masukkan air asam jawa...kuantiti gula tu kena pandai adjust...baru kuah sedap.....saya letak dlm 1/2 sudu besar )

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...