Thursday, 19 January 2012

ROTI KENTANG

roti ni memang lembut..sila abaikan rupa roti saya yg tak semenggah ni..bukan salah resepi..kekeke

penuh dgn kastard sebab nak habiskan..dah terlebih pulak rupanya..ngeee

tak berapa nak paham tang kastard ni..rupanya tak yah masak dulu..bancuh gitu je..tapi cair la pulak...tu yg confuse....grrrrr..dah hodoh benar rupanya dlm gambar...hahahha

sejak dua menjak ni rajin pulak saya ni uli2 roti..kekeke...saya buat pakai tepung gandum je roti ni...masih lembut..tapi kalau guna tepung roti lagi sedap la kan sebab bau roti akan lebih wangi bila dah masak...apa2 pun resepi roti ni memang lembut....saya keliru skit kat bahagian kastard dia tu...sebab masa bancuh dia cair.tu yg pelik betul ke paipkan saje adunan kastard tu kat atas roti tanpa dimasak? akhirnya saya masak jugak kastard tu..tapi terpaksa la adjust skit..saya tambah air sebab nak bagi kastard tu betul2 masak....rupanya tengok kat resepi lain..memang tak yah masak ye...tak sempat nak buat rujukan sepenuhnya hari tu ...ni la dia tak habis study gatal2 nak cuba resepi..kekekek..nasib baik la menjadik dan boleh dimakan...hmmmm

resepi ni saya ambik dari myr forum yg baru..penyumbang resepi namanya mawfiz...terima kasih ye mawfiz....lain kali saya nak cuba lagi..saya kongsikan resepi awak ni kat sini pulak ye...terima kasih..:)

ROTI KENTANG

by: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com


Bahan-bahan doh
500g tepung
10g yis
1 biji telur
3g bread improver
5g garam
70g tepung campuran kentang (boleh juga gunakan kentang yg dilenyek dicampurkan ke dalam tepung)
50g majerin
30g shortening
120g gula kastor
350 ml air sejuk


Topping
50g tepung kastad
125ml susu segar


cara membuatnya
1. Campurkan tepung kastard bersama susu segar. Kacau sehingga sebati.

2. Campurkan bahan -bahan doh seperti tepung, garam, gula, air dan kesemua bahan dan uli sehingga menjadi doh. Rehatkan selama 15 minit.

3. Ambil doh dan bentukkan menjadi doh yang kecil seberat lebih kurang 30g, bulatkan dan susun dalam dulang pembakar. Proof selama 1 jam.

4. Setelah naik, paipkan atasnya dgn campuran kastad yang telah disediakan sebentar tadi dan bakar selama 25 minint.

5. Setelah siap. Boleh lah makan!

( nota: saya bakar oven 160-165c cam gitu la...dlm 1 jam....saya skip bread improver..shortening...lepas tu tepung kentang tu saya guna kentang yg direbus je....)

16 comments:

Mommy Alma said...

q,
hodoh no hal janji sodappp...
xsempat lg nk wat ni...awat laaa hang mnggoda ku???

EmbunRosaliza said...

anak2 suka roti kentang, kalo g carre4 wajib beli, sedap tu kastard byk2

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Salam quinnie..bukan salah ibu mengandung tapi.....apa pun janji sedap

Yatie said...

singgah sini nak bf roti kentang..sedapnya dpt makan yg buatan sendiri..meh bagi seketoi..he3..

Mas said...

salam quinnie...
hmm..memang gebu roti tu..
untuk sos kastard tu...yg kak mas selalu buat...
memang kene masak biar pekat, dah sejuk, baru paipkan atas roti tu sebelum dibako....
harap dapat membantu yerk..
suka tengok roti quinnie tu..
gebuuuuu

Pen Biru said...

apa ada pada rupa, yg penting..rasa..

~K Ham~ said...

nak roti kentang utk bf pagi ini...

Cheq Sue said...

eh, ni roti kentang pesen baru ya Q? kastard tu lebur semua kat atas ke? kalau paip cam biasa tu boleh tak?

Ayu said...

Assalam Q,
memang rajin betul Q , meroti..
akak ni kalau tak ya2 memang malas nak meroti..tengok kawan2 buat roti telan air liur ajelah..lembut roti ni ya Q?..

quinnie said...

kak alma..pakai bm senang kak..tak susah nak uli...kekekek...saya ni uli kejap je..dasar pemalas..hahahha

kak rosa..saya pun suka roti kentang...selalu beli kat tesko...hihihi

kak paty..hehehe..segan nak tunjuk sebenarnya roti ni..tapi sebabkan roti ni sedap..tu yg tunjuk jugak...kekeke

mas..memang betul la kena masak dulu ye...tapi kalau nak masak memang kena tambah la air tu sebab kastard dia tak masak nanti....hihihi

pen biru..hihihi...janji puas hati makan ye...kekekek

kak ham..meh la ngap..ngap ngan kita..hehhehe

sue...memang kita paipkan kastard tu sue..tapi ni dah berlapis2 duk paipkan kastard nya sebab nak habiskan....sebab malas nak simpan kastardnya....

kak ayu...tak ler rajin sgt kak..bila kepingin gitu..hehehhe..lembut roti ni kak..tak rugi cuba..:)

tun_telani said...

LOL~~ nk golek2 nengok rupa roti tu.. eh.. sowi2.. x sengaja tergelak.. biasa aa tu kan kak Q. bila byk menerai resepi2 baru mmg kdg2 ada kejadian diluar jangkaan. tun x pernah paip kat atas inti kastad tu. sbb tun suka mkn kastad, jd bila wat roti kentang ni, tun akan letak inti kat dalam byk2. tun pun sama mcm kak mas, masak smp kental.

quinnie said...

hahahhaha...itu la tun..dlm gambar huduh nar rupanya..kat luar tak le buruks sangat..kekekek..kita paipkan berlapis2 kastard tu..heheheh..nak habiskan..kalau simpan memang ke cek tong la jawabnya...hihihi..alahai rugi tak masukkan dlm roti ek...hmmm lain kali nak jadikkan inti pulak...sedap roti ni..:)

Sue @ Nenie said...

Salam Guinnie...Biasalah kan...pengalaman pertama kadang kala ada terlebih terkurangnya...tapi OK lah ni..roti nya tetap menjadi kan....

quinnie said...

hihihi..sue...nasib la menjadik..kalau dak memang cek tong la jawabnya...heheheh

mayangsayang said...

salam kenal quinnie... dah lama nak wat roti kentang ni, tapi tu le x beli tepung kentang nyer.. tp tengok resepi ni bleh aje guna kentang lenyek + tepung.. so mmg x de alasan lagi le..

quinnie said...

mayangsayang....tepung kentang tu boleh diganti dgn kentang lecek...tapi elok guna tepung roti nak buat ni sebab rasa dia akan sama macam org duk jual tu...saya ni versi hentam kromo je ni..tapi o.k jugak rasa dia...hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...