Wednesday, 18 January 2012

MEE KARI SOTONG

penuh sotong..kekeke

apa nama mee ni ek? tak tau nama dia...hehhehe

mee ni saya buat minggu lepas...teringin nak makan mee kari....saya guna mee yg jenis besar skit saiz dia ni...apa ye nama dia? tak tau la..tau makan je..hehehe...buat mee kari guna resepi yg biasa saya buat...cuma saya letak sotong kering kat dalam dia banyak2 sebagai lauk...guna stok udang dan sedikit ayam..senang je nak buat..yg penting rasa sedap dan puas hati makan...hehehhe

k lah...meh tengok resepi..:)

MEE KARI SOTONG

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

1 paket mee kuning
6 ketul isi ayam - potong kecil2
1/2 kilo sotong kering dihiris- kalau byk sgt kurangkan ye..saya agak je ni...
kepala udang secukupnya- ikut la byk mana yg ada
1 genggam udang kering* 
1 bawang besar*
 4 bawang putih*
1 inci halia*
10 cili kering* ( blend bahan* halus)
4 sudu besar serbuk kari daging babas
4 sudu besar serbuk kari daging tuk taburan pulak
1 tomato - potong dadu
1 kiub ayam
rempah tumis 4 sekawan
6 daun kari
6 batang serai - saiz besar diketuk pecah2 batangnya
santan secukupnya
1 keping asam keping
air, garam .gula dan minyak tuk menumis

bahan sampingan
sayur sawi, taugeh, daun sup dan bawang, fish ball/ fish cake, telur rebus, bawang goreng, cili merah, limau kasturi

Cara2

 1. mula2 buat stok udang dulu....masukkan kepala udang dan air secukupnya kedalam periuk..masak hingga didih airnya...lepas tu toskan dan blend kepala udang tadi dgn air udang....tapis dan campur kan dgn baki air yg ada dlm periuk tadi. tepikan. 

2. lepas tu...buat stok air sotong...masukkan sotong kedalam periuk...tambah air agak2 hapus je sotong tu..jgn lebih sgt...lepas tu...masak hingga sotong 3/4 masak...kemudian toskan...tepikan sotong dan airnya.

3. panas kan minyak dan tumis tomato yg didadu....dah lembut tomato...masukkan bahan2 blend...goreng sampai naik bau...masukkan rempah 4 sekawan dan daun kari...kacau lagi sekejap..dah nampak terbit minyak...masukkan rempah kari...kacau cepat2...dan masukkan air....kacau rata sampai rempah tadi tak berketul....masak lagi sampai terbit minyak.....

4. bila dah terbit minyak....masukkan ayam dan kiub ayam....kacau2 rata dan masukkan air stok udang dan sotong tadi...boleh tambah air biasa kalau kurang airnya....masak hingga kuah didih.... lepas tu baru masukkan santan secukupnya....masuk asam keping..masak hingga didih lagi......isi garam dan gula skit....lepas tu masukkan lagi rempah kari dalam 2 sudu besar dulu...biar kejap..kemudian rasa....kalau kurang rasa karinya.... habiskan rempah tu...kalau dah cukup tak yah tambah lagi...ini bergantung pada kuah kita tu byk mana...utk rempah ni kita  taburkan saje....kacau2 rata dan kecil kan api...masak reneh yg ni sampai terbit minyak kuah tadi....bila dah terbit minyak...ayam dah empuk....masukkan sotong...letak gula dan  garam...biar hingga sotong masak...dah masak tutup api.....masukkan sayur sawi..saya suka masukkan sawi bila api ditutup utk elakkan sayur lecur...

5. masukkan mee dalam mangkok....letak daun bawang dan sup yg dihiris...cili merah yg dihiris...telur rebus yg dibelah 2....bawang goreng jika ada....dan curahkan kuah kari tadi atas mee....siap...


19 comments:

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum quinnie...
waaah akak x perna lg makan mee kari sotong.. menarik! biasa bubuh udang jer.. lain kali bole try bubuh sotong kering.. nampak sedap tu...

Naz / Nadz COSK said...

Assallamualaikum Q... Wahhh...Lapor...lapor.... Akak nak semangkuk dgn sotong kering banyak2 yer...

norlieharumaini said...

ni mesti sedap ni...

