Tuesday, 10 January 2012

KUIH SERI MUKA GULA MERAH ..dan tempahan

dah lama saya tak buat kuih ni...sedap pulak rasanya ...hehehe

sabar je la menengok gambarnya..boleh pudar pulak..grrr

tempahan bihun dari kawan makcik..gambar teh tarik tak sempat nak tangkap..hehehe..buat makan utk 40 org..

Assalammualaikum....semalam saya dpt tempahan dari kawan makcik..nak bihun dgn teh tarik katanya....dia nak tukar ofis baru....makcik kata kasi la kuih utk dia...saje2 kasi buat makan2..lagi pun dia ada ajak makcik makan sekali...makcik mula2 suruh saya buat apam..tapi saya kata buat seri muka lah sebab dah lama tak makan...

pagi tu bertungkus lumus la masak kuih seloyang dengan goreng bihun ni...nak dijadikkan cerita..bihun lak tak cukup masa dah letak dlm bekas polistrin tu..terpaksa la saya masak lagi sekali.....hehehe...yg dlm tupperware ni utk tambah2..yg ni pun licin habis diaorg makan..kuih pun ramai yg suka...saya pun rasa kuih kali ni terbaik la yg saya pernah buat...hehehhe..kalau dak saya makan skit je...tapi kali ni saya yg tukang perabih...hehhehe...saya pernah letak resepi ni kat myr...tapi yg tu versi 1/2 adunan...yg ni resepi penuh...:)


KUIH SERI MUKA GULA MERAH

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2 

bahagian bawah
500gm pulut direndam sekurang2nya 2 jam
3 helai daun pandan di belah2
santan secukupnya
2 sudu kecil mumbung garam

bahagian atas
650ml santan
100gm tepung gandum
60gm tepung kastard
3 telor
100gm gula merah
150gm gula 

Cara2

1. mula2 panaskan air kukusan..biar didih..sementara tunggu air didih...guna loyang 10x10 inci..sapu dgn minyak hingga rata...susun daun pandan dalam loyang..lepas tu letak pulut yg telah dibasuh bersih dan ditoskan airnya. kemudian letakkan santan yg telah dicampur dengan garam..santan mesti hapus paras pulut. kena pandai agak2 la ye..jgn terlebih sgt takut terlembik pulak nanti.

2.  bila air dah didih kukus pulut selama 20minit..selepas 20 minit angkat pulut dan keluarkan dari pengukus. keluarkan daun pandan. ambil sudu dan kuak2 kan pulut. selepas itu rata kan pulut dan tekan2 sikit untuk jadikan pulut tu padat. pulut mesti rata dan ditekan kemas.

3. selepas itu kukus balik pulut tu dalam 5 minit.
4. untuk bahagian atas...mula2 isi tepung gandum dan tepung jagung dalam satu bekas. kemudian isi gula merah dan gula putih,  masuk juga telor yg telah dikacau2 sedikit.. kemudian letak santan dan kacau perlahan2. selepas semua bahan sebati tapiskan bahan tadi kedalam periuk.

5.  masak adunan dalam periuk dengan api yg kecil. kacau2 selalu. seeloknya guna senduk kayu... selepas adunan macam nak likat..tutup api...boleh tau adunan tu dah likat bila ada adunan dah melekat kat senduk kayu...

6. buka penutup pengukus, ambil sedikit tepung gandum dlm satu sudu besar...taburkan dulu tepung atas lapisan pulut....fungsinya utk melekatkan adunan atas dan bawah...tuangkan adunan diatas pulut dgn perlahan2..kerana adunan akan cukup2 je penuh loyang tu..... tutup balik pengukus dan biar kuih  masak lagi selama 30 minit. selepas 30 minit...buka penutup dan buang air lebihan diatas kuih....biar kuih masak lagi 5-10 minit dengan keadaan terbuka agar lapisan atas tu kering. agak2 dah kering boleh la ditutup apinya dan kuih diangkat utk disejukkan.

7. sejukkan dulu kuih sebelum dipotong. potong kuih menggunakan pisau plastik 

15 comments:

Nieza said...

Kuih seri muka ni memang sedap..akak pun suka Q lama dah akak tak buat ni:)

Mas said...

seri muka makan ngan bihun....
hmmmm...sedap3........he3

Zaliedana said...

Assalam kak,kuih seri muka gula merah xpernah lagi wat,mesti sedap kan,yg versi pandan tuh selalu ler,suka kuih nih lembut sikit,bihun tuh pon nmpk sedap kak,patut habis licin depa mkn..

tun_telani said...

wah! sedapnyerr!!!! tun punya laa lama x makan kuih serimuka. nk buat sendiri mmg kompom x habis, ye la duk 2 org, biasa wat kuih yg blh difrozenkan. hehe..

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Hem... I LIKE

Liza said...

salam Q...ada lg tak kuih serimuka tu, kalau dah abis, pos bihun grg tu pun kira ok la....hihihihhi

~K Ham~ said...

Q..kak ham nak order teh tarik ni....utk minum petang ya....pastu nak kuih ketayap tapi inti peanut butter tau....byk songehkan...

cik cek said...

Q...antola sepiring mee hoon ngan seri muka tu...tetelan air liur dah akak nengonknya tau...:)

Amie said...

murah rezeki Quinnie... ada tempahan buhin lagi! seri muka tu...warnanya menawan! leleh liur tengok.... nyum nyummm

Wani said...

salam Q...

wah dah dapat tempahan dah..... pandai nya boleh wat tempahan makan untuk 40 orang hihi.. kalo diri sendiri buat rasa gementar takot kot .. sedapnya kuih seri muka tu .....

quinnie said...

kak nieza..saya pun bukannya selalu sgt buat..dah teringin baru la rajin..hehehe

mas...dua2 ni dah lama kita tak makan...hehehe

ct..kita memang suka yg gula merah dari pandan..hehehe

tun...kalau kita pun idak nak buat kalau utk 2 tekak je..hehehhe...baik beli..hahhaha

kak paty...tq sebab like..hahaha...dah macam fb pulak ye kak...ada like button...hehehe

kak liza...dah habis licin..kekeke

kak ham..wahh...nak inti peanut butter ye kak..saya tak pernah buat lagi..hehehhe

kak cek..meh pindah sini..senang nak anto...hehehhe

kak amie...Alhamdulillah..bukannya selalu pun dpt tempahan...dari org yg kenal2 rapat je yg selalu order ni...:)

wani....biasa la mula2 kita pun ketaq jugak...tapi lama2 tu dah biasa dah...learn from mistake kata org...hehehhe...lama2 o,k la nak budget2 utk masak byk nih..:)

nuwairani ismail said...

pandainya kak Q buat kuih seri muka...jeles tau! kite ni dah lama beli beras pulut...duk fikir2 jugak nak masak apa...

quinnie said...

nuni..mula2 buat dulu fail jugak..hehehe...sampai berapa kali duk buat bahagian atas tu utk dpt kan adunan yg betul...belajar sendiri je..lama2 tu baru pandai..hehehe

Diana @ Melley Mey said...

akak x berapa reti buat seri muka... seronoknya kalau pandai buat mcm quinnie buat nie... anak2 akak suka makan kuih seri muka tp mummy dia nie x reti2 nak buat.. hehehe.. kalau dok dkt ngan quinnie pasti akak akan tempah kat quinnie taaau... ;)

quinnie said...

kak diana..saya mula2 dulu pun tak pandai jugak...tang kepala dia tu byk kali jugak la masuk dlm cik tong...hehhehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...