Friday, 6 January 2012

GULAI TEMPOYAK IKAN KEMBONG


Musim durian tak habis lagi..hehhehe..kalau dah habis buahnya tempoyak masih ada lagi...:) menu simple je hari ni..esok la saya tayang kek puding karamel yg rupa tak menjadik tu...hehehe...moh makan gulai tempoyak dulu...hehehe


GULAI TEMPOYAK IKAN KEMBONG

Resepi:quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

2 senduk tempoyak
6-8 ekor ikan kembong
1 serai di ketuk
1 bawang putih dihiris
sedikit halia dihiris
air secukupnya
gula dan garam
sedikit serbuk kunyit
buah tomato jika ada
10 cili padi ditumbuk lumat

Cara2

1. mula2....masukkan air kedalam periuk..di ikuti dgn tempoyak...cili padi...bawang putih...halia dan serai..serta serbuk kunyit. kacau2 rata..lepas tu pasang api..masak hingga kuah didih.

2. masukkan buah tomato...gula dan garam secukup rasa...biar didih lagi...kemudian baru masukkan ikan..agak2 ikan dah masak boleh tutup api. kalau jenis tempoyak baru dan manis...letakkan asam keping dlm satu keping utk kuah tu rasa masam skit..kalau tempoyak jenis dah masam..tak perlu letak...hanya perlu imbangkan gula utk kurangkan rasa masam.

8 comments:

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Quinnie..bau tempoyak dh sampai ke umah k.atie :D

tun_telani said...

salam kak Q.. stok tempoyak kt umah dh habis =( kt kg byk durian, tp kompom xlepas kalau bw naik flight, hehe

~K Ham~ said...

gulai tempoyak peberet kak ham ni....mintak semangkuk boleh....kat rumah xboleh masak ini...dorg xsuka la...

Liza said...

salam Q....aiii xkan mkn srg2 kot, hulur la kat sini sepinggan...xbaik tau mkn srg2....hihihihi

quinnie said...

kak atie...byk buat stok tempoyak? hehehhe..duk perak ni kalau tak buat stok tempoyak memang tak sah rasanya....hehehhe

tun..kalau boleh seludup dahlama angkut ek....hehehhe

kak ham...lamanya menyepi..la siannya..kena masak time rumah kosong la gitu ye...hehhehe

kak liza...bolehje kalau nak numpang makan...hehhehe

Yana Shaiful said...

Salam Kak Q..yana suka sgt gulai tempoyak..tp nk bt males..hubby xmkn..klu bt kita je lah yg abiskan.. :-)

Amie said...

sedapnya gulai tempoyak! makan dengan nasi panas waktu tengahari....ada sambal belacan lagi! adeeehhhh....meleleh peluh!

Along Maklong said...

maklong pun banyak buat stok tempoyak musim droyan kali ni.. sebab murah.. droyan frozen pun ada..
ni feberet maklong ni.. dapat hirup kuah dia ni.. naik juling bijik mata.. hehe..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...