Yatie said...

Assalamualaikum Quinnie,
arini mcm malas nak makan nasi..terliur je tngk set mee kari sotong ni..nak masak mee jelah...he3..

chikadakbiru said...

salam Q,

dh lama tak pekena mee kari...kalau dapat kena pagi nih...sedap nih..hilang laporr

CT Delima said...

As'salam Quinnie

penuhnya sotong tu kalau bagi k.ct makan k.ct kutip sotong2 tu jer..hehehe

~K Ham~ said...

q...mee kari sotong peberet akak tu...dah lama xbuat kari sotong....

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Quinnie..dah lama xmakn mee kari,ada kelainnanya bila diisikn dgn sotong yer.Biasa isi ayam/daging jer...

Mas said...

nakkkk semangkukkkkkk......

EmbunRosaliza said...

sedapnyamee kari sutun ni q, lama x buat

tun_telani said...

mee kari mmg feveret tun! kalau buat ni, sepeket mee mkn 2 org pun x cukup. hehe.. tp tun xpernah letak sotong. mesti sedap kenyal2 gigit sotong tu.

Zaliedana said...

Assalam kak.nmpk sedap mee kari tuh,kena lak ngan sotong lak,pergh mmg terangkat abis nih..Rajinnyer wat mee kari kak,lama dah sy xwat n mkn mee kari..

Ayu said...

Assalam Q,
mee kari sotong belum pernah cuba pulak..mee kari biasa tu adalah..
tapi tengok bahan2 ada gunakan ayam juga ya Q..
memang ada kelainan ya recipe ni. nak minta semangkuk jauhlah pulak..telan air liur ajelah Q..

cik cek said...

wah!..kat sini pun ada mee kari...ada sotong lagi...antola semangkuk kat akak...sedapnya..:0

Wani said...

KALAU nak kelainan dah puas makan nasi .. boleh la nak makan mee kari ni kan .. sedapnya ... rasa bulan lepas last makan mee kari hihi .. tapi ini mee kari letak sotong wahhh ..lagi la bertambah sedap

maz said...

Salam Q...ok gak ye letak stun rndam ni..npak sdpp..lapor la plak kmaz memlm ni...sdpnya klu dpt spngan ni...

quinnie said...

kak diana..kalau peminat sotong kering ni memang sedap kak letak sekali...hehehe

kak naz...letak sotong bebanyak memang syok makan..hihihi

kak norlie....meh dtg umah kalau nak rasa...kekeke

kak yatie..memang terliur tengok kalau byk sotong dlm nya kak...hihihi..saya pun tengah boring makan nasi..tu yg tukar selera sekali sekala..:)


cb..betul tu..saya pun jenis tak kisah makan mee kari pagi2...hehehe..kat ipoh ni memang biasa makan mee kari pepagi...kekeke

kak ct..geng la kita..saya pun jenis suka kutip sotong..kekekek

quinnie said...

kak ham..saya jarang sebenarnya buat kari sotong...tapi memang sedapla sotong ni dimasak kari....hehehe

kak atie..rasa kuah dia sama je..cuma bila letak sotong tu lain la skit...ada rasa kenyal2 sotong tu bila makan...kekekek

mas..alahai sian mak buyung sorang ni...teringin ek....hehehe

kak rosa....kat rumah ni tengah demam sotong kering ni..hhehehe..ada je kat dlm peti ais...ngeee


tun...kalau diikutkan kat rumah ni pun tak cukup...haahhaha...saje letak 1 bungkus tu..kang letak 2-3 bungkus org ingat kita melantak la pulak....hahhahaha

ct..meh la buat mee kari....:)

quinnie said...

kak ayu...ayam dgn udang tu kena ada jugak kak..utk sedapkan kuah..kalau tak kuah tak kaw..hehehe..cuma letak skit je la...sotong tu macam gantikan kerang la....hehehehe

kak cek..meh duduk dekat ngan saya..senang nak ngantor...hehhehe

wani..lain kali buat bleh taruk sotong pulak...gantikan kerang...hehehe

kak maz..sana ada jual sotong ni ke? siannya kalau tak dek..mesti terbayang je nanti...hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...