Friday, 17 June 2011

Gulai Kari pisang dan ikan masin


saya kalau gulai kari ni memang suka...tak kira la kari apa pun..hehehhe....kali ni saya masak kari pisang emas muda....dulu2 saya tak biasa guna pisang emas muda ni dibuat gulai....tah macam mana...makcik gi kenduri umah adik ipar dia....keluarga dia masak guna pisang emas.....terus lepas tu kitaorg cuba masak...memang lagi sedap rupanya...sejak itu kalau nak masak gulai berasaskan pisang memang akan pilih pisang emas muda....

Kari pisang dan ikan masin

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

1/2 ikat pisang emas muda - pisang dibuang kulit dan dibelah 4
1 bawang besar*
3 bawang merah*
4 bawang putih*
1 inci halia*( blend bahan *)
1-2 sudu besar cili kisar
6 sudu besar serbuk kari ikan - dibancuh dgn air
rempah 4 sekawan
6 helai daun kari
ikan masin - ikut la suka ikan masin apa
1 cawan santan pekat
1 cawan air asam jawa - 1 sudu besar asam jawa dibancuh dgn secawan air
garam dan gula
2 sudu besar kerisik

Cara2

1. mula2 panaskan minyak dlm periuk...minyak dah panas....masukkan bahan2 kisar...dah naik bau masukkan 4 rempah sekawan......bila bahan2 kisar agak2 nak kering...masukkan cili kisar....bila dah naik bau..masukkan rempah kari yg dibancuh dgn air....masak hingga pecah minyak.

2. bila dah pecah minyak...masukkan air asam jawa dan santan pekat.....kemudian masukkan pisang dan air hingga hapus pisang....bila dah didih.....isi ikan kering dan kerisik.....masak hingga pisang empuk....kemudian perasakan dgn garam dan gula skit tuk imbangkan rasa masam....garam jgn letak dulu...rasa dulu kuah...kalau dah cukup masin tak yah letak sebab kita guna ikan masin...kadang2 ada jenis ikan masin yg terlebih masin dan tak perlu letak garam.....cuma perlu letak kan skit gula je....dah siap.

5 comments:

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam Quinnie..xpernah mkn gulai kari pisang..biasa buat gulai lemak jer.nampak sedap tuh!

ijayuji said...

Salam kak! pengsan jap** wakakakaka..... KHJ owwwhhhhh...wajahmuuuuuuuu yg hensem n cute buat ku tak lena :P sedap ni kak lauk2 mcm ni kita suke!

quinnie said...

w'salam....atie tak biasa makan ye pisang masak kari....boleh cuba nanti...dua2 pun best....hehhehe...kalau masak kari ayam ke daging ke....bolehje kalau nak tambah pisang kat dlm dia....kita kalau masak dalca sayur pun kadang2 taruk pisang...:)

hehhehe...oppa maintan hensem 4 ever n ever kan ika...kekkeke...memang leh gila bayang nengok muka dia nih...hehhehe

AZLITA AZIZ said...

assalamualaikum quinnie...

ita tak pernah lagi makan kari letak pisang selalu pisang muda ita buat masak lemak aje..

menarik lah resepi quinnie ni.. nanti boleh lah nak cuba.. nak jugak merasa kari letak pisang..

quinnie said...

w'salam ita...terima kasih sebab berkunjung...:).kalau kat perak ni dah biasa kot org masak pisang kari nih.....ke keluarga saya je yg biasa masak cam nih? hehehhe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...