Thursday, 18 August 2011

Gulai masam keladi/ asam keladi


akhirnya merasa jugak saya makan gulai masam keladi nih..dah berkurun nak makan nya....bila dpt makan waktu berbuka memang tak terkata seronoknya...nasi pun bertambah...hehhehe...bahaya..bahaya...dah lama nak masak sayur keladi ni tapi saya dah lama tak pegi pasar malam..kebetulan pegi pasar malam..betul2 tinggal sebungkus je keladi ni..tanya kat makcik yg jual tu..keladi dah siap siang ke? sebab kalau tak bersiang memang saya tak beli la sebab tak pandai nak siang keladi ni...Alhamdulillah...senang keje bila makcik tu kata tinggal masak je....dpt la lepas kempunan nak makan sayur ni...heheheh....

terima kasih kat kaknor..kak sofea...ika...che'iza..kaklily....kakbee...kak masz...ana...kakmimi..yg rajin melayan saya kat fb perihal nak masak keladi ni....dikesempatan ni saya nak menjawab soalan kak lily...akak saya dah buat gulai keladi nih...hahahhaha....


Gulai masak keladi/ asam keladi

Resepi:quinnie@qasehququinnie.blogspot.com


Bahan2

1 paket keladi dah siap kupas kulit nya...:)
5 asam keping
segenggam ikan bilis
1 bawang besar saiz sederhana*
20 cili padi*
1 inci halia*
2 bawang putih*
1/2 - satu sudu besar belacan* ( tumbuk bahan*)
4 serai diketuk sampai pecah2 batangnya
1 ikat daun kesum
1 bunga kantan
air secukupnya
garam dan gula
1-2 buah tomato dibelah 6
sedikit serbuk kunyit


Cara2

1. mula2 rebus dulu keladi bersama asam keping dan air..rebus hingga keladi empuk, boleh nampak dia lembik skit bila dah masak...kemudian toskan keladi tadi dan asam keping...basuh balik....kemudian tepikan..

2. masuk kedalam periuk, air secukupnya...bahan2 tumbuk...bunga kantan . daun kesum, tomato, garam dan gula, serbuk kunyit, ikan bilis dan asam keping yg telah direbus tadi...boleh tambah lagi kalau nak kuah masam..masak kan bahan2 ni..hingga didih.....bila dah didih...boleh masukkan keladi tadi....

3. masak hingga keladi dan bahan2 lain layu....kemudian boleh la tutup api..dah siap...makan gitu pun sedap...suka ratah keladi lepas tu hidup kuah dia.....:)

9 comments:

ijayuji said...

Salam kak Q!! amboiii dah siap dgn jwpn tuuuu wakakaka... alaaaaa akak ni kita dah mula pose niii nmpk itu ini mulalah tekak kita nk makan jugak! sedapnyerrr!!! kak, resepi kuih jongkong tuuu letak kat pot pet group kak, mcm nak buat jerr ari nii sbb kita ada daun pisang yg masih hijau2 tu kak :D mula daaaa tekak kita nak mkn kuih muih ni haaa :D

che'iza said...

Q... tetap setia dgn lauk pauk memikat mak mertua... Ada apa2 ker.... Tak tau pulak org korea mkn keladi masak asam Q eh... hehehehehe

Vivi Lim @ Mrs.Nurulazmi said...

Salam,kak Q =0).
pagi2 buka page nih tarnampak gulai masak asam keladi.waduh kecur air liur gue dibuatnya dong..hehehehehe...saya tak reti masak keladi kak...nanti nak cuba jugak lah resipi akak, dgn syarat saya kena beli keladi yg dh disiang siap2 =0).

Anawahid said...

laaaaaaaa.... baru buat rupanya, ingatkan last week lg dh buat.. hahaha... nampak sedap, walaupon ana x makan sayur keladi ni... huhuhu

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum quinnie...
akak pun x makan sayur keladi nie... tp biasa tgk ler sayur nie kat org kenduri... cuma akak x reti nak makan.. mereka kata sedap.. sedap eh quinnie... nmpk mmg sedap tu...

Ida,Japan said...

Q,kalau pekena ngan ikan masin mmg sedap ni...pas tu ada sambal belacan lak..masyuk2

quinnie said...

ika..sekejap jek rayanya..hahaha...untung la gitu skit je kena ganti....kekekke....kalau pose memang..macam2 kuih nak makan...kekekek

che'iza...hahahha...memang kita nak melayukan oppa korea kita..kakakka...

vivi..akak pun tak pandai jugak nak siang keladi...memang kena beli yg dah siap siang..kekkeke..balik masak jek..ngeee

ana..dah lama buat nih..baru nak post entry..kakkka..malas le nak hantar byk2 entry 1 hari...kekekek

kakdiana..sedap kak sayur ni...tak sama dgn sayur2 lain dia nye rasa tuh...hehhehe

kak ida..memang sedap makan ngan sambal belacan ngan telor masin....heheh...memang nak ulang lagi menu nih...:)

lilydvalley said...

Q,
alhamdulillah.
lepas 2 minggu, baru dpt mkn sayur btg keladi ni ye...
hehehehe

quinnie said...

kaklily...hahhahah....tak puas makan hari tu kak...nak kena buat lagi..kekkeke...lambat skit kuar entry nye...almaklumla...tuan punya blog bukannya rajin nak post entry byk2 dlm satu hari...kekekke

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...