Saturday, 28 January 2012

KUIH MASALODEH EMBAH...i'm your man..:)


Saya dulu2 tak suka kuih masalodeh..tapi sejak dah pandai buat sendiri ni memang suka sgt..kadang2 duk ngap2 sampai tak sedar dah berketul2 makan...hahhaha...biasa saya guna resepi kat myr...tak ingat la nama dia...memang sedap...yg ni saya tunjuk resepi dari MIL makcik yg saya panggil embah..gelaran opah bagi org jawa....kuih dia memang sedap dan dah sejuk pun elok lembut lagi...rupanya rahsia nak hasilkan kuih yg lembut..kita kena rendam kacang dhal tu semalam...ni penting..kena ikut...sape pandai makan dan biasa buat kuih ni akan dpt bezakan....cam saya ni jenis tekak sensitif..memang bleh beza...hehehe...lagi pun kalau buat sendiri kuih ni kita boleh letak bawang banyak2...daun kari banyak2...dan rasa lagi sedap..selain dijamin kebersihannya dari kita duk beli kat kedai mamak tu...hehehe...lagi satu..daun kari kena tumbuk atau blend cam saya buat ni..baru bau dia bangkit dan sedap..:)

embah belajar buat kuih ni dari jiran india...tu sebab rasa dia sama cam org india duk masak tu jugak..:) masa mula2 saya buat kuih ni saya tak timbang berat kacang tu sebelum rendam...dah rendam baru teringat..tu yg ada sukatan cawan tu..kali ke 2 buat baru saya timbang berat kacangnya sebelum direndam..bukan apa senang org nak cuba.....kira boleh pilih la nak ikut mana satu....k meh tengok resepi...

sebelum tu..nak citer pasal kpop sat..hahhahaha...saya tengah suka sgt dgn lagu nih...nyanyian dari oppa kesayangan..gambar oppa terbaring tu le..ngan gambar wall saya....hahahhaha..tajuk dia..i'm your man...saya suka sgt kat lirik lagu dia...plus cara oppa nyanyikan lagu ni secara live dgn penuh perasaan dari lubuk hari dia...cairrrrrrr tiap kali dengar dia nyanyi lagu ni...saya tiap2 hari mesti dengar lagu ni sekarang...hahahhahahah....paling meroyan part dia sebut i'm your man/namja dlm bahasa korea..lepas tu...part i love u..love u...love u baby...oooo...arrrrghhhhh....hahhahahah...

I'm your man
It’s just your thoughts
All of it are just your thoughts
Why do you not know my heart
I’m a fool who knows nothing but you
You said it’s only temporary and all would go away
You’re always like, always like that
Treating my true heart as if a joke
As time passes
Try to listen to my heart for you
Now, I’m going to confess to you
I’m your man
A man who knows nothing but you
Please tell me you love me only
Even if you yelled it 10 times, it’s still lovely
I’m your man
I love you, love you, love you, baby woo
Can you look at me
Can you trust me
I’m your man
Why do you still not know
Why is it still that glare
So nervous like this
So thrilled like this
But you kept smiling only
As time passes
Try to listen to my deserted heart
Now I’m going to confess
I’m your man
A man who knows nothing but you
Please tell me you love me only
Even if you yelled it 10 times, it’s still lovely
I’m your man
I love you, love you, love you, baby woo
Can you look at me
Can you trust me
I’m your man
Loving you, loving you, loving you
I love you only
You are my woman
You’re always my woman
Just remember this moment is enough
Even you yelled a thousand times, it’s still lovely
My love
I love you, love you, love you, baby woo
Can you just look at me
Can you love me only
I’m your man
Can you love me only
Can you marry me
I’m your man



KUIH MASALODEH EMBAH

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com


Bahan2

3 1/2 cawan kacang dhal- saya rendam dulu kacang ni lepas tu baru sukat...kalau nak timbang dulu sebelum rendam..berat kacang dhal dlm 330gm...
2 biji bawang besar
daun kari secukupnya-dlm 10 tangkai kot..ikut saiz la ye..letak byk lagi sedap...:)
2 sudu kecil jintan kasar/manis
1 sudu besar tepung gandum
2 sudu kecil garam
4 biji cili api/2 cili merah dihiris


Cara2

1. mula2 rendam kacang dhal tu semalaman....contohnya saya rendam dari kul 5 petang...5 pagi esoknya baru saya masak...basuh kacang dan toskan..lepas tu blend kacang guna blender kering...biar lumat....disebabkan kita guna blender kering...nanti akan dpt kacang yg separuh hancur dan separuh tak hancur...tak pe..biarkan je kacang tak hancur tu....

