Thursday, 4 August 2011

Badak berendam ramadhan


Assalammualaikum semua...ni menu kuih saya semalam...gagahkan diri nak masak kuih ni sebab nak perabihkan inti kelapa.. lepas tu saja buat special tuk dak ika...hahhahaha....ika tengok gambo je la ye..nak makan buat sendiri ek...kekekke....ni resepi dari makcik saya..memang saya suka resepi ni sebab dia dah cukup segala lemak masin manisnya....saya kalau bulan puasa memang suka makan kuih ni...kalau tak puasa pun kadang2 buat jugak bila teringin nak makan...kehkehkeh...sebenarnya kuih ni diletak dlm daun pisang...buat bekas macam tepung pelita...tapi saya tak dek daun pisang...jadiknya letak dlm loyang je la....kalau letak dlm daun pisang memang wangi la bau dia...resepi ni boleh dpt dlm 20-25 biji cam gitu...k lah mari tengok resepi ye....pssttt...resepi ni...resepi kesayangan saya tau.....:)

Badak berendam

Resepi:quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan doh

 2 cawan tepung pulut
1/2 sudu teh rata garam
1 cawan air diblend dgn 2 daun pandan dan ditapis air tadi
sedikit pewarna hijau

*gula secukupnya tuk taburan - 1 sudu besar gula utk setiap loyang/bekas

Bahan untuk santan

1 1/2  cawan santan pekat - kalau guna pati santan..campur la air skit...
2 sudu kecil rata + 2 cubit garam
2/3 sudu besar tepung gandum

Inti kelapa

1 3/4 cawan kelapa putih
4 1/2 sudu besar gula
50 gm gula merah
1 sudu besar tepung gandum dibancuh dgn sedikit air
1 daun pandan
sedikit air

Cara2

1. untuk doh...mula2 masukkan tepung dan garam kedalam mangkok...kemudian air daun pandan yg telah diblend tadi dimasukkan kedalam periuk kecil dan dipanaskan sejekap kat atas api...kejap je..nak dptkan air yg suam cam tu...dlm 30 saat...agak2 la ye..

2. kemudian masukkan air pandan suam tadi kedalam doh...uli2 dan letak sedikit pewarna hijau kat dalam nya....uli doh hingga lembut dan pewarna tadi rata...

3. panaskan kukusan....sementara tunggu air didih....boleh bentuk2 kan doh...

4. mula2 ambik loyang kecil or mangkok kecil...kalau ada daun pisang boleh alas kat bawah dia tu...atau pun buat bekas macam tepung pelita tu...saya tak buat sebab tak dek daun pisang....kalau guna loyang kecil cam saya ni...ataupun remekin ke apa ke...saiz yg lebih kurang cam gitu....taburkan satu sudu besar gula kat dalam dia...buat dekat semua bekas...kalau buat bekas tepung pelita tu letak dlm 1 sudu kecil gula...

5. kemudian boleh bulat2kan doh...ambik skit adunan...leperkan...letak inti kat dalam dia...tutup kemas...buat bulat2....dah siap...masukkan dlm bekas...boleh muat dlm 5 ketul cam tu....buat la sampai habis adunan...

6. untuk adunan santan....masukkan tepung kedalam mangkok,  santan pekat dan garam...gaul rata dan tapiskan utk dapatkan adunan yg licin dan tak berketul...kemudian masukkan kuah santan ni kedalam mangkok...agak2 la tuk setiap mangkok...buat sampai habis santan...

