Wednesday, 17 August 2011

Kuih Limas quinnie


saya kalau kuih2 tradisi ni memang saya berkira skit dari segi rasanya..terutamanya kuih2 yg saya suka...macam kuih tepung pelita / limas nih....payah nak dpt yg org jual menepati citarasa saya..rasa nya tak jumpa lagi kot...hahahhha....bikin sendiri jugak yg terbaik....ngeeee...memang la leceh skit nak buat bekas dia..tapi segala penat lelah terbalas lepas dah makan kuih ni..mau 4 ketul sekali makan jek...kekekek...resepi ni memang resepi saya...dan saya memang puas hati dgn resepi nih...saya suka kuih ni yg berasaskan tepung gandum dari tepung beras...dari kecik2 memang suka makan kuih ni sampai la ke besar...tapi baru sekarang pandai buat...ngeee...kuih ni kena dlm daun pisang jugak yg best...kalau teringin nak cuba meh tengok resepi kat bawah...

Kuih Limas quinnie

Bahan2

utk kepala/bhgn atasnya

90 gm tepung gandum + 10gm tepung pulut
100gm gula
1/2 liter santan

utk badan/bhgn bawah

2 cawan santan
1 1/2 sudu rata garam
100gm tepung gandum + 20gm tepung ubi
pewarna hijau

*gula secukupnya utk taburan
*daun pisang utk buat bekas

Cara2

1. mula2 buat bekas...satu adunan ni dpt 44 bekas. saiz kotak mancis..pandai2 la ye adjust sendiri..:)

2. panaskan kukusan....sementara tu bancuh adunan badan dia...campur semua bahan dan tapis supaya adunan tidak berketul....susun bekas kuih kedalam loyang pengukus..kemudian...masukkan  1 sudu kecil gula kedalam setiap bekas...buat sampai habis....lepas tu masukkan adunan bawah...dlm 2 sudu besar utk setiap bekas. bila dah siap...kukus kuih selama 10 minit.

3. sementara tu..bancuh kepala dia pulak...tapiskan...lepas bhgn atas masak...masukkan bhgn kepala nya pulak..kukus 5 m...dah masak terus angkat..jgn biarkan atas air yg didih sebab nanti dia terlebih masak. keras sgt tak best...k dah siap..boleh la dimakan panas2 dgn sudu..:) senang je kan...

(nota: saya bhgn bawah tu..saya blend santan dgn daun pandan tuk dpt bau yg wangi..ikut suka la nak buat ke tak...)

10 comments:

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum quinnie..
akak mmg suka mkn tepung pelita sejak akak kecik lg.. tp mula jatuh cinta kat kuih nie masa kat Melaka dulu.. mmg sedap.. terus cinta tu kekal smpi skg.. hehehee

quinnie said...

waalaikumsalam kakdiana..hehhehe...saya pun memang suka kuih ni....dia kalau bulan puasa ni memang nak kena buat jugak kuih ni baru puas hati...hehehhe

Amie said...

selamat pagi Quinnie, dah sahur belum?
tepung pelita yang guna tepung begini belum pernah lagi kakak makan, mesti sedap! tabiklah pada Quinnie sebab gunakan daun pisang, pandai dia melipat-lipat ye... rajinnya.

Cendana Kasih said...

ni kuih paberet sepanjang zaman.. walaupun tahu buat, tp kalo terjumpa kat pasar ramadhan mesti nk beli...

quinnie said...

kakamie..dah penuh perut mengabihkan kuih cara berlauk..duk ngap2 satu2 ketul..hehehhe..guna kotak mancik je kak..itu pun tak cantik sgt saya buat ni kotaknya sebab daun tak berapa nak cantik...hehhehe

ck..memang betul tu..tak sah bulan puasa kalau org tak carik kuih ni..hehehe

ijayuji said...

Salam kak! akaknyer resepi tak de guna tepung hoen2 tu kan? kalau tgk resepi2 lain ada guna tepung tuuu, kita ada daun pisang byk tuuuu, ntah bila nak guna lagi ntah hihihi... mood tgh malas nak buat kuih maklomlah tak pose. tak de selera nak makan kuih :D

cik cek said...

Tan...

Mcm2 versi kak cek jumpa kuih tepung pelita ni...memang teringin nak buat...menarik lak tgk bahan2 tan punya tepung pelita...ada campur ngan tepung pulut ngan tepung ubi pulak tu...mesti rasanya berbeza kan banding tepung gandum @ tepung beras saje kan...masuk list dulu...nanti kak cek nak cuba buat...bila tu...he he ...masanya kan tiba...cewah!...org lain sume dah sibuk buat kuih raya skrg ni kan...he he he :)

Deliah's Deli said...

nak buat bekas tu yg sll x rajin...mkn tersgt rajin la plak..sedap ni,rajin betul min. :)

K.Nor said...

mmg lain sket versi TP Q ni kan.. kopi dan save dulu resipi ya.. tq :)

quinnie said...

ika...geng la kita...baru je choti gak...kekekek...meh kita raya sama2...hahahha...bukannya susah pun nak buatnya...dari kering je daun pisang tu baik buat kuih..kekekek..kita pun sebab sayang daun pisang la yg semua kuih berasaskan daun pisang duk menerai je nih...kakakkak...

kakcek...saya mood biskut tak dek thn nih...hehhe..makcik dah beli stok kerepek berlambak2 sampai tak larat nak makan...hehehhe

dell...kita pun makan tersangat lah rajin...kekekek

kaknor..cuba la bila free...hehehhe....resepi kesayangan saya jugak nih...huhuhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...