Monday, 9 January 2012

NASI DAGANG DAN GULAI AYAM

Dah lama betul tak masak nasi dagang...

selalu buat makan dgn ikan tongkol..tapi kali ni tukar guna ayam...:)

best rupanya masak gulai ayam guna rempah cap org terbang ni...

Assalammualaikum..tak larat nak tulis panjang2 hari ni sebab letih sangat..baru lepas menyiapkan tempahan org..masak bihun goreng..kuih seri muka dgn teh tarik..nanti la saya tunjuk gambar ye...dah sakit belakang dah ni...hehehhe....tunjuk menu yg dah lama saya masak ni sebenarnya..cnp je resepi ni dari myr .....nasi dagang saya guna resepi kak yani@myr...cuma bezanya kak yani guna beras jasmin..saya guna beras nasi dagang + pulut...style org kelantan....gulai ayam tu saya guna resepi minami133@myr     kalau diikutkan resepi asal guna ikan..saya tukar guna ayam..tak sangka best rupanya..hehehhe...saya kalau nak masak nasi dagang dari dulu hingga kini duk guna dua2 resepi ni sebab dah biasa...hehehhe...malas nak tukar2...lagi pun dah elok je rasanya....moh tengok resepi...:)

terima kasih kepada tuan punya resepi...minta halal letak kat sini ye...:)

NASI DAGANG

Resepi asal: Kak yani@myr
Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan-bahan

  • 4 cawan beras jasmen-saya ganti dgn 2 cawan beras nasi dagang + 1 cawan pulut + 1 cawan beras biasa
  • 1 tin(400ml) santan pekat
  • 4-5 ulas bawang putih-dimayang
  • 1cm halia - hiris macam bilah mancis
  • 1 sudu kecil halba
  • garam
  • gula

Cara-cara

  1. Bersih beras dan rendam. Sekurang-kurangnya 4 jam...saya rendam beras nasi dagang dan pulut....beras biasa tu saya basuh bila nak masak...tak rendam la kiranya beras biasa tu.
  2. Ambik 1/4 tin santan. Tambahkan 1/4 cawan air untuk jadikan santan cair. 3/4 tin santan lagi jadikan sebagai santan pekat.
  3. Masak santan pekat bersama bawang, halba, garam dan gula sehingga gula/garam hancur. Jangan biarkan terlalu lama. Nanti nasi akan rasa cepat muak.
  4. Toskan beras. Kukus sekejap lebih kurang 5 minit. Kemudian angkat dan gaulkan dengan santan cair. Kukus semula sehingga nasi masak.
  5. Bila nasi dah masak, angkat dan gaul pula dengan santan pekat. Kukus semula dalam 5 minit.
  6. Bila dah siap bolehlah dihidangkan bersama gulai ikan tongkol atau kari ayam. 
( nota: pastikan beras betul2 dah masak baru gaul dgn santan ke 2 tu....kalau tak nasi mentah dan perlu masak lama)

GULAI AYAM

Resepi asal: minami133@myr
Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

  • $ 1 tin santan-saya lebihkan ikut kesesuaian kuah
  • $ 1 biji bawang besar $ 3 ulas bawang putih $ 2 cm halia $ 4 cm lengkuas } di'blend'
  • 15-20 tangkai cili kering - diblend
  • $ 2-3 sudu besar rempah gulai cap bunga ros- saya pakai cap org terbang dlm 2 paket kecil
  • $ 6 keping asam keping-saya letak 2 je
  • $ garam dan secubit ajinomoto
  • $ gula
  • $ 5-6 biji cili padi
  • $ 1 ekor ikan tongkol-saya ganti dgn 1 ekor ayam
  • $ 1 cm belacan 
  • 1 tomato dibelah 6
Cara2

1. mula2 panaskan sedikit minyak....kemudian tumis bahan2 blend hingga naik bau....lepas tu masukkan cili yg telah diblend...masak hingga terbit minyak.

2. dah terbit minyak masukkan rempah gulai yg telah dibancuh dgn sedikit air...dlm 2 paket kot..ikut kesesuaian kuah yg kita nak buat...masak hingga terbit minyak.

3. lepas tu masukkan ayam....kacau2 kejap...masukkan cili padi....biar sekejap..lepas tu baru masukkan santan..masukkan asam keping..masak hingga ayam empuk...

