Wednesday, 24 August 2011

Mee hailam


makin dekat nak raya ni makin ramai yg tayang biskut..saya malas nak upload gambar biskut...hehehhe...baru buat 2 jenis je pun...esok lah kalau rajin...ngeeee....saya memang suka makan mee...tak kira la masak apa pun..tapi kalau berkuah ni memang suka la....resepi simple je...rasanya ramai yg dah pandai masak mee hailam ni...mee hailam ni kalau nak sedap kena ada udang..sotong...ayam ke daging ke kat dalam dia...baru rasa kuah tu sedap....k ni resepi ringkas saya....

Mee hailam

Resepi:quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

1 paket mee kuning
2-3 sotong saiz besar - dipotong2
200gm daging - dihiris nipis - ikut la nak byk mana letak...saya agak je nih
1 bawang besar*
5 bawang putih*
6 cili padi*
sedikit je halia*
1/2 sudu besar lada hitam* (bahan* diblend)
2 telor
sedikit sayur sawi dihiris
1 carrot - dipotong kecil
sedikit sayur kobis dihiris
1 tomato dipotong kecil
3 sudu besar sos tomato
3 sudu besar sos cili
1 sudu besar sos ikan
3 sudu besar kicap manis
2 sudu besar kicap pekat
2 sudu besar sos tiram
1 kiub ayam
garam dan gula
daun sup dan daun bawang yg dihiris utk taburan
sedikit tepung jagung dicampur dgn air utk pekatkan kuah

Cara2

1. mula2 rebus daging dgn air secukupnya..agak2 la airnya sebab nak guna utk buat kuah nye nanti. rebus hingga kuah didih.


2. lepas tu panaskan minyak dlm kuali..pandai2 la agak ye...lepas minyak dah panas..tumis bahan blend...tumis naik bau....kemudian masukkan sos cili dan sos tomato, sos tiram, kicap pekat dan cair dan sos ikan. kacau2 sekejap dan masukkan air rebusan daging dan daging2nya sekali...masukkan jugak kiub ayam...masak didih hingga daging tadi betul2 empuk..

3. bila daging dah empuk...masukkan sotong.carrot dan tomato...kemudian masukkan telor yg dipecahkan..kecilkan api masa masuk telor ni....perasakan dgn gula dan garam skit....kalau tak cukup kicap bleh tambah lagi...masukkan tepung jagung yg telah dibancuh dgn air...kacau2 rata...tengok tahap kepekatan yg kita nak....akhir sekali masukkan mee dan sayur kobis serta sawi...saya suka masuk sayur ni akhir sebab tak nak sayur ni layu sgt...kacau2 rata dan tutup api.

4. lepas dah tutup api..ketepikan kuali tadi ke tungku sebelah..atau tempat lain..ini tuk pastikan semasa kita mengangkat mee tu kedalam mangkok...kuah mee tu tak kering atau sejat dan mee terlebih masak. kalau suka boleh tabur dgn daun sup dan daun bawang yg dihiris.

(nota: kalau nak masukkan udang lagi sedap....ayam ke....ikut bahan2 yg ada kat rumah)

5 comments:

Cheq Sue said...

alamak...pebret sangat mee hailam nih... terliur sat..

Nurul said...

Salam, Kak Q...
Fav nurul tu... sedappppnya dapat pekena mee hailam... nampaknya lepas raya ler nurul buat, mggu ni sesi perabih stok dlm fridge & buat biskut raya... hihi ;)

Vivi Lim @ Mrs.Nurulazmi said...

sedap nye, kak Q! =0)
sampai ke sini bau mee hailam nye =0).

Deliah's Deli said...

kecur menengoknye,suka gak mee tp mesti celur kembang..klu keras2 tu x ttelan.*mcm nenek x de gigi pula..hehehe :)

quinnie said...

salam kembali buat semua..

sue...kita memang suka mee berkuah nih...rasa nak pekena lagik jer..hehehhe

nurul..boleh buat tuk jamu org dtg mengejut resepi mee hailam ni...nak buat pun senang..kekekek

vivi...boleh cuba buat nanti ek...:)

dell kita kalau buat mee sup ke apa ke...memang tak celor mee..hehehhe..suka yg pejal2...hehhehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...