Sunday, 29 January 2012

APAM COKLAT



Apam coklat ni saya buat utk makcik bawak gi rumah MIL dia hari tu...tak tau nak kasi apa..buat je apam ni sebab derang suka..kita ni dah sampai muak tak lalu nak makan..kekekek...resepi lebih kurang cam kek coklat biasa cuma saya tambah skit kuantiti soda bikarbonate dgn baking powder tu utk dia kembang setaman..:)


APAM COKLAT

2 1/2 cawan tepung gandum
1/2 sudu besar soda bikarbonate
1/2 sudu besar baking powder
1 cawan serbuk koko
3/4 cawan gula
1 cawan minyak sayur
1 cawan susu pekat
1 cawan air panas
3 telor
1 sudu kecil coklat emulco
1 sudu kecil esen vanila
secubit garam

Cara2

1. mula2 pecah telor dan pukul sampai kembang...guna whisk tangan tu je..kalau rajin blend...tepikan

2. campur bahan2 kering....tepung...garam...soda bikarbonate...baking powder ...serbuk koko..kacau rata...lepas tu masukkan susu pekat....minyak...esen vanila...coklat emulco...kacau2 guna whisk tangan je...masukkan telor...kacau rata....akhir sekali masukkan air panas..kacau2 hingga tak bergentel adunan...

3. panaskan kukusan....sediakan acuan lompang dan masukkan kertas cupcake kedalamnya...sudukan adunan 3/4 penuh....bila air dah didih...masukkan adunan apam...masak guna api besar selama 20 minit.

11 comments:

ady said...

as-salam Q
cantiknye mekar apam tu...ter2senyum apam..sedapnye Q apam coklat..

Torviewtoronto said...

looks wonderful

Umm Mymoonah said...

Lovely looking buns,looks very delicious.

Nazrah said...

kembang setaman jer..tentu sedap

Naz / Nadz COSK said...

Assallamualaikum Q..
mekar tersenyum apam ni Q.. Mesti lembut dan gebu je rasaynya.. Cam teringin lak..

Sue @ Nenie said...

Salam Quinnie..emmmm senang je nak membuatnya....yang penting hasilnya senyummmmm je seceria senyuman tuan yang membuatnya.....Mesti sedap ni....

~K Ham~ said...

q...apam coklat ada lg ke? nak buat minum petang2 ni....nak 3 ketui je

nuwairani ismail said...

kak! kite nak amik resepi ni la! macam senang je...

cik cek said...

Kembang mekar apam coklat ni...lama dah tak buat apam...sedapnya...:)

Wani said...

serius x pernah buat lagi segala jenis apam ni hihi... malas nak wat kuar pengukus kot :D.. bila la nak terajin ... target nak wat ...lebih2 lagi keluar pulak apam coklat ni ... menggoda betul ... ...

quinnie said...

ady...rasa dia lebih kurang kek coklat kukus tu jugak...hehehe

torview...thank u..:)

umm mymoonah..thank u jugak..:)

kaknazrah..rasa cam kek coklat jugak kak..hehehe

kak naz...nak buat pun senang...kekeke

sue...kita kalau malas2 memang ini je la buat utk bagi kat org..hhahahah

nuni...alahai nuni cam buat kek jugak...hehehe

kak cek...saya buatkan utk org rajinla..nak makan tu tak berapa nak rajin...hehehe

wani....senang je nak buat apam...tapi kalau malas nak kuarkan pengukus memang tak leh nak nolong ler...hahahha..kita kukus kat rumah ni sentiasa je berasap...kekekke

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...