Friday 27 May 2011

Roti Jala






Roti jalan antara kuih kegemaran saya....tapi tak la selalu buat kuih ni sebab kena ada 'R' yg banyak baru bleh menjala...hehehhe....antara byk2 resepi kuih jala yg saya penah buat...paling suka dgn resepi dari Lynn@myr....roti dia kalau makan byk pun tak muak....saya kalau makan roti jala kena cicah ngan kuah kari...memang tak biasa makan cicah ngan kuah durian.....kat sini saya sertakan resepi kepada sesiapa yg berminat nak menjala....mintak halal ye lynn tuk saya kongsikan resepi ni kat sini...tq byk2...saya memang suka ngan resepi awak ni....


Roti Jala

Resepi: Lynn@myr

bahan2

450 gm tepung gandum
1 sudu teh garam
1/2 sudu teh serbuk kunyit
450 ml susu segar
3 biji telor (dipukul sedikit)
450 ml air ( sekiranya kurang air boleh tambah lagi)
2 sudu besar mentega cair
1 sudu teh pewarna kuning telor
2 daun pandan yg diikat utk sapu minyak kat kuali
minyak untuk melenser
acuan roti jala

cara2

1. ayak tepung, garam dan serbuk kunyit dalam mangkok. kemudian buat lubang kat tengah2 tepung tu dan letak mentega cair, telur, susu dan separuh air...gaul rata. kacau guna ballon whisk dan campur lagi air hingga habis...kalau terasa pekat lagi boleh tambah lagi air....lepas tu isi pewarna kuning dan kacau lagi.

2. kemudian tapis kan adunan tadi dan biarkan adunan 20-30 minit. rehatkan sebentar.

3. panaskan kuali dan lenser skit minyak guna daun pandan....bila dah panas minyak  boleh la mula menjala.....angkat bila dah masak dan lipat roti jala tadi. buat hingga habis dan boleh la dimakan dgn kuah kari pilihan anda...

( nota: saya kalau malas nak tapis tepung tu saya kacau2 je rata...tapi lepas tu saya tapis adunan tu 3 kali utk dptkan adunan yg licin....tiap kali nak menjala saya akan lenser kan dulu dgn minyak tuk elakkan dia melekat.....pakai non stick pan tuk mudah menjala...kalau ada dua kuali...boleh guna dua2 sekali...lagi cepat masak....ni tips dari kaknor...thanks kaknor..:) )





No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...