Friday, 17 January 2014

LEPAT UBI KAYU


lepat ubi kayu yg menjadi pujaan hati ketika ini...hihihi


gambar isi dalam....yummyyyy..


Assalammualaikum....hari ni saya kongsikan resepi lepat ubi kayu....dia bila tengah suka tu memang rajin le nak memarut ubi....ce kalau time malas.....sampai busuk ubi dibuatnya.....ngeee

malas nak citer panjang lebar...kita terus je tengok resepi...:)


LEPAT UBI KAYU

RESEPI: QUINNIE

BAHAN2:

1 1/2 kilo ubi kayu
200gm gula merah
16 sudu besar gula
2-3 cawan santan
daun pisang secukupnya
kelapa putih dicampur dgn garam utk inti secukupnya

CARA:

1. mula2 parut ubi kayu.... lepas tu ambil kain bersih dan perah ubi kayu utk asingkan airnya....letak ubi kayu dalam satu bekas dan airnya dlm bekas yg lain....air ubi kayu yg telah diperah biarkan selama 5 minit.....buang airnya dan ambil sagu ( yg warna putih melekit) pada dasar bekas dan campurkan bersama ubi kayu yg telah diperah tadi.

2. masak gula merah dan gula pasir bersama sedikit air..( air tu sikit je ..hanya utk hancurkan gula. ) bila dah didih boleh tapiskan gula tu kalau jenis gula timbang..kalau jenis mahal...tak yah tapis pun tak pe...

3. masukkan air gula merah kedalam bekas berisi ubi...gaul rata...kemudian masukkan santan....jgn masukkan semua sekali...masukkan sikit2....adunan kuih ni memang cair skit....

4. layurkan daun pisang secukupnya....sudukan adunan kuih kedalam daun pisang...letak inti kelapa putih dan balut kemas. buat sampai habis.

5. panaskan kukusan dan kukus kuih selama 30 minit. selepas masak boleh la kuih lepat dihidangkan setelah sejuk.


4 comments:

ady said...

salam
mmg sedap lepat ubi Kuih Tradisional...

quinnie said...

ady...tq sudi singgah sini...yer la buat sendiri juga yg sedap...payah nak jumpa juga org jual lepat ni...:)

Mommy Alma said...

Suka,suka,sukaaaaa...tp bila buat xder exact sukatan, pakai buat ikut cam mak buat. Kuih2 mak mostly buat ikut pengalaman aje...
Ni Q dh mnyukat tepat2, sng sket :D

Thanks Q for sharing!

quinnie said...

kekeke...kak alma...saya memang suka sukat sebab nak buat niaga sekali...kekeke

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...