Friday, 19 August 2011

Onde onde pulut hitam/ buah melaka pulut hitam


teringin nak makan onde2 tepung pulut hitam ni lepas tengok kat rumah ika....lepas tu makin ramai yg mencuba..hehhehe...saya tak dek tepung pulut hitam..jadiknya saya gantikan je dgn pulut hitam yg dikisar....berani nak cuba sebab dah biasa buat kuih koci..nasib baik la menjadik kuihnya....hehhehe...saya teringin nak merasa sebenarnya...rupanya rasa dia lebih kurang sama dgn onde2 biasa...janji lepas kempunan nak merasa...kekekke...resepi asal dari kak alongrozz...terima kasih kak atas resepinya...saya copy n paste resepi ni dari rumah ika....terima kasih ye ika...yg tulisan bold tu resepi edit saya...k meh kita tengok resepi onde2 ni....



ONDE-ONDE PULUT HITAM

Resepi Asal:ALONGROZZ

copy n paste: ika@arah

90 g Tepung Pulut Hitam* saya ganti dgn pulut hitam dlm 1/3 cawan dan rendam beberapa jam..kemudian saya blend kering...dan panaskan skit dgn air...

110 g Tepung Pulut*
2 sb Santan Pekat*
Air+Garam secukupnyer*
Kelapa Parut+Garam secukupnyer untuk salutan kuih
Gula Melaka yg di potong kecik2    

Cara2

  • Satukan semua bhn bertanda * dan masukkan air sedikit demi sedikit uli sehingga menjadi doh yg sempurna.
  • Ambil sedikit doh dan bulat2 kan kecik dan isikan dgn gula melaka yg telah dipotong kecil2 td terlebih dahulu, tutup rapat supaya doh nanti bila direbus tidak terkeluar isi gula melaka td. Buat sehingga doh habis.
  • Didihkan air di dalam periuk sehingga menutupi keseluruhan buah melaka tadi, pastikan air mendidih dan masukkan doh yg telah di isi dgn gula melaka td sehingga buah melaka timbul ke permukaan air yg di didihkan tadi, angkat buah melaka yg timbul tadi dan golek2kan dgn kelapa parut yg telah di campurkan dgn garam tadi buatb sehingga habis, tunggu sejuk barulah boleh dimakan untuk keselamatn di dalam mulut ehehe...
(nota: lepas onde2 tu timbul masa merebus...saya biarkan dulu dlm 5 minit lepas tu baru angkat..sebab nak pastikan pulut tadi betul2 masak...saya panaskan skit pulut tu dgn air kejap je..janji dia panas...kacau2 selalu..sebab air cepat kering..nanti hangit..)

10 comments:

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

Salam Q..
sama tak rasa buah melaka ni dengan buah melaka yg biasa tu? teringin gak nak buat.. tp rasa mcm dah takde masa jer nih.. byk sgt agenda lain.. kita try lepas2 rayalah kot.. hehe..

quinnie said...

waalaikumsalam kak ratna...rasa dia lebih kurang dgn buah melaka yg biasa tu..cuma kalau buah melaka biasa tu kita letak daun pandan ada la bau pandan tu....:)

ijayuji said...

Salam kak Q!!! RAJINNNNNNNN!!! kalau kita tak de kerja nak blend pulut hitam tuu hihihi.... mmg rasa dia sama jer dgn onde2 biasa tuuu kan kan kaler lain sikit :D

quinnie said...

ika..kita duk pikir nak buat sikit je kuih ni sepiring..kang kalau beli tepung tu nak perabih buat apa lak lagi lepas tu? kekekek...ni baru teringat boleh buat kuih koci..kekkeke...tapi kalau ada daun pisang tak pe la..klau dak berlapuk jek balance tepung tu..kekekek..last2 blend sendiri je la pulut hitam tu..ngeeee

psttt..bau tak ka? akak ko ni memang everyday rajinssss..kakakkaka..

Vivi Lim @ Mrs.Nurulazmi said...

kak Q mmg kreatif! =0).
tergoda saya nengok buah melaka tu =0).

Cheq Sue said...

kerlassss la Q... cheq sue x tepikir lak nak blend beras gitu... nasib baik ada jual aritu dekat maidin..terus beli

quinnie said...

vivi...kita dah biasa buat kuih koci guna beras pulut hitam je..tu yg berani nak cuba..hehhehe..nasib menjadik ek...

sue..guna beras pulut je la sebab kita tak buat byk..jadi le janji lepas kempunan nak merasa kuih ni..ngeee

Sheila Shafeareen said...

salam sdp tu rasa cam nak buat lg je onde2 ni...cam x puas mkn...rasa tpg pulut hitam tu sdp....

che'iza said...

Rajin ko mengode eh Q setelah sibuk seharian..... bergulung-gulung ngan daun pisang....

quinnie said...

sheila..kita lak tak puas makan onde2 sebab nak kena makan jugak onde2 yg versi pandan...hehehe..tak tau la bila pulak nak buatnya..:)

che'iza... sendiri nak makan..tekak lak berkira...kena la semua dibuat sendiri...hehhehhe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...