Tuesday, 2 August 2011

Biskut oats kurma

buruk betul rupa biskut saya ni...hehehhe..saya kalau kena bentuk sendiri biskut memang fail skit....

gambar jarak jauh ni tak le nampak buruks sgt..hehehhe

saya dah buat dari minggu lepas biskut ni....saya memang suka buat biskut awal...sebab suka makan time bulan puasa..bila raya tak berapa nak makan biskut sgt....kekeke...nak citer pasal biskut ni...saya ni bukanlah peminat oats dan seangkatan dgnnya...tapi disebabkan faktor kesihatan dan kebaikan yg ada pd oast ni baik kita carik kaedah terbaik cam na nak kasi tekak ni boleh terima utk makan oats ni..hehehhe...biskut ni selain ada ots dlm dia ada jugak kurma...rasa biskut ni sebijik macam biskut yg kita biasa beli...pada rasa tekak saya la...dia lagi lama lagi sedap biskut ni sebab semua bahan dah sebati...makan 3 ketul je dah kenyang...memang sgt bagus...pada saya kalau letak byk kurma lagi sedap...sebab dpt rasa kurma tu cam liat2 je bila makan...kalau sape biasa makan biskut ada buah2 kat dlm dia...rasa lebih kurang cam gitu...mungkin sesetengah org tak suka...tapi pd saya dah o.k la cam gini..sebab siapa biasa makan biskut oats kita tau rasa biskut tu mesti cam tawar skit....tapi kehadiran kurma tu sebagai pelengkap rasa biskut ni....rasanya biskut ni sesuai sebagai kudapan harian selain utk dijamu dihari raya...resepi biskut ni saya ambik dari kakbesah@myr...terima kasih kak atas resepinya...saya kongsikan kat sini ye....:)

kalau nak tengok gambar asal biskut leh gi kat myr ye....kakbesah nye biskut lagi cantik la dari saya nye...hehehe..org suh buat besar guli..kita duk bayang bapak guli...:P


Biskut oats kurma

Resepi asal:kakbesah@myr
Resepi:quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan-bahan ( banyak )

  • 1 cwn mumbung gula icing/1cwn rata gula halus
  • 1 buku butter/ 1 cwn majerin (250g)
  • 2 biji telur (buang skit putih telur yg kental/pusat dia. putih telur yg cair tu bleh la diambil kali ini)
  • 2 1/2 cwn tepung gandum
  • 2 cwn oats
  • 1 sudu teh baking powder & 1/3 sudu teh soda bikarbonat - ayak bersama tepung
  • 1/2 sudu teh esen vanila (jika suka. akk x bubuh)
  • 25 bj kurma (jika kecil lebihkn) - dibelah 6 pstu dipotong 4 .

Cara-cara

  1. putar butter & gula hingga sebati. masukkan telur & esen, putar 10 saat.
  2. masukkan tepung berselang seli dgn oats, uli hingga mnjadi doh yg lembut. jika masih lembik, bleh tambah tepung atau oats lg. ingat, jgn terkeras, coz jap lg ia akn smakin mengeras..
  3. campurkan pula kurma cincang, gaul rata. ambil doh sebesar guli, bulat2kn, pastu leperkan skit. susun dlm dulang bersapu butter. cucuk la skit ngn garfu, di atasnya.. kengkonon nak buat corak la.. teehehe..
  4. bakar dlm oven yg dah dipanaskn terlebih dulu, 150c.. hingga masak & garing
  5. bleh juga buat bentuk bujur, kurma tu juz di belah 4 @ 6, masukkan dlm doh tu. x payah digaul sekali. sdap sbb terasa lembut kurma tu bila menggigit biskut...
(nota: biskut ni elok buat saiz kecil dan nipis...baru dia rangup..saya ni bapak besar biskutnya...hehehe..tu rupa pun buruks...memang lagi sedap kalau tambah kurma tu sebab nak imbangkan rasa tawar oats...jadiknya gula jgn la letak byk sgt kalau nak letak kurma yg byk...kurma tu kalau nak potong 8 pun o.k...kalau rasa oven kita jenis panas...boleh kurang suhu 140 cam tu...sebab dia jenis cepat masak...nanti dah garing kat luar..dalam cam lembut lagi...)

12 comments:

ijayuji said...

Salam kak, selamat hari raya! wakakakaka puasa cukuk tak nii??? :P kita pun oat2 mmg tak suke tp kalau buat beskut atau yg senangkatan dgnnyer mmg leh makan :D beskut kita ada lagi seketul jerr german kukis tuu hihihi semalam masa tgk tv sambil makan2, ingat kalau rajin nak buat kunyah2 tgk tv malam bukan siang2 wakakaka...

quinnie said...

hahahahah..ika tengah nunggu hari je anak bulan nak timbul...kakakakak...kalau anak bulan dah timbul memang kita nak serang je pasar ramadhan tuh...hahahahah..

kita pun biskut ni dah tinggal sikit je...ingat nak buat makan sahur...tapi dah 2 hari puasa...aleh2 makan benda lain lak tuk sahur...kekekek

akak pun suka ada biskut tuk kunyah2 time puasa ni...macam2 biskut duk plan nak buat nih...tapi penat la plak..tido je lepas maghrib...huhuhu

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum quinnie...
a'aa kan.. time raya nnt mmg biskut tu jadi tayangan jer kat meja tu.. sama ler ngan akak .. ehhehehe.. tapi bila dah pertghan raya baru teringin balik nak makan.. mmg bagus idea quinnie tu.. buat b4 puasa.. jadi boleh ler makan bila berbuka nanti kan.. ;)

quinnie said...

waalaikumsalam kakdiana..raya dah kenyang makan ketupat..lemang....segala bagai...sampai tak lalu nak makan biskut...hehehhe..tapi kalau gi umah org saya makan jugak...janji bukan dari rumah sendiri...hehehhehe....saya sahur suka makan biskut...:)

Fiza Nordin said...

oat tu klu mkn gitu2 aje mmg kite tak suka tp klu dah diubah suai, suke!!! yes3 mmg sedap mkn biskut yang ada buah2 dlmnye lebih2 lg kurma...bila gigit rasa blend rangup2 & liat2 tu... insya Allah nak cubalah resipi cookies ni!

Ida,Japan said...

slm ramadhan al mubarak dr sini juga..buruk janji sedap

Nurul said...

Salam, Kak Q...
Belum raya lagi dah puas makan biskut... Samaler tu... dah raya nanti biskut2 ni maunya x pandang.. heheh... dah nak abih raya baru nak carik2 balik biskut raya... :) xper buruk janji sedap makan ;D

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam Quinnie,rajenya buat biskut dlm bulan Ramadhan...

quinnie said...

kakfiza....saya pun jenis lemau je kalau nak makan oats ni...tapi tu la yg tak best la selalunya berkhasiat...hehehhe

kakida..dlm buruksss2 ada manisnya ye kak..hehhehe

nurul..kita buat pun tak byk...dlm satu dua bancuhan je...raya buat kek...kekekke

kakatie...org lain makan biskut time raya...saya suka makan time posa lak...hehehhe

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

selamat bersahur Quinnie....anak k.atie sekolah asrama swasta kat Meru..ngeeee

quinnie said...

ooo mesti skolah baru tu...dah lama tak kesekolah..tu yg tak tau...kekekke

Nur Syafiqah Mohd Ali said...

assalamualaikum... kalao oat ganti dgn nestum ok x?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...