4. dah empuk ayam..masukkan tomato..garam dan gula..tabur belacan....rasa la kuah tu..kalau tak cukup rasa rempahnya..boleh je masukkan rempah serbuk tu...masak hingga tomato layu..kecil kan api masa proses masak ni supaya kuah tu terbit minyak....dah masak boleh tutup api dan hidangkan dgn nasi dagang...

18 comments:

Mas said...

rajinnya buat nasi dagang....
memang best makan ngan gulai ayam...
yummy...

Cheq Sue said...

kalau turun ipoh boleh makan lagi tak ni? kus semangat nengok nasinya...mavelessss

quinnie said...

mas..dah sihat ye....saya tak pernah makan dgn ayam nasi dagang ni selalu guna ikan je..hehehe...

quinnie said...

sue...dah tak dek la..hehhehe..bihun ngan kuih ada la hari ni..kekeke..teh tarik jugak...:)

mummyseri said...

sedapnya nasi dagang..kite kalo buat suke gulai ayam..budak2 ni tamo mkn ikan sgt ;)
stay ipoh ke , kat mana?

quinnie said...

mummy seri....saya 1 time nak cuba makan dgn ayam..hehehe

tun_telani said...

bestnyer nasi dagang.. ingat lagi mula2 beli nasi dagang kt KB. time tu dh lama x mkn nasi dagang, punya la berkobar2 nk makn. bukak2, tgk gulai ayam.. rasa sgt tertipu.. hahahha... ye la, selama ni duk makan gulai ikan aye. pastu baru la tau nasi dagang kelantan mmg mcm2 gulai.

quinnie said...

mummy seri...byk kali duk masuk blog akak nak tinggal msg..tak bleh la...aduii aiii..saya duk simpang pulai..:)

quinnie said...

tun..hehehe..kita lagi la langsung tak tau rupanya boleh makan dgn lauk ayam...sedap rupanya...hehehhe

izahdaut said...

kak Q saja nak bagitau tadi pagi saya makan nasi kerabu. fulamak sedapnya. tapi bukan masak sendrik. kiki... nasi dagang memang feberet saya. pulak2 pure air tangan or ganu. fuh.. mantop. ngendeng2 pot pet sini kot2 kak q leh bagi 1 set nasi dagang.ngee

Amie said...

lamanya tak pekena nasi dagang! pandang-pandang ajelah di dapur Quinnie ye... mmm terbau dah kuahnya tu!

Zaliedana said...

Uish sedapnyer nasi dagang ngan ayam tuh..sy nasi dagang xpernah lagi msk sendri kak,teringin juga nak try wat bebila nnti.

EmbunRosaliza said...

Assalam Q, sedap nasi dagang tu, selain ayam ada gak org nkn bersama telur rebus, juga kari udang, mmg sedap. Eh Q ada kari cap org terbang tu, akk rasa kt klate je ada heheh

~K Ham~ said...

Salam di petang Isnin....hihihiiiii bw kejap..nasi dagang sedap tu...gulai ikan tongkol...pehhhhhh sedap...

nuwairani ismail said...

kak Q, kalau mak nani buat menu ni masa raya, nani memang request gulai udang satu lagi....sedap jugak tau! pastu ada pulak telur rebus...hmmm...teringin!

quinnie said...

izah..nasi kerabu kita suka jugak..hehehe...tapi tak pandai buat sendiri..tak sama la dgn hat yg jual..beli lagi best....nasi dagang je pandai buat sendiri...hehehe

kak amie..saya pun jarang masak nasi dagang ni...ada stok beras merah tu sayang lak sat gi lama2 makan dek bubuk..hehehe

ct...senang je nak buat dia sebenarnya...cuma kena tau cara nak masak..itu yg penting...hehhehe

kak rosa..ha..a rempah import ni kak beli kat kelantan...sini mana ada jual...hehehe

kak ham...beli je la kak kalau teringin nak makan..hehhehe..saya kat sini susah nak dpt nasi dagang ni....kena buat sendiri kalau nak makan..kekeke

nuni..oo baru kita tau bleh makan ngan udang ngan telor jugak..bleh buat la nanti.....:)

Yana Shaiful said...

waaahh sini ada nasi dagang..rajinya Kak Q..yana slalu mkn dgn gulai ikan tongkol/aya..tp gulai ayam pun melantak jugak klu dh ada depan mata..sedap..

quinnie said...

yana...nak makan kena la rajin..hehehe..sini susah nak dpt nasi dagang ni....:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...