2. lepas tu blend pulak bawang besar..jintan kasar dan daun kari...semua ni blend kering jugak...bawang besar tu blend lumat ...tapi kalau ada yg tak hancur tak pe....jintan kasar dgn daun kari tak yah lumat sgt...agak2 la ye....masukkan sekali kedalam mangkok bersama2 dgn kacang dhal yg telah di blend. kalau rajin boleh tumbuk bahan2 ni..saya malas...ngeee

3. masukkan garam..cili padi/ cili merah....tepung gandum sekali bersama adunan kacang dan gaul2 rata...lepas tu biarkan kejap..perap dlm 10 minit.

4. panaskan minyak...bentuk2 kan kuih ...kepal2 kan dan tekan leper bulat...goreng...masa goreng tu..jgn cepat2 nak kalihkan dia nanti terburai lak..biar bawah dia tu dah masak skit baru kalih2kan...masak la sampai kuning...angkat dan toskan...

( nota: kalau nak tambah daun kari selai2 pun sedap jugak...nak tambah bawang hiris pun sedap jugak..tapi yg penting daun kari tu kena tumbuk jugak...dia bila ditumbuk baru sedap kuihnya..bangkit bau..saya jenis malas..main blend je...kikiki..)

10 comments:

izahdaut said...

terliur sudah membaca bahan2 nya ni. rasa skrg jugak nak buat, tapi kena beli kcg dal dulu. en suami saya suke masalodeh cume saya je tak reti buat dan tak brapa kena ngan selera kalau yang beli tu. ada sekali dua je boleh ngam. kak Q, banyak ke dapat satu adunan ni? takut banyak sngt nanti tak habis lak. pastu yan daun kari tu, 10 helai tu sehelai satu2 daun kari atau tangkai?

quinnie said...

izah...kalau sukatan 3 cawan 1/2 ni tak le dpt byk sgt..kalau hb jenis suka..kira boleh habis la..goreng dlm 3 kali je kot...dlm 20 ketul gitu la ikut saiz...10 tangkai tu izah..hahahha...sat gi kita betulkan..nak tambah lagi pun boleh sebab kita agak2 je ni...hihihi...

tun_telani said...

kak Q.. tun dulu selalu buat nii.. mmg rendam lama kasi kembang, kalau x nnti rosak blender. hehe.. tun suka buat lubang2 kt tengah mcm donat, jd rangup ^^ dh lama x makan. terliur pulak.

AZLITA AZIZ said...

pagi Quinnie..

dulu kalau masa akak kecik2 selalu nampak org India jual kat tepi pasar Makan dengan cili hijau..
Tapi akak tak pernah cuba
terima kasih berkongsi resepi dan lagu.. >^<

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Salam quinnie...akak suka ni..tetapi kadang-kadang tu malas nak rendam dhall dan blend...beli aje...la...kalau mood ok baru buat

Mas said...

masalode..
peberet mas dan hubby..
lama dah tak buat..
terliur lagi nengok masalode quini tu...

Liza said...

salam Q...akak jugak la yg xpernah rasa masalodeh ni...huhuhhuhu

quinnie said...

wah tun..pandainya buat bentuk cam donut tu...kita takut hancur le...hehehe

kak ita..bagus tu makan ngan cili..saya suka...kekeke...saje suka2 nak share lagu plak kali nih...hehehe

kak paty..akak duk sana memang byk la kuih ni..kalau saya pun main beli je dah kalau sedap...hehehe

mas..alahai siannya..kalau dekat kita kasi je...:)

kak liza...hawatnya? tak suka ke? saya dulu pun tak la suka sgt..tapi kalau dpt yg sedap meamng tak renti makan...hahhaha

Wani said...

salam Q .lama tol x jengah dapor Q huhu .. maklumlah kalo jap danng nak bw tu dangla singgah2 jap .. amboi bukan main minat giler dgn lagu korea ... hihi .. dah lama telinga ni x dgr lagu korea ... sal masalode .. sekali je buat tapi bukan guna kacang dal ... ada campur dgn kacang kuda ... nampak yg pun sedap gak .. yg penting rasa kacang tu hihi

quinnie said...

wani..kita memang dah salin resepi masalode awak tu...memang nak buat..hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...