Thursday, 25 August 2011

Puding kasih bertaut


sedap puding ni...suka pada rasa gula merahnya...dah lama saya buat puding ni...masa awal bulan ramadhan hari tu....terliur tengok puding ni kat rumah kak ita...sebelum tu dah tengok kat rumah kak ummi kuantan...lepas tu makin ramai yg buat...saya ni pemalas skit orgnya kalau bab2 nak menghias puding nih...org lain buat cantik je...saya letak dlm gelas je...janji dpt makan..hahahahah....resepi asal puding ni dari Naz..terima kasih ye Naz atas resepinya..dan terima kasih jugak kat kak ita atas inspirasi nak menghasilkan puding yg cantik ni....saya copy n paste resepi ni dari rumah kak ita...terima kasih ye kak...


PUDING KASIH BERTAUT 

Resepi asal/ By: Naz @ Cute Oven, Small Kitchen
copy n paste :kak AZlita Aziz@masam manis

Bahan-bahan A
1/2 paket @ 2 sudu kecil serbuk agar-agar (dari sepaket 10 gm serbuk agar-agar)
300 ml air
200 ml santan
1/2 cawan gula
1 biji telur
2 sudu kecil sirap Rose
2 sudu kecil perisa pandan + pewarna hijau
Warna ni boleh ikut selera kita

Cara Bahan A
Masukkan serbuk agar-agar, gula pasir dan air ke dalam periuk dan masak hingga gula dan serbuk agar-agar larut. Kecilkan api.
Pecahkan telur ke dalam santan dan kocak sikit dengan garfu. Tuang ke dalam periuk berisi larutan agar-agar tadi dan kacau sebati dan masak hingga mendidih (beware!! atas api perlahan tau!) Setelah mendidih, tutup api.
Bahagi larutan agar-agar kepada 2 bahagian dan masukkan ke dalam bekas yang berlainan. Masukkan sirap rose pada satu bahagian dan perisa pandan pada satu bahagian lagi. Kacau sebati dan biarkan ia mengeras. Kalau nak puding cepat mengeras, masukkan ke dalam peti sejuk.
Setelah keras, potong agar-agar menjadi kiub-kiub kecil dan masukkan kesemua potongan itu ke dalam satu bekas lain yang lebih besar.

Bahan-bahan B
1/2 paket serbuk agar-agar (lebihan dari paket agar2 di atas tadi, dlm 2 sudu kecil juga)
500 ml air
1/4 cawan gula
50 gm gula melaka 1 helai daun pandan (disimpulkan)

Cara Bahan B
Masukkan daun pandan ke dalam periuk bersama serbuk agar-agar, gula melaka, gula pasir dan air ke dalam periuk. Masak hingga larut dan mendidih. Tutup api dan tapis larutan agar-agar.

Cara Menyediakan Puding
Tuang larutan agar-agar B ke dalam bekas yang berisi kiub-kiub agar-agar A tadi. Biarkan keras dan boleh disejukkan di dalam peti ais.


2 comments:

Naz / Nadz COSK said...

Assallamualaikum Quinnie..
Terima kasih kerana sudi mencuba resepi Puding Kasih Bertaut ni yg simple.. Rajin memasak ye..

quinnie said...

waalaikumsalam naz...saya ni rajin masak sebab nak makan naz...hehhehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...