Friday, 27 May 2011

Opor nangka dan ayam


Berkenalan dgn opor ni bila kaknis a.k.a makdaro duk sibuk carik nangka dari jb sampai ke singapore....hehehhe....kaknis i miss u lah....dah tak bleh masuk forum myr terus tak leh contact kaknis...huhuhu.....kalau dak everyday dating kan kaknis...main buai2 dgn kakcik n kak lily....hehhehe....miss u all....opor ni ada macam2 versi....saya cuba versi kak besah@myr lagi.....suka sgt makan opor..ratah gitu2 je...tapi tak leh makan byk nanti berangin satu badan...kekekke..resepi asal tak campur dgn nangka...tapi saya ubah suai dgn khidmat nasihat kaknis.....kalau sape2 berminat nak masak opor leh cuba resepi nih.....saya mintak izin dari kakbesah dan kaknis tuk letak resepi ni kat sini ye....tq..tq...tq...

Opor nangka dan ayam

Resepi: kakbesah@myr dan kaknis@myr

Bahan2

1/2 ekor ayam - dipotong kecil agak2 le jgn kecik sgt lak...
1 bawang besar*
3 bawang merah*
5 bawang putih*
2cm halia*
4 buah keras*
15 cili kering ( direbus dulu)*
1/2 sudu besar lada putih biji* (* blend hancur)
4 serai di titik - saya titik sampai pecah2 semua
3 sudu besar biji ketumbar, 1 sudu besar jintan manis, 1 sudu besar jintan putih- disangai ( saya sangai guna oven je dlm 5 minit cam tu...oven dipanaskan dulu 10m dan masukkan jintan tadi...dah agak2 berbau jintan tu leh la kuarkan...jgn lama sgt kang hangus) - bahan2 ni blend kering
santan pekat secukupnya
minyak utk menumis skit
air secukupnya dan garam
nangka dlm rm2 ringgit ( direbus sampai didih airnya- jgn lama sgt nanti lembik dan buang airnya, toskan)
3 helai daun kunyit
5 helai daun limau purut

Cara2

1. mula2 panaskan minyak...jgn byk sgt nanti berminyak....lepas tu tumis bahan bawang yg diblend hingga naik bau dan cili masak.

2. bila dah terbit minyak...masukkan bhn blend kering iaitu rempah2 tadi.....isi skit air...dan tumis lagi hingga terbit minyak lagi.

3. masukkan ayam dan nangka....letak santan, masak hingga ayam dan nangka tadi empuk. masukkan garam sebagai perasa....masakan ni bila dah masak dia pekat skit kuahnye dan akan terbit minyak....last sekali masukkan daun limau purut dan daun kunyit...kacau2 kejap biar layu daun2 tadi dan bolehla tutup api....

1 comment:

Blogger said...

Looking for the Ultimate Dating Site? Create an account and find your perfect date.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...