Friday, 17 January 2014

LEPAT UBI KAYU


lepat ubi kayu yg menjadi pujaan hati ketika ini...hihihi


gambar isi dalam....yummyyyy..


Assalammualaikum....hari ni saya kongsikan resepi lepat ubi kayu....dia bila tengah suka tu memang rajin le nak memarut ubi....ce kalau time malas.....sampai busuk ubi dibuatnya.....ngeee

malas nak citer panjang lebar...kita terus je tengok resepi...:)


LEPAT UBI KAYU

RESEPI: QUINNIE

BAHAN2:

1 1/2 kilo ubi kayu
200gm gula merah
16 sudu besar gula
2-3 cawan santan
daun pisang secukupnya
kelapa putih dicampur dgn garam utk inti secukupnya

CARA:

1. mula2 parut ubi kayu.... lepas tu ambil kain bersih dan perah ubi kayu utk asingkan airnya....letak ubi kayu dalam satu bekas dan airnya dlm bekas yg lain....air ubi kayu yg telah diperah biarkan selama 5 minit.....buang airnya dan ambil sagu ( yg warna putih melekit) pada dasar bekas dan campurkan bersama ubi kayu yg telah diperah tadi.

2. masak gula merah dan gula pasir bersama sedikit air..( air tu sikit je ..hanya utk hancurkan gula. ) bila dah didih boleh tapiskan gula tu kalau jenis gula timbang..kalau jenis mahal...tak yah tapis pun tak pe...

3. masukkan air gula merah kedalam bekas berisi ubi...gaul rata...kemudian masukkan santan....jgn masukkan semua sekali...masukkan sikit2....adunan kuih ni memang cair skit....

4. layurkan daun pisang secukupnya....sudukan adunan kuih kedalam daun pisang...letak inti kelapa putih dan balut kemas. buat sampai habis.

5. panaskan kukusan dan kukus kuih selama 30 minit. selepas masak boleh la kuih lepat dihidangkan setelah sejuk.


7 comments:

ady said...

salam
mmg sedap lepat ubi Kuih Tradisional...

quinnie said...

ady...tq sudi singgah sini...yer la buat sendiri juga yg sedap...payah nak jumpa juga org jual lepat ni...:)

Mommy Alma said...

Suka,suka,sukaaaaa...tp bila buat xder exact sukatan, pakai buat ikut cam mak buat. Kuih2 mak mostly buat ikut pengalaman aje...
Ni Q dh mnyukat tepat2, sng sket :D

Thanks Q for sharing!

quinnie said...

kekeke...kak alma...saya memang suka sukat sebab nak buat niaga sekali...kekeke

CintaHati Lina said...

antara resepi ni saya sukaa sangat..simple... sedap dan membuatkan saya pun nak merasai la lepas ni ..nak mencuba buat...tima kasih sharing resepi quinnie....

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

Dewi Aja said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, resepi dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...