Thursday, 12 January 2012

IKAN TALAPIA MASAK TAUCU

saya memang suka ikan talapia..:)

 mudah dan cepat dimasak...hehehe

hari ni tunjuk menu simple je...ikan talapia masak taucu..kitaorg satu keluarga suka ikan talapia ni..tak kira la masak apa pun..kalau goreng lagi suka..cicah lak ngan sambal belacan cair..waduhhh....memang makan banyak...hahaha...

rasanya ramai yg dah pandai masak taucu ni....meh la tengok resepi simple saya..:)

IKAN TALAPIA MASAK TAUCU

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

2 ekor ikan talapia- nak guna ikan lain pun boleh
1 biji bawang besar di belah 6 kemudian lerai2kan
2 bawang putih*
sedikit halia*
5 cili padi* ( bahan* ditumbuk lumat)
4 cili hijau dibelah 2
1/2 timun - dipotong kecil
2 sudu besar mumbung taucu- ditumbuk skit
sedikit air asam jawa
garam dan gula
air 

Cara2

1. mula2  basuh ikan dgn air asam jawa utk hilangkan hanyir. perap la kejap ye..dlm 2-3 minit..lepas tu bilas dan toskan. lumur ikan dgn garam dan kunyit. lepas tu goreng ikan hingga masak dan tepikan. saya goreng ikan tu tak goreng sangat...biar dia basah2 skit. secukup masak je.

2. kemudian...dlm kuali lain..panaskan sedikit minyak. lepas tu tumis bahan tumbuk hingga terbit bau. kemudian masukkan taucu yg telah ditumbuk. kacau2 rata..isi sikit air utk elakkan taucu kering...kacau2 rata....bila dah terbit minyak..masukkan air asam jawa dan air utk kuah. ikut la nak byk mana air tu ye. biar kuah didih.

3. bila kuah dah didih...masukkan timun dan cili hijau. biar sayur masak. masukkan juga gula dan garam. rasa dulu kuah tu..kalau dah cukup masin jgn masukkan garam..sebab taucu tu dah masin.

4. akhir sekali masukkan bawang besar dan ikan...biar kejap...agak2 kuah dah sebati dgn ikan...tutup api dan bolehla angkat utk dihidang bersama nasi putih. dah siap boleh la makan...:)


11 comments:

Nieza said...

sedapnya kalau mkn ngan nasi putih panas-panas ni kan Q:)

tun_telani said...

lambatnyer tido kak Q.. tun ko 11 dh golek2 dah. hihi.. tun pun suka sgt2 makan ikan talapia. tp tun x pandai makan taucu. masakan ganu mmg x pernah org letak taucu nih.. kawin org johor baru jumpa. MIL tun pernah goreng mee letak ni, masin!

Naz / Nadz COSK said...

Assallamualaikum Q..
Q, cam resepi tauchu yg biasa mak kak Naz buatlah. Mmg best! Akak suka gak ikan talapia. Masak dgn tauchu pun akak suka tak kiralah ikan apa pun.. Menu ni mmg simple tapi sedap.. Bahayalah akak makan menu2 cam ni. Nanti makan bukan ikut kelaparan tp ikut nafsu..huhuhuh..

AZLITA AZIZ said...

Pagi Quinnie...
Sampai2 nampak ikan.. waaa... lapar lah pulak terasa.. Memang sedap kalau lauk cam ni makan dengan nasi panas2 tak payah lauk lain lagi dah ratah pon sodap!

Liza said...

mmg sedap ikan masak kuah2 cmni...anak2 akak pun suka lauk2 cenggini...sedappp, tergoda i tawwww...hihihhii

Sheila Shafeareen said...

Assalamualaikum Q wah pepagi dah tayang ikan talapia ni nak pulak masak taucu mmg fv seisi keluarga kami....hemmm sdp ni grg panas2.....lapar leeee

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Masuk dalam sia anta kat umah sikit..malas nak masak hari ini

~K Ham~ said...

kak ham pun suka ikan talapia....makan masa panas2...meratah ikan je..meow..meow..meowwwww

Quay Po Cooks said...

nampak sedap nya!!

Wani said...

wah lama dah tak makan ikan taucu neh... tergoda lak tengok ...hihi macam2 nampak orang buat style masak taucu neh ... yang penting ada taucu .. barulah terasa ke"taucu"an tuh ;p

quinnie said...

kak nieza...memang sesuai sgt kak makan dgn nasi panas..tak yah lauk lain dah..hehehe

tun...ooo ganu tak biasa ek masak taucu2 ni..org perak biasa gak..kalau kenduri kawin ke selalu la ada gulai ni..hehehe

kak naz..btul tu..gulai cam gini memang bahaya..hehhehe boleh bertambah nasik..kekeke

kak azlita...betul tu kak...hehehe..ratah pun best...tambah2 kalau ikan nya besar..:)

kakliza...bahaya ni kalau dah boleh tergoda2..hehehe

kak shiela...taucu pun fav keluarga saya gak..mesti ada stok simpanan..hehhehe

kak paty...boleh je...meh kirimkan mangkok tingkat kat sini...hehehe

kak ham...jadik kucin hari ni ye kak..hehhehe

quay..tq singgah sini..:)

wani....yer betul tu..macam2 style..ikut citarasa sendiri..hehhehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...