Sunday, 14 August 2011

Gulai lemak rebung dan perut


salah satu gulai kegemaran saya...gulai lemak rebung dan perut....dulu masa baru2 belajar masak memang gulai ni je la yg selalu dimasak kalau ada org nak dtg umah..heheheh....sebab kalau masak gulai ni mesti tak kantoi..waktu ni tak pandai masak kari lagi.....ngeee....saya belajar makan perut ni masak duk kl dulu...selalu makan kerabu perut kat satu restauran ni..sejak tu la perut ni memang fav saya....resepi ni simple je macam org lain jugak...tapi saya letak jugak resepi kat sini kot2 ada yg masih lagi tercari2 resepi....k meh kita tengok resepinya...

Gulai lemak rebung dan perut

Resepi:quinnie@qasehququinnie.blogspot.com


Bahan2

1/2 kilo perut - dicuci bersih...rendam dgn air kapur 1/2 jam...kemudian cuci bersih dan masukkan kedalam periuk dgn beberapa hiris halia yg diketuk dan air secukupnya...kemudian rebus hingga empuk. bila dah empuk toskan dan hiris nipis.

7 serai diketuk hancur batangnya
rebung sepeket - direndam sekejap dan toskan..potong kalau besar sgt
3 keping tauhu - dipotong 6
santan pekat secukupnya
sedikit belacan
garam
sedikit serbuk kunyit

bahan diblend hancur dgn sedikit air
1 bawang besar
20 cili api
4 bawang putih
1inci halia
2 buah keras

Cara2

1. mula2 masukkan perut..santan. serbuk kunyit, bahan blend dan serai....masak hingga didih..api pelan dan hendaklah selalu dikacau supaya tak pecah minyak....bila dah didih..isi rebung dan kacau2 lagi...

2. masak hingga rebung tadi masak...dlm 1/2 jam cam tu...agak2 la..lepas tu isi belacan dan masukkan tauhu yg telah dipotong...perasakan dgn garam....bila rasa semua bahan dah masak...boleh tutup api dan hidangkan bersama nasi...sambal belacan dan ikan goreng....:)

6 comments:

ijayuji said...

Salam kak, kita pun suke perut, eh? perut ni babat kan namanyer? ehehehe... yg putih2 tu kan? :D takut lain tempat lain nama, dulu2 pun tak berapa nk minat sgt dgn perut ni tp lama2 rasa suke pulak tp mmg kalau perut2 ni nak kena masak mcm ni baru makan kalau kerabu tu tak sure leh telan ke tak sbb benda tu cuam rebus jer kan , suke dgn liat2 perut tuu :D

Vivi Lim @ Mrs.Nurulazmi said...

kalu time kenduri d kampung, especially kenduri raya korban, selalu nengok emak masak perut...perrghh!saya mmg jamu perut lebih byk berbanding isi daging.. =0).
masak lemak mmg peberet saya..tak kira lah guna ayam,daging,ikan,pisang,udang..cuma blm pernah lagi rasa masak lemak perut...ni semangat ni nak cuba resepi dr kak Q =0).

Amie said...

Assalam Quinnie,
lemak rebung dgn perut ni memang Kak Amie suka, kalau makan di restoran mesti ambil menu ini,
teringat ada rebung beli kelmarin , belum di masak lagi...

quinnie said...

waalaikumsalam...

ika...perut tu sama la ngan babat...hehhehe...kita dulu pun sebenarnya tak pandai makan perut ni..tapi sejak duk kg baru..terus chenta dgn kerabu perut....tiap2 hari mesti ambik lauk nih...kkakaka..tapi sayang kedai tu dah tutup..:(

wah vivi pun suka gak ye perut nih....memang kalau time raya korban perut ni la yg dicarik...tapi sayang tak ramai yg nak mengerjakan perut ni time korban.....hehhehe

kakamie..sama la kita...kalau makan kat restauran suka jugak ambik lauk nih..hehehhe....

Anawahid said...

kijammmm!!!!... kita mmg suka mkn rebung, tp x la ngn perot@babat, kita sika ngn daging... huhuhu... siyes lama x mkn rebung... huhuhuhu

quinnie said...

ana kita lak tak pernah makan rebung ngan daging..selalu mesti dgn perut...meh ambik bau ana...dah lama tak makan ek...heheheh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...