Friday, 12 August 2011

Gulai tempoyak keli berpetai


semenjak saya mencuba resepi ni...memang saya suka sgt2 dgn gulai ni...belajar makan ni masa makcik pegi kenduri kawin...tuan rumah masak gulai ni...tapi pakai pucuk ubi dgn petai...lepas tu balik rumah makcik suh masak...kemudian saya belek2 majalah masakan..memang ada resepi ni rupanya..cuma saya je yg tak pernah cuba sebab pelik tak pernah makan...last2 sekarang kalau masak gulai tempoyak selain yg versi ori..saya suka jugak masak versi yg ni...ada la kelainan skit kan...kalau nak masak utk ikan sungai or ikan lain pun best sgt..pekat2 je kuah dia.kalau nak makan dgn nasi mesti .kuah banjir...makan pun bertambah...hehehhe..rasanya org lain pun dah pandai masak gulai ni....resepi pun lebih kurang je..ikut selera masing2 nak letak apa....k meh kita tengok resepi yg best nih...:)

Gulai tempoyak keli berpetai

Resepi:quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

4 ekor ikan keli -nak ganti dgn ikan lain pun boleh (ikan keli dibasuh dgn bersih dan direndam dgn air asam jawa selama 20m utk hilangkan lendirnya...basuh bersih dan tos)

4 batang serai -diketuk hancur batangnya
1 tomato -dibelah 6
1 paket sayur bendi
2 senduk tempoyak
santan secukupnya
3 papan petai diambil isinya
1 genggam ikan bilis
2 daun kunyit dihiris halus
sedikit serbuk kunyit
garam dan gula

bahan ditumbuk lumat
20cili padi
1 bawang besar-saiz sederhana
4 bawang putih
1 inci halia
1/2 bawang besar

Cara2

1. masukkan dalam periuk santan...bahan2 tumbuk..serai, tempoyak,ikan bilis,daun kunyit dan serbuk kunyit. masak dgn api pelan dan kacau2 selalu hingga kuah didih...

2.bila dah didih dan nampak bawang2 semua dah layu or masak serta gulai naik bau...masukkan petai dan buah tomato serta sayur bendi....kacau2 sekejap dan masukkan ikan...masukkan garam dan sedikit gula....bila ikan dah masak boleh tutup api....sedia dihidang dgn nasi putih ,ikan goreng dan sambal tempoyak....
 

13 comments:

ijayuji said...

Salam kak! teringin jugak nak makan lauk2 yg ada tempoyak niii, nak buat tempoyak tak reti makan pun tak pernah lagi hihihi.. tp kalau di masaka mcm ni mesti sedap kan? ikan sungai tak makan kita ambik kuah2 jer lah ya, petai pun kita suke BAU jerr tapi tak suke makan hihihi... kalau buats ambal petai ikan bilis mesti letak petai tp tak makan petainyer suke bau petai jerr ahahaha.... pelik kan kita ni :D

quinnie said...

hahhaha..ika...ambik bau je ye....keluarga kita memang suka tempoyak + petai ni...org perak..kalau tak makan memang pelik na...kekekke..tapi kita pun tak bleh makan selalu..berangin...kehkehkeh

che'iza said...

Perghhhhh ni makan ker? melantak ni....

quinnie said...

hahhaha..che'iza...memang bertambah nasi kalau masak lauk nih..tu yg lecehhhh...heheheh....

~K Ham~ said...

q...lauk ni peberet akak tau....meh anto ke rumah kak ham semangkok...kuah lebih ya...

Anawahid said...

apsal sana sini org tunjuk ikan keli ni... ni yg bole mendatangkan marah ni... huh!... adeh, lama x mkn ikan ni... huh

quinnie said...

kakham..lama nya tak borak ngan akak...hehhehe...kalau dekat bleh je ngantor semangkok dua...hehhehe

ana..kat rumah kita ni mesti makan keli tiap2 bulan....hehehhe...kalau dpt keli goreng memang best....ishh..pose..pose...

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum quinnie...
tgk gulai tempoyak.. akak teringin nak merasa tempoyak.. x perna lg mkn tempoyak... nampak sedap tp ikan keli akak x reti mkn.. tukar ikan lain.. ehhehehe.. mana nak cari tempoyak nie.. huhu

Nurul said...

Salam, Kak Q...
Sedappnya dapat pekena gulai tempoyak.. Nurul pun biasa makan gulai tempoyak pucuk ubi & petai... Mak mertua suka masak tu... :)

tun_telani said...

sedapnyer gulai tempoyak!! tp petai tun kurang sket.. tun cuma blh mkn petai yg x masak, tu pun mkn sikit2, sebiji utk 1 pinggan.. hihi

quinnie said...

waalaikum salam...

kakdiana..beli je durian lepas tu buat tempoyak sendiri...hehhehe...saya kadang2 beli durian lepas tu buat je gulai..tapi tambah la asam keping sebab nak masam kan dia...hehhehe

nurul...memang bestkan gulai ni...hehhehe

tun...kalau 1 biji je makan memang bukan penggemar petai la ni...hahhahah

Ayu said...

Assalam Q,
first akak tak reti makan tempoyak, 2nd tak reti makan petai, 3rd tak pernah jumpa ikan keli kat sini..yang tinggal bende dengan kuah ajeler..wakakaka..jadilah Q buat sahur kan..heheh

quinnie said...

walaikumsalam..

hahhaha kakayu..apa yg tinggal last nye? tinggal air je la gitu...kakakak....saya org perak memang ini la antara gulai2 rasminya...kkekeke..kalau tak makan pulak yg pelik...hehehhe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...