7. bila air kukusan dah didih..masukkan loyang/mangkok kedalam pengukus dan kukus 10 minit sahaja..kalau terlebih masak nanti kuah dia tak cair..takut beku tak sedap dan boleh jugak pecah minyak kelapa tu...tak best....bila dah 10 minit...keluarkan kuih tadi dari pengukus...jgn biarkan dlm pengukus....dah siap...nak makan panas2 pun best..dah sejuk pun best jugak...ngeeee

8. untuk inti...masukkan gula dan gula merah dlm kuali..isi skit air..bila dah cair gula tadi...masukkan kelapa parut...kacau2 rata...lepas tu masukkan air tepung gandum....inti ni seeloknya warna dia gelap...lepas tu dia cam lembab2 je inti tu...kalau kering lagi intinya..tambah lagi air bancuhan tepung tu...kalau tak cukup gelap tambah gula merah.....kacau la hingga likat dan pekat inti ni...

selamat mencuba ye semua..:)

16 comments:

Ida,Japan said...

kuih gini2 sedap masuk mulut kn Q, hari ni cam nk buat buah melaka....kalau rajin heee

quinnie said...

iye la kakida..rasa tak puas makan lak semalam...nanti bila2 nak buat lagi...hehehhe..buah melaka pun tak buat lagi ni..kekkke...kuih2 ni memang kuih wajib dibulan puasa..hehhehe

Rabiatun Adawyah said...

assalamualaikum Q...wahhh..dah kuar pun kuih dia..agak lembab tenet hari ni kan..letih ler duk loading...huhuhu..

Sedapnyer badak berendam..nanti nak try resipi ni plak..

quinnie said...

waalaikumsalam kaktun...iye la...lembab sgt..sabar je la...cuba jgn tak cuba..hehehhe...saya pun ingat nak buat lagi....huhuhu

Wattie said...

Assalamualaikum Quinnie,
Akak tak pernah makan lagi kueh ni, tapi melihatkan dari gambarnya memang nampak sedap sangat...

Nurul said...

Salam, kak Q...
ader badak berendam kat cni... sedappppnya... dah lama x makan :)

ijayuji said...

Salam kak Q!!!! waaahhhhhhhhh mmg sedap niii badak yg berendam rendam nii hihihi nanti kiat cuba resepi ni pulak ya :-) macehhhhh!!

Cendana Kasih said...

TQ Q, mmg tercari2 respi kuih ni... tak sabar nk buat dan makan !!!

Deliah's Deli said...

kuih kiter samalah..mula2 ingat nk bt bdk berendam yg mcm CQ ni tp nak turunkan kukusan x brp rajin la plak.:))

nuwairani ismail said...

wah! rajinnya akak menggentel...byk pulak tu...tak pernah makan lagi kuih ni...

quinnie said...

kakwattie..harus dicuba kuih ni..insyaallah..tiada penyesalan...kekekek

nurul..nak ajak makan pun dah habis ler...nurul buat sendiri ek...hehehe

ika...semalam kita berendam2..hari ni..kita lepat melepat..esok kita ber pelita peliti laks..heheheh

cuba lah ck..insyaallah sgtlah puas hati..hehehe..promote resepi sendiri lakss...kekekek

dell kita kalau kuih kukus tak berkukus rasa tak puas makan...hehehhe..sat gi ada yg komplain kat umah ni ngape kuih rasa lain..adussss

skit je nani dptnya..kalau nani nak makan sorang memang kena buat 1/2 la adunan ni...hehhehe

Ayu said...

Assalam Q,
wah kalau ni recipe kesayangan memang harus akak print & masuk list..bila2 bolehlah cuba badak berendam q ni..thanks q for the recipe..

quinnie said...

hahhahha..kakayu...dia kalau dah saya kata resepi kasayangan tu..dia ala2 resepi nasi ayam ipoh jugak le...paham2 je la maksudnya tukan...hahahha..harap akak puas hati bila cuba nanti...sebab saya sgt puas hati dgn resepi nih....:)

cik cek said...

Lamanya tak mkn badak berendam....sedap...sedap...sedapnya...:)

ibundo said...

salam q.
badak ko dah tinggal badan je? ekor ngan kepala dah tak der? haha..

quinnie said...

kakcek..senang je nak buat...hehhhe...saya pun almalas jugak kadang2..tapi sebabkan nak makan kena la buat sendiri...kekkeke

kakpah...hehhehe...dah lama dah tinggal loyang je...kekkeke

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...