Tuesday, 17 January 2012

TOMYAM AYAM


Assalammualaikum....malas betul nak kuarkan entry semalam...hehehe...pc pun tak bukak...ngeee...hari ni tunjuk menu simple je..tomyam ayam...guna perencah adabi je...hhehehe...dah lama nak masak tomyam ni tapi perencah nya tak dibeli2 jugak.....malas nak kekedai....:)

resepi ni simple je...kalau yg baru nak belajar masak tu elok sgt le...hehehe

TOMYAM AYAM

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

8 ketul ayam
1/2 paket perencah  tomyam adabi
5 batang serai diketuk hancur batangnya
15 cili api ditumbuk
1 bawang besar dihiris
2 biji tomato dibelah 6 jika ada
sepeket sayur bendi
air secukupnya
garam dan gula secukupnya
5 helai daun limau purut
1 asam keping

Cara2

1. mula2 masukkan air kedalam periuk...agak2 la kuahnya nak byk mana...lepas tu masukkan serai..cili...bawang besar...perencah adabi.. dan asam keping....masak hingga kuah didih.

2. lepas tu masukkan ayam....biar sampai ayam empuk...kemudian masukkan bendi dan tomato...masukkan juga daun limau purut.....garam dan gula secukupnya....agak2 sayur dah layu..boleh la tutup api...dah siap....boleh makan dgn nasi putih atau nak makan ratah gitu pun sedap....senang kan nak buat dia..:)

14 comments:

tun_telani said...

morninggggg!!!!!!!!!!!!!! awalnyer kak Q. masak bekfes ape arini? tun x masak lg, muka taik mata ngadap laptop nih. muahaha~ pas masak bekfes nnti baru nk mandi.
kat bahan2 tu tertinggal daun limau purut. hihi..

izahdaut said...

tak senonoh tol si tun nun. hahhaa.. kita lawa sket dah berbedak ni. heee.. makan tomyam panas2 ngan nasi putih. dah sedap sesangat

quinnie said...

tun..hahhahah..betul tu kita terlupa nak tulis daun limau ...kekekek....gi mandi la weiii....nasib dah berpunya...kalau dak mesti kensel cek abang nak masuk meminang...hahhaha

izah...ini menu tah hari apa...hehehe..biasa la kita ni jenis lambat nak kuar entry..hehehe

Naz / Nadz COSK said...

Assallamualaikum Q..
Aahh..mmg teruk betul dak Tun ni tau! Ada ke bg tau taik mata ada kat muka lg dah ngadap komputer.. Kot ye pun jgnlah cakap kan Izah...hehehe..

Q, kak Naz tergoda tgk mee hailam Q kat bawah tu.. Akak suka makan mee hailam yg bnyk kuah cam tu.. Lazatnyaaaa...

Kalau tom yam, ratah jer pun sedap dah kan Q...

quinnie said...

kak naz..hehehhe...dia kalau dah kenal rapat gitu la..tak segan silu nak citer...hahahha

memang senang nak buat mee hailam tu kak...boleh la cuba nanti..saya main campak2 je resepi tu..hehehhe

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Salam quinnie..tinggalkan akak semangkuk...hari ini dapur tutup

Naz / Nadz COSK said...

Assallamualaikum Q..

Lupa lak nak bagi tau. Aiskrim tu masa nak goreng jangan nyah bekukan ia(defros). Goreng jer masa dia tgh keras kejung tu. Pas tu boleh terus makan sbb tak panas pun sbb aiskrim kat dalam tu menyejukkan ia dgn serta merta. So jgn tunggu lama masa nak makan tu. Nanti aiskrim nya cair lak..

Liza said...

salam Q...wahhh akak pun nak keluarkan n3 tomyam jugak hr ni...tgk2 dah ada kat sini....uwaaaaaaa

norlieharumaini said...

nk sikittttttttttt..

~K Ham~ said...

tom yam my peberet tu....dgn cuaca yg panas ni mmg kena sgt...duetkan dgn sambal belacan dan telur dadar....

cik cek said...

Wah! tomyam campur ngan bendi...fav akak kalau ada sayo bendi ni..hirup2 kuah...mkn sayo bendi...walllaaa....sedapnya...:D

quinnie said...

kak paty..cuti2 masak ye..hehehe...bagus jugak kak..sekali sekala gantung kuali..kekeke

kak naz..terima kasih atas penerangan....ooo gitu caranya...tak leh goreng sekali byk la....hanya utk cukup2 makan je....tq kak..:)

kak liza..sama menu plak kita ye...hehehe

kak norlie..meh la join makan sekali...hehehe

kak ham...saya pulak suka kalau ada ayam goreng berempah ke..ikan goreng ke....pun sedap jugak makan dgn tomyam...hehehe

kak cek...sedapkan taruk bendi..saya pun 1 time buat cam gini..tak sangka best pulak...hehehe

Diana @ Melley Mey said...

sedapnya tgk tomyam ayam nie quinnie... fav akak ler nie kalu bab tomyam ... tgk ada bendi tu... adeeh!!! terliur sudah!..

quinnie said...

kak diana..saya pun kepantangan kalau nampak bendi ni...sedap betul...hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...