Saturday, 27 August 2011

Biskut samperit....cair dimulut..:)

serius sedap sgt biskut nih..:)

betul2 cair dimulut...1 time makan biskut sesedap nih...

berkenan tengok dia berkaler2 tu yg tertarik sgt nak buat...

satu adunan dpt sebalang setengah...

memang saya puas hati sgt2 dengan resepi samperit nih..lagi sedap dari resepi simpanan saya...memang betul2 cair dimulut...sedap....doh pun tak terlalu rapuh bila dah masak..memang bentuk cantik je bila diangkat..tak dek masalah nak angkat bila dah masak.....memang saya sarankan sgt2 kepada sesiapa yg tak buat biskut samperit lagi...boleh la cuba buat biskut nih..memang tak rugi dan menyesal....menyesal tak buat byk ada...hahhahaha...makcik saya pun kata..ini la resepi yg betul...hehehheh.....resepi asal dari dari Fb Nazian Nazir dan kakBusu shamsiah....dan tak lupa jugak buat Rabia Azhar yg mengenengahkan resepi ni kat fb myr....terima kasih pada anda bertiga...mintak halalkan resepinya ye....saya kongsikan resepi ni kat sini pulak....kalau nak tengok rupa bentuk rabia nye biskut bleh gi kat link kat bawah ni ye...:)

Biskut samperit

Resepi asal: Fb Nazian Nazir dan kak Busu Shamsiah
Sumber :Rabia Azhar
by:quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

1 buku buttercup  -saya guna planta 250gm
3/4 @ 1 cawan gula halus boleh juga gula aising, -saya guna gula icing
1 bji telur kuning,
1 sudu teh esen vanila.

1 cawan tepung ubi,*
2 cawan tepung kastad,*
2 cwan tpg gandum *( ayak semua tepung*)

ceri utk hiasan
sedikit pewarna hijau dan merah


Cara2

1. mula2 pukul gula dan planta hingga kembang...kemudian masukkan telor kuning dan esen vanila...pukul sekejap je..janji sebati.....


2. kemudian masukkan tepung2 yg telah diayak....gaul sebati guna tangan...buat hingga menjadi doh. doh tak terlalu lembik dan tak keras...pandai2 la agakye....kalau doh lembik tambah tepung gandum lagi...kalau doh berderai..tambah lagi planta...kemudian bahagi 2 doh dan letak satu pewarna hijau dan satu pewarna merah. uli hingga warna rata. rehatkan doh dlm 15 minit kemudian baru leh terap.


3. panaskan oven suhu150c...kemudian terapkan doh atas dulang..saya guna non-stick nya dulang..so tak yah sapu planta kat dulang tu...tapi kalau guna dulang biasa..sapu rata planta atas dulang.


4. paip doh guna acu samperit....yg bhgn bawah tu saya guna acu samperit....yg atas tu guna nozle tuk buat icing so saiz dia kecik skit la yg kat atas tu....ikutla nak letak warna mana yg kat atas dan mana yg bawah....nak buat sebelah merah sebelah hijau cam rabia buat pun cantik jugak.


5. dah siap paip penuh dulang....letakkan ceri kat atas dia....kemudian bakar...biar oven tu panas 20m dulu then baru leh bakar....saya bakar lebih kurang 15-20 minit....biskut ni sedap kalau bahagian bawah dia tak hangus sgt...pandai2 la adjust ikut oven masing..:)


(nota: biskut lebih rangup kalau guna planta atau margerin dari guna butter...tapi kalau suka butter apa salahnya kan..ikut selera....masa saya buat ni..stok tepung kastard saya hanya ada 1/2 cawan jek..jadiknya saya tambahkan lagi 1 1/2 cawan tu guna tepung jagung...dia kalau guna tepung kastard sepenuhnya lagi wangi la biskut nih sebab bau tepung kastard tu...tapi kalau nak ganti dgn tepung jagung pun boleh..sama je sedapnya...)







8 comments:

Puan Ros @ Tadika Sinaran Intelek said...

salam .Cantik sungguh nampak biskut tu.Selamat hari raya quinie.

quinnie said...

salam kembali....terima kasih kakros...rasa dia pun sedap...cubalah..:)

resepimasakanmudah said...

Nak tanya kat q..cawan yang q gunakan dalam resepi nih agak2 berapa sukatan ml nya?saya ada byk cawan kopi lutsinar pelbgai saiz..tak tau nak guna yang mana satu..

quinnie said...

saya tak pernah sukat dlm ml le resepimakanmudah...errmm boleh je nak guna cawan lutsinar yg mana satu pun tak pe..janji semua sukatan tu ikut satu jenis cawan je....nanti kalau terlembut ke apa dohnya..boleh tambah planta or tepung gandum lagi...

saya pakai cawan yg kalau ikut sukatan tepung..berat dia sama dgn 120gm...

Ummi Aishah said...

ummi dah lama cari resepi ni. ummi minta izin untuk copy ya.

Adeq said...

Klu xde tepung ubi bole?

Adeq said...

Klu xde tepung ubi bole?

quinnie said...

kena ada la Adeq tepung ubi tu....

ummi..selamat mencuba ye...:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...