Thursday, 25 August 2011

Biskut bijan/bangkit bijan moden

sedapnya biskut bijan nih..suka sgt..:)

ni  gambar jarak dekat...

org lain dah lama hantar entry biskut raya..kita baru kelam kabut nak post entry biskut raya..hehehhehe....saya buat minggu lepas biskut ni..dpt la sebalang setengah....nyesal jugak buat 1 bancuhan je..sebab biskut ni sedap..rangup..dan wangi bau bijan tu...duk ngap2 makan sendiri...dah nak habis pun biskut nih...kekkekek....resepi ni dari kakbesah@myr....biskut resepi lama nih...saya memang suka resepi2 biskut yg lama2 nih sebab biasanya biskutnya sedap....lagi pun senang je nak buatnya...terima kasih pada kakbesah atas resepi biskut yg sedap nih...saya kongsikan resepi akak kat sini ye....:).....kalau berminat nak buat biskut nih..meh tengok resepi kat bawah....masih ada masa lagi nih kalau nak buat...hehheheh

Biskut bijan/bangkit bijan moden

Resepi: kakbesah@myr 
by:quinnnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan-bahan ( lebih dari 100 kping )
  • 1 buku butter/1 cawan majerin
  • 1 cawan mumbung gula icing/1 cawan rata gula galus
  • 2 biji kuning telur
  • 1 sudu teh pewarna hijau
  • 2 cawan rata tepung gandum
  • 2 cawan rata tepung ubi
  • 2/3 cawan bijan.(kurang pun bleh) - disangrai hingga kekuningan.
  • lebihan bijan & putih telur utk sapu
  • 1 sudu teh baking powder-diayak bersama tepung2 td.

Cara-cara

  1. putar butter & gula hingga kembang, masukkan kuning telur & pewarna hijau, putar 10 saat supaya sebati.
  2. masukkan tepung sedikit demi sedikit, uli perlahan hingga mnjadi satu doh yg lembut.
  3. campurkn bijan ke dlm doh, gaul hingga rata.
  4. gelek doh antara dua plastik, terap dgn acuan yg disukai.
  5. susun biskut atas dulang yg dah disapu mentega. sapu putih telur dgn nipis dan taburkn bijan diatasnya.
  6. bakar dlm oven yg telah dipanaskn terlebih dulu, 150c. bakar lbihkurang 35 minit atau lebih atau sehingga masak mengikut kebiasaan oven masing2.


4 comments:

Cheq Sue said...

pernah buat sekali biskut bangkit...tapi tak di bangkit2nya... xleh nak makan pom..

quinnie said...

elok resepi ni sue...elok cantik je bangkitnya..rasa pun rangup..heheheh

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum quinnie...
sedap nya biskut nie.... akak x reti lg buat sndiri biskut nie quinnie... tp makan mmg suka... sedap

quinnie said...

waalaikumsalam kak diana....

senang je kak buat dia..saya pun 1 time...bagus resepi ni..elok menjadik...kategori tak kantoi la biskutnya..hehehhe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...