Saturday, 21 January 2012

BIHUN GORENG UDANG

teringin nak makan bihun tabur telor dadar...hehehe


saya sebenarnya teringin nak makan bihun sebab masa masak utk tempahan kawan makcik hari tu saya tak puas makan....kekeke...kali ni masak saya taruk udang pulak...hari tu letak ayam....lepas tu teringin nak tabur2 telor kat atas dia...saya memang suka makan bihun tapi kadang2 malas nak goreng walaupun kat rumah ni memanjang ada stok bihun ni...hehehe...

k lah..meh tengok resepi yg sempoi ni..:)

BIHUN GORENG UDANG

1 paket bihun- direndam lebih kurang 2 jam dgn air biasa
10 cili kering *- direbus dan tos
1 bawang besar*
5 bawang putih*
3 sudu besar mumbung udang kering* (bahan* diblend )
1 mangkok kecil udang
2 ketul fish cake- dihiris
semangkok taugeh
1/2 ikat sawi- dihiris
1 kiub ikan bilis
3 biji telor- dijadikan telor dadar dan hiris
sedikit daun sup dan daun bawang dihiris utk taburan

Cara2

1. mula2 panaskan minyak dlm kuali...kemudian tumis bahan blend hingga cili masak dan terbit minyak. 

2. lepas tu masukkan kiub ikan bilis..kacau hingga kiub hancur dan masukkan udang serta fishcake...kacau hingga udang bertukar warna. masukkan juga sedikit garam dan gula

 3. masukkan sedikit air dan biar didih. lepas tu..masukkan bihun...kacau hingga bihun lembut..air tu agak2 la ye...bila dah lembut masukkan sayur sawi dan taugeh..kacau hingga sayur layu. rasa garamnya..kalau kurang tambah lagi.

4. bila dah masak tutup api dan hidangkan dgn telor dadar yg dihiris serta daun bawang dan sup yg dihiris.

7 comments:

Amie said...

Selamat pagi Quinnie,
tumpang makan bihun goreng di sini ye... memang selalu makan, dalam seminggu adalah 2-3 kali tap[i di kantin....:)

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Selamat Pagi Quninnie..Bihun Goreng satu ya...jom sarapan sekali akak buat Pek Nga,,,sambal sardine

quinnie said...

hahahha..kak amie..ada kantin o,k la jugak..saya ni kalau nak makan memang kena goreng sendiri..kekeke

quinnie said...

kak paty..wah kena tengok blog akak ni..tak berapa nak tau apa itu pek nga...hahaha

Cendana Kasih said...

bestnyer ada bihun goreng pagi ni...akak sibuk dengan tempahan cis tat, so suruh cik abang jer buatkan breakfast..dia goreng mee, ok laa....bleh la makan...hehehe

quinnie said...

hehehe..kak ck...jadik la ada jugak org nak tolong gorengkan..kekeke

Amni Zurrea said...

Terima Kasih..thu gok lah sedikit sebanyak pasl memasak ni.maaflah,sy ni baru mula belajar memasak. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...