Sunday, 15 January 2012

MEE HAILAM BERKUAH

saya memang suka mee hailam...:)

biasa saya likatkan kuah dia..tapi kali ni masak berkuah..

tak boleh nak celoteh panjang...adik meragam2 pulak 2-3 hari ni...mula2 nak ucap terima kasih pada semua yg berkunjung dan meninggalkan komen..saya sgt2 hargainya....saya akan buat kunjungan balas..cuma lewat skit...tak pe ye...:)

mee ni saya masak dah lama...biasanya saya masak mee hailam jenis kuah likat...tapi kali ni teringin nak makan pesyen berkuah pulak..sama je tahap kesedapannya..hehehhe...cuma yg ni boleh hirup kuah banyak2...resepi pun lebih kurang je dgn yg saya pernah buat ni...kat SINI..cuma ada la beza skit dari segi bahan dan saya tambah skit minyak bijan...sedap le pulak...:)


MEE HAILAM BERKUAH

Resepi:quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

1 paket mee kuning
200gm daging - di potong dlm 3 ketul- daging boleh ditambah lagi...ikut la nak letak byk mana ...saya agak je nih
1/2 kilo udang- asingkan kepalanya
1 bawang besar*
5 bawang putih*
6 cili padi*
sedikit je halia*
1 sudu besar lada hitam* (bahan* diblend)
2 sudu besar cili kering yg dikisar (optional)
5 telor
sedikit sayur sawi dihiris
1 carrot - dipotong kecil
sedikit sayur kobis dihiris
1 tomato dipotong kecil
3-5 sudu besar sos tomato
3-5 sudu besar sos cili
1 sudu besar sos ikan
3 sudu besar kicap manis
2 sudu besar kicap pekat
2 sudu besar sos tiram
1 kiub ayam
1 sudu kecil minyak bijan
garam dan gula
daun sup dan daun bawang yg dihiris utk taburan
sedikit tepung jagung dicampur dgn air utk pekatkan kuah

Cara2

1. mula2 rebus daging dgn 3 hirisan halia dan air secukupnya..agak2 la airnya sebab nak guna utk buat kuah nye nanti. rebus hingga kuah didih dan daging agak empuk...lepas tu toskan daging dan hiris2 nipis dagingnya. tepikan daging dan stok daging ni.  kemudian rebuskan jugak kepala udang tadi dgn air...jadikkan stok udang. dah siap stok udang...tapis dan buang kepalanya..simpan airnya.

2. lepas tu panaskan minyak dlm periuk..pandai2 la agak ye...lepas minyak dah panas..tumis bahan blend...tumis naik bau..masukkan cili kering kisar jika ada...masak hingga cili masak..kemudian masukkan sos cili dan sos tomato, sos tiram, kicap pekat dan cair dan sos ikan. kacau2 sekejap dan masukkan air rebusan daging dan daging2nya sekali...masukkan jugak kiub ayam...masak didih hingga daging tadi betul2 empuk..

3. bila daging dah empuk...masukkan  udang...carrot dan tomato...kemudian masukkan telor yg dipecahkan..kecilkan api masa masuk telor ni....perasakan dgn gula dan garam skit....kalau tak cukup kicap bleh tambah lagi..kalau tak cukup sos cili dan sos tomato..tambah lagi...saya agak2 je sos tu sebab ikut kepekatan kuah masing2....so kena pandai adjust la tang sini ek....biar imbang semua rasa.....

4. masukkan tepung jagung yg telah dibancuh dgn air...kacau2 rata...tengok tahap kepekatan yg kita nak..saya masak kuah tu cair skit sebab nak jenis berkuah.. bila dah secukup rasa...tutup api....masukkan 1 sudu kecil minyak bijan...saya agak2 jugak ni..kalau kurang tambah skit lagi..tapi jgn terlebih...ikut kuah ye.....kacau2 rata. akhir sekali masukkan  sayur sawi...saya suka masuk sayur ni akhir sebab tak nak sayur ni layu sgt...pastikan api telah ditutup baru masuk sayur.

4.sediakan mee didalam mangkok..masukkan sayur kobis yg dihiris....cedok kuah bersama isinya didalam mee dan tabur dgn daun bawang dan sup yg telah dihiris. 

11 comments:

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

Boleh le buat makan tengahari ni.Mesti sedap....

izahdaut said...

memang hari ni trasa2 nak buat mee hailam or mee bandung. skali kak Q dah tepek resepi dah pun. heheh.. leh la tiru. cam best je ni. tapi suke kuah likat2 sket.ada udang lagi tu. wah maniss sedap je kuah tu kan

Liza said...

salam Q...bestnya kalau dpt mkn mee hailam pagi2 ni...terliuq eden tgk...hihhihi

Mommy Alma said...

bak semangkuk!!!

Amie said...

Kak Amie hantu juga dengan mee hailam ni Quinnie, masa muda remaja dulu suka makan di Kelang...sedapnya teringat2 sampai sekarang!

quinnie said...

kak ros..nak buat pun senang..tak byk kerenah mee hailam nih...hehehhe

izah..yer betul tu..manis je kuah dia bila ada udang...letak sotong lagi meriah...hehhehe

kak liza...moh kita buat mee hailam moh..hhehehe

kak alma...bleh train anak dara masak ni kak...senang nanti ada org tolong masakkan...kekekke

kak amie...ooo ada yg best kat klang ye...saya suka buat sendiri lagi sekarang ni sebab boleh letak byk udang...daging dan seangkatan dgnnya...muahhhaaa...

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Lambat akak sampai pasti dah licin

nuwairani ismail said...

bestnye kak Q! pandai masak ni! kite x pandai masak mee mcm ni...ntah kenapa la mcm tak reti ni...hihih (ayat nak ngelat dr kene ngate pemalas)

maz said...

salam Q...kmaz singah nk mtak mee hailam ni...ada lagi ke...kmaz suka mee hailam ni..biasa duk ngap kat kdai je...brselera skli mee Q tu..

Wani said...

sebenarnya kan.. tak pernah merasa la pulak mee hailam ni mcm mana .. hihi nampak orang dok bercerita cam sedap je... kena mencuba buat la jugak....

quinnie said...

kak paty..memang dah lama licinnya..kekeke

nuni...kena pandai adjust2 kalau nak buat mee hailam sendiri ni...kekeke...paling senang rasanya nak buat...hehehe

kak maz...saya zaman tak pandai masak dulupun suka order kat kedai je..hehehe

wani..eh tak pernah makan ke? lain kali gi kedai leh order..tengok cam ne suka ke tak...:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...