Monday 30 May 2011

Kuih tiram/ lidah buaya


saya paling suka makan kuih2 tradisional ni...salah satunye kuih tiram nih....selalu kalau nak makan pun time raya la pun....tapi memang dah berkurun tak makan kuih ni sebab org zaman skang suka buat biskut moden...dah lama pendam hasrat nak cuba buat tapi tak berani dan takut sgt kalau tak jadi...udah le letih lepas tu kalau tak sedap mau frust terus tak nak buat....tapiiiii....Alhamdulillah...percubaan saya yg pertama menjadi....dan yg ni projek ke 2 saya buat kuih ni lepas buat yg dulu rasa tak cukup makan nye...hehehhe...

yg kali ke2 ni saya buat dlm 1 kilo setengah....rasa nak pengsan letihnye...udah le goreng tu berdiri...saya start kul 2 petang cam tu....sampai ke maghrib tak habis goreng lagi...sebab kan dah letih sgt2.....saya sambung goreng ada dekat2 2 talam lagi cam gitu la pada tengah malamnye....kalau ikutkan dah malas sgt sebab terlampau letih...tapi sayang la plak kat doh takut nanti rosak...itupun saya  tak buat sorang...makcik tukang gelek dan saya ambik part menggoreng....dpt la dekat 10 balang tak silap...letih sgt sampai tak larat nak kira...hehheheh


saya puas hati sgt dengan resepi kuih ni ...yg saya ambik dari s shamen@myr...rasanye ramai dah cuba resepi ni....tapi yg menariknye....saya dpt tips cara2 nak goreng kuih ni dari blog bdaria....dia goreng guna chopstik...memang cantik hasilnya dan kuih jadik rangup...bila makan memang kruk krak kruk krak bunyi dia...dan memang sedap......saya ni tak penah pun guna chopstik sebelum nih....gigil jugak le memula tu...tapi lama2 cekap la skit.....tapi byk kena improve lagi...bolehla kalau nak buat tuk makan sendiri....hehehheh.....gambar kuih saya ni tak cantik sgt..ni kuih yg last saya goreng...masa ni dah malas sgt2....dah tak kira dah dia nak kembang ke tak...janji masak...hahhahaha.....kalau nak tengok gambar kuih tiram yg cantik bleh pegi kat blog dia...mintak izin ye saya letak link kat sini dan shamen...mintak halalkan resepi ye.....tq sgt2...

Kuih tiram

Resepi: s shamen@myr dan resepidaria.blogspot.com


Bahan2

500 gm tepung gandum
1 biji telor
2 sudu besar margerin ( saya letak 1 sudu)
sedikit  garam ( saya letak 1/2 sudu kecil)
160ml air - tambah lagi kalau tak cukup
6 sudu tepung jagung * ( saya guna tepung beras)
6 sudu minyak masak* (saya guna minyak sayur)


gula secukupnya utk taburan ( blend gula sampai hancur guna blender kering)
nestum ( blend nestum hingga hancur guna blender kering)

Cara2

1. satu bahan *dan kacau2 rata hingga hingga jadi paste...pastikan tepung tak berketul. tepikan.

2. satukan semua bahan lain, hingga jadi doh dan licin....kalau lembik tambah tepung dan kalau keras tambah air....doh kuih ni tak selembut doh kuih karipap... kemudian balut doh ni dengan plastik masakan dan rehatkan sekejap...dlm 15 minit.

3. bahagikan doh kepada bola2 kecil....dan boleh mula mencanai....sebelum itu ambik dulang dan sapu dgn minyak supaya doh senang nak angkat dan tak melekat kat dulang. canai nipis2 dan kemudian letak kan skit paste atas doh yg telah dicanai tadi...sapu rata guna jari....kemudian boleh la gulungkan doh tadi....lepas tu guna pisau/ pemotong plastik dan potong dlm saiz 1/2 ibu jari...kemudian gelek doh tadi....jgn nipis sgt...dlm 2-3 kali gelek je..angkat dan susun dlm dulang yg telah disapu minyak tadi...buat sampai habis.

4. panasakan minyak dlm kuali...api jgn kuat sgt..nanti hangus....masukan satu doh yg dah siap digelek dan ketuk2 guna chopstik...buat pelan2..sampai doh tu nampak pecah2 or kuar kelopak....kemudian masuk lagi doh....elok masukkan satu2 utk pastikan doh tu semua nya terbuka..memang tak bleh masuk sekali gus sebab kalau doh tu dah timbul dia dah tak boleh pecah kelopak dia....

5. goreng sampai kuning...jgn angkat awal sgt sebab takut bhgn dalam tak masak...angkat dan toskan. elok lapik dgn kitchen tissue...dan biar sekejap hingga sejuk dan minyak tu turun dari kuih.

6. ambik sekeping kuih yg dah sejuk tadi dan taburkan gula kat atas dia....tak yah tebal2 sgt kalau jenis tak suka manis....saya tabur gitu2 je...janji ada gula skit2....kalau nak buat tiram salut nestum....campurkan gula dan nestum yg dah diblend tadi...ikut suka nak nisbah cam mana....saya buat samarata 1:1 sebab tak suka manis2 sgt....salut pada kuih...kalau nestum ni saya suka salut tebal2 skit baru terasa nestumnye.....

7. kemudian boleh la simpan kuih yg dah bersalut gula or nestum tadi dalam balang dan tutup ketat agar tak masuk angin.

( nota: kuih yg dah dimasak kena betul2 sejuk baru leh salut dgn gula...kalau tak cair nanti gulanye....kuih ni memang akan rangup sentiasa kalau guna kaedah menggoreng cam gini....dan saya sgt puas hati walaupun agak letih nak goreng satu2..tu sebab lama baru nak siap...tapi sgt puas hati dgn hasilnye......:) )

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...