Friday, 20 January 2012

GULAI TEMPOYAK BATANG KELADI


Assalammualaikum..salam pagi jumaat semua..:) hari ni menu simple je...gulai tempoyak batang keladi...saya ni kalau sebut batang keladi je mesti kecur mulut ni dah rasanya....rasa tak puas makan...tiap2 hari makan pun tak pe..kekekek...saya memang suka batang keladi..tak kira la masak gulai tempoyak atau gulai masam@singgang...memang sedap..saya ni citarasa kampung skit..hehehe...susah nak dpt batang keladi kat sini...ikut rezeki..kalau nampak org jual tu baik beli...belum tentu esoknya boleh jumpa lagi...hehehe...saya beli yg dah siap siang je keladinya..tak pandai nak siang sendiri..kekekek

.k lah meh tengok resepi yg sempoi ni..:)

GULAI TEMPOYAK BATANG KELADI

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

2 senduk tempoyak
1 bawang putih dihiris
sedikit halia dihiris
15 cili padi ditumbuk lumat
sedikit serbuk kunyit
garam dan gula
air secukupnya
2 batang serai diketuk
1 paket keladi yg dah siap disiang
1 keping asam keping

Cara2

1. mula2 rebus dulu keladi tu...basuh bersih keladi..lepas tu masukkan kedalam periuk...masukkan air secukupnya....letak sekeping asam keping dan masak hingga keladi tu  3/4 masak. bila dah masak..toskan keladi tadi dan tepikan.

2. masukkan air secukupnya kedalam periuk lain...masukkan serai...cili....bawang putih..halia...tempoyak..serbuk kunyit...kacau2 rata dan masak hingga kuah didih dan tempoyak sebati dgn kuah....

3. masukkan keladi bersama gula dan garam...masak hingga keladi betul2 masak...dah siap...boleh la makan dgn nasi..:)

8 comments:

~K Ham~ said...

as salam...pagi2 ni dah kup gulai tempoyak batang keladi....perut kak ham terus berdendang sayang....

izahdaut said...

alamak kak Q. terus teringat ke mak kat kampung. ni masakan feberet saya. makan gini, kesedapan btg keladi tu mcm rasa cendawan manis gitu. fuh mmg best

lina said...

salam q, sedap nya....sayur kesukaan ku ini...tp tak pernah letak tempoyak...kira ni menu barula pd lina

MakNgah said...

emm... kat pasar tadi MNgah duk jeling2 dah kat keladi siap siang ni ... tp kensel dulu lah sebab nak masak yg len dulu... :)

quinnie said...

kak ham..hehehe..kalau ada gulai ni kat rumah..seharian makan nasi je..duk ulang lauk yg sama..hhahhah

izah...dpt makan masakan mak lagi sedap ye....hehehe

lina...kita pun baru belajar masak keladi ngan tempoyak ni..sedap lina..cuba la...:)

makngah...alahai...kalau saya mesti dah beli dah...hehehe

Wani said...

wah suka betul dia makan keladi ni .. kalau mak memang suka sangat bab2 keladi ni hihi .. tapi rasa dah lama sangat mak x buat ... tak ingat ke atau pun dah x nak makan hihi ..

Nieza said...

sedap ni mkn lak ngan nasi putih panasx2 maunya bertambah nasi ni Q:)

Ayu said...

akak juga masih tak reti makan tempoyak..
huhu...tapi bab keladi tu akak sukaaaa sangat..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...