Tuesday, 31 January 2012

RENDANG AYAM PERAK DAN PULUT KUNING

saya sekeluarga memang suka makan pulut...

saya suka makan pulut ada telor dadar...sedap!!!

rendang ayam..saya buat berkuah skit..:)

saya kalau makan pulut kuning kena ada rendang ayam..lepas tu telor dadar..kalau tak dek telor rasa tak puas makan..kekekke....keluarga saya memang minat pulut kuning...memang tak dek pantang2..nak makan pagi ke malam ke semua tak kisah....resepi rendang perak ni lebih kurang je dgn resepi org lain..cuma yg bezakan rasa dia tu sebab dimasak oleh org lain..lain org lain rasa tumisannya.....tak gitu..hehehe...k meh tengok resepi

RENDANG AYAM PERAK

1 ekor ayam 
1 ikat daun kunyit- dihiris halus
sedikit gula merah/melaka
santan secukupnya
5 kentang dibelah 2- yg ni saje saya letak sebab nak habiskan kentang..kalau tak suka tak yah letak
garam
1 asam keping
3 sudu besar kerisik
2 sudu besar rempah kari ayam/daging

bahan blend lumat
1 bawang besar
4 bawang putih
1 inci halia
1 inci lengkuas- jika ada
15 cili kering- direbus empuk dan toskan
3 batang serai- dihiris halus

Cara2

1. mula2 basuh bersih ayam....ayam ni ikut la nak potong saiz besar mana...lepas tu toskan dan masukkan kedalam kuali besar....lepas tu masukkan bahan2 blend...kentang..serbuk kari ....santan...santan tu biar airnya sama paras dgn ayam..jgn terlebih sgt..agak2 tenggelamkan skit je ayam tu...lepas tu bukak api dan masak ayam hingga didih kuahnya.

2. bila dah didih masukkan kerisik...asam keping....gula merah...kacau2 biar dia masak lagi hingga separuh kering kuahnya. bila dah separuh masak....masukkan daun kunyit...gula merah tu tengok warna kuah..kalau agak2 pucat lagi warnanya..tambah lagi gula....kena pandai2 agak la ye...perasakan dgn garam....kacau2 rata dan rasa...kalau kurang masin dan manisnya...tambah mana2 yg kurang.

3. kecilkan api dan masak rendang ayam hingga kuahnya pekat dan terbit minyak....dah siap..:)

PULUT KUNING

Bahan2
1/2 kilo beras pulut 
sedikit serbuk kunyit
santan secukupnya
garam
2 asam keping

Cara2

1. mula2 basuh pulut hingga bersih cam basuh beras nasi..lepas tu rendam pulut dgn air secukupnya bersama2 dgn asam keping dan serbuk kunyit. saya rendam 2 jam je sebab nak cepat masak...dia elok rendam dlm 5 jam utk dptkan warna pulut kuning yg cantik.

2. panaskan kukusan....masukkan pulut dlm pengukus dan kukus hingga masak...jgn terlebih masak ye..nanti lembik pulak. lepas tu keluarkan pulut dan masukkan kedalam mangkok....bancuh santan skit berserta garam dlm mangkok lain...kacau2 rata...lepas tu tuangkan dlm pulut tadi...santan tu biar rata dgn pulut....saya santan ni main agak2 je...janji santan tu jgn hapus pulut masa kita tuang tu..nanti terlembik sgt pulak....perap kejap pulut tadi dgn ditutup mangkoknya lebih kurang dalam 10 minit cam gitu la.

3.lepas tu panaskan balik kukusan..masukkan balik pulut...kukus dlm 5-10 minit lagi utk pastikan pulut tu tahan lama.

4. dah siap masak boleh cedok pulut dan bentukkan bulat cam saya buat tu dan letakkan telor dadar diatasnya..hidangkan sekali dgn rendang ayam...dah siap..:)



16 comments:

Mas said...

mas pun suka makan rendang ngan pulut...
sedappppnya tengokkkkk

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Selamat Pagi Quinnie..masak pulut buat kenduri ke? Akak suka rendang macam ni...ada lagi ke???

intandayani said...

sedapnye kak..pulut kng ni fevret tul la..klo dpt tu mkn sungguh2..tp lg 1 die sdp mkn ngn smbl aym perlis..nnt sy tnjukkn resepinye...

quinnie said...

memang sedap mas..kekeke

quinnie said...

hahhahah..kak paty...tak dek kenduri kak..saje masak sebab nak sukat pulut tu sebenarnya..kawan saya nak nempah pulut hujung minggu ni....tu yg duk budget berapa kg nak masak nanti..kekeke

quinnie said...

intandayani.ooo perlis pun ada rendang jugak ye...boleh tengok resepi nanti..:)

ady said...

as-salam Q
teringin pulak nak makan pulut kuning...mmg sedap rendang mkn dgn pulut kuning..yummy..

quinnie said...

ady....cepat2 rendam pulut..hehehe...saya pun bukannya rajin sgt..masak bila teringin je...hehehe

nuwairani ismail said...

kalau pulut kuning, kite pon suke ada telor dadar. selalunya kalau makan kt kenduri, diorg gulung pastu potong nipis2 telor tu...dh lama tak makan pulut kuning ni.

Umm Mymoonah said...

This looks very delicious,nice recipe.

tun_telani said...

masa raya kt umah tun mmg wajib pulut kuning ngan rendang ayam. tp xpernah lg gandingkan ngan telur dadar. sedap ye. nnti nk try, mana la tau selera sama kan.

Sue @ Nenie said...

Salam Quinnie..sedapnya pulut kuning..Sue pun baru minggu lepas buat ni, cuma belum sempat lagi nak mengedit dan post kat blog...

Sedapkan pulut ni makan ngan rendang....

CT Delima said...

As'salam Quinnie

K.ct suka juga makan pulut kuning, tapi tak boleh makan banyak kang naik sebu satu hari perut ni Q. Kalau zaman budak2 dulu bila kat KG ada orang hantar pulut kuning jer berebut2 nak makan dulu. sebab siapa lambat tak dapat makan dengan kari daging dengan telur rebus..hehehe

Tapi yang Q ni lain sikit kira speciallah kan, makan ada telur dadar. memang betul resipi rendang semuanya sama, hanya rasanya aje yang berbeza..setujuuuu!

Naz / Nadz COSK said...

Q, sedapnya.. Akak kalau buat rendang pun suka yg basah2 dan berkuah.. Macam puas makan dgn nasi atau cicah dgn pulut kuning atau cicah ngan nasi impit..

Ayu said...

Assalam Q, wah pandai Q masak pulut kuning..
akak yang dah tuek ni frankly belum pernah masak pulut kuning..heheh
maklum ler, keluarga akak pulak, pulut kuning ni dibuat only certain times aje..hahaha...sedap ni makan dgn rendang ayam perak pulak tu..kalau akak suka telur rebus makan dgn pulut ..hehe

quinnie said...

nuni..kat tempat nuni dia potong halus ye..kalau kat sini pun potong kecik skit dari ni..kekeke..ini sebab buat makan sendiri boleh la potong besar..kekeke

umm mymoonah....thank u...:)

tun sedap tun makan ngan telor dadar..kita dari kecik memang ini la gandingan lauk kalau nak makan pulut...hehehe

sue..kita pun ini menu minggu lepas sebenarnya..hahahha

kak ct..zaman dulu memang kalau kenduri pulut tak leh tinggal....sebab kalau tak buat jadik cam suey lak kenduri..hahhaha...

kak naz..saya buat berkuah ni sebab nak merangkap sekali dgn makan nasi jugak...hehehe..malas dah nak masak lauk lain...sekali harung je...kekeke

kak ayu..saya skolah menengah dah belajar masak pulut...hehehe..org perak memang suka makan pulut kak